Maskörskolan, vecka 12

 Inget sminkande denna vecka – bara ren och skär teori.
 -Sinneströttande, men intressant!

 I måndags skulle jag redovisa ett arbeta om teaterhistoria, närmare bestämt om Konstantin Stanislavskij och Bertolt Brecht. Jag fick ett par dagar på mig för att göra detta arbete…
Jag var så stensäker på att jag skulle tycka att det var sådär riktigt avgrundstråkigt! Men det var förvånande nog ganska kul, väldigt intressant och oväntat lättöverskådligt…

Vill ni läsa om Stanislavskij och Brecht?
Klicka här under för att komma till PDF’en!
TEATERHISTORIA

¤

 Idag var det dags för redovisning av Dräkthistoria (kläder, smink, hår osv). Min tidsperiod var 70- och 80-talet, och jag trodde seriöst att jag skulle vara tvungen att skjuta mig i huvudet för att få det att försvinna! Texten tragglade jag mig igenom på ett par-tre timmar, men efter att i ett ANTAL timmar slitit med vad jag hoppades skulle kunna bli en kompletterande DVD-filmpresentation om dessa årtionden så höll jag sånär på att ge upp.
men jag tog en paus, och återgick till mitt redigerande ett par timmar senare. Igår kväll, vid 22-tiden, var jag  äntligen 100% klar!

Vill ni läsa snabböversikten om modet på 70- och 80-talet?
Klicka här under för att komma till den tjusiga PDF’en!
DRÄKTHISTORIA

¤

Läs den gärna, och klicka sedan här för att kolla in filmpresentationen!🙂

En sak till:
skulle ni få för er att besöka SACO’s mässa vid Älsvsjömässan imorgon, torsdag 17/11,
nån gång mellan kl.10-13, så se till att leta upp Folkuniversitetets monter (#C 0539),
för då kommer jag och Teluvio vara där och sminka varandra till mustaschgubbar!🙂
Jag kommer återigen försöka förvandla henne till Danny Trejo, men originalplanen –
att hon precis som under måndagen förra veckan – skulle förvandla mig till Adolf Hitler,
sprack efter diskussioner bland personer lite högre upp på stegen…

De tyckte, kanske fullt förståeligt, att det inte skulle vara bra PR
att ha Hitler ståendes i Folkuniversitetets mäss-monter. *hahaha*

Så, jag kommer plocka med mig en sliten hippieperuk som finns på skolan, Teluvio har
fått låna en Strindberg-mustasch (av Josefin) och dessa saker, kombinerat med vad
hon än känner för att göra med sminket vi kommer ha med oss, lär nog stavas SUCCÉ!

Så, glöm inte:
SACO-Mässan i Älvsjö.
Imorgon, torsd 17/11.
Klockan 10.00-13.00.
FU’s Monter; C 0539.
-Vi ses!

2 thoughts on “Maskörskolan, vecka 12

Leave a Reply

