Vardagsrumsrenovering…

 Har slitit mig igenom hemuppgifterna (ett skriftligt och, stundande, muntligt redovisningsarbete om Konstantin Stanislavski och Bertolt Brecht) på bara två halvdagar! Onsdag och torsdag förmiddag. Allt som allt satt jag nog bara 3½ + 3½ timmar med projektet. Men de två 3½timmarspassen gjordes helt utan paus. Jag lämnade inte ens soffan!
 Eller jo, en gång – för att svara i telefon – men inte mer!

 Fick hursomhelst ihop en bunt sidor om de två teaterpersonligheterna, och tro det eller ej men det var faktiskt intressant! Och av olika anledningar dessutom! Stanislavski för att hans metoder har ett så starkt inflytande över nästan all sorts film och teater! Brecht för att han levde ett så pass kringflackande liv, konstant på flykt undan antingen nazister eller kommunisthatare.

 Nåväl, nog om detta!
Anledningarna till att jag ville göra klart det så fort som möjligt är tvenne:
1) För att jag gärna vill börja med nästa projekt; ett redovisningsarbete om kläder, smink och frisyrer under 70- och 80-talet, eftersom jag åtminstone tänkt FÖRSÖKA göra en lite roligare redovisning (än vad Stanislavsky/Brecht-grejen kommer bli) av det hela. Tvivlar just nu på att det kommer funka, men hoppet är ju det sista som dör, så…
2) För att jag nu i helgen lovat hjälpa mamma med renovering av hennes vardagsrum!

 Redan idag har vi plockat isär och burit ut en hörnsoffa, skruvat- och kopplat bort varenda liten mediepryl (1 video, 1 dvd, 1 hembioanläggning, 6 högtalare) samt skruvat isär en hel medieförvaring/vitrinskåpsgrej och burit ner det i soprummet!
Just nu ser det ganska kargt ut därinne, det enda som står kvar är två fåtöljer, ett litet bord samt sängen jag ska sova i inatt!

Ja ja, jag kopplade in tv’n – men vad ska man annars ta sig för på kvällarna?!

 Imorgon bärs ovanstående möblemang ut i hallen, och sedan skall den snuskigt äckliga, 25 år gamla heltäckningsmattan rivas bort och kastas (vilket kommer ske i sektioner eftersom den är så gammal och torr att den kommer falla sönder när man försöker lyfta på den!).
Efter det blir det ordentlig städning av hela rummet, till och med väggarna kommer behöva torkas av efter att vi rivit bort dem dammiga mattan! Hela mattans gummerade undersida är nämligen förvandlad till pulver, vilket gör att det LÄR bli ganska skitigt!
 -Munskydd har införskaffats! 🙂

 När vi är klara med det ska möblemanget tillbaka, en nyköpt tv-bänk ska skruvas ihop, alla medieprylar ska kopplas in, nya kablar ska dras till de bakre högtalarna, två nyköpta cd/dvd-hyllor ska skruvas ihop och ett svintungt vitrinskåp, helt i glas, ska sättas ihop och ställas på plats.

 Förhoppningen är ju att vi ska bli klara så fort som möjligt, men jag är inte helt 100 på att allt det här kommer kunna klaras av på fredagen, utan det lär spilla över i lördagen också.

Och apropå ingenting alls;
Det är extra kul när min besatthet av roliga skyltar genererar bidrag från omvärlden!
Min svåger, Fredrik A, fångade denna fabulösa firmabil – och mms’ade bilden till mig:


Ingen kommentar nödvändig!

3 thoughts on “Vardagsrumsrenovering…

  1. Någon gång hoppas jag att jag hinner fota en viss långtradare och skicka till dig. Det finns tydligen ett åkeri här i Stockholm som heter “ASS Transport” – du kan ju gissa vad som står tryckt över hela långtradarsläpet ;D

  2. … “burit det ner i soprummet”? Aj, vad det högg till i mitt återvinningshjärta!
    Avundas er inte – kan bara tänka mig hur dammigt/smutsigt det kommer att bli när ni börjar riva mattan. Använd dammsugare innan ni börjar torka med blött!!!

Leave a Reply

