Maskörskolan – ett sista inlägg.

 Jag skriver inte detta för att jag så gärna vill “få upprättelse” eller för att jag tycker om att prata om det här. Jag skriver det snarare för att jag INTE vill prata om det, men jag vet samtidigt att många kommer fråga…

 Förra onsdagen hade jag en meltdown i klassrummet.
Det blev hög volym, hårda ord och mer sagt än vad jag önskade.
Det hela slutade med att jag tog mina saker och gick hem…

Jag såg det som en pinsam grej som jag skulle vara tvungen att lida pin för den efterföljande måndagen.
 -Men läraren såg det tydligen inte så…
Hon kände det som att jag var våldsbenägen!
Ja, jag vet…det är helt jävla sjukt!

 Jag visste dock inte att hon tolkat det så, och så vitt jag hört från andra i klassen så hade det låtit på henne som att hon inte skulle tänka mer på det, och istället komma tillbaka på måndag för att ta nya tag och lösa eventuella problem.
Men på torsdageftermiddagen ringde det i min mobil, och jag blev kallad till ett möte på fredagen med en av de administrationsansvariga.
Under telefonsamtalet fick jag veta att läraren trott att jag skulle klippa till henne (varifrån hon fick det intrycket har jag ingen aning!!!) samt att mina klasskompisar tydligen “varit beredda att hoppa in och hålla i mig”
 -Jag sade att det finns inte en chans i helvete att det var sant och frågade ifall hon hört detta av eleverna själva, eller läraren – varpå hon var tvungen att erkänna att det var från läraren.

 Nåväl, under mötet på fredagen var även läraren med.
Jag fick veta att hon kände sig nervös för att “det kunde hända igen” och orolig för det stundande utvecklingssamtalet – “vågar jag ens ge dig kritik och tala om vad du behöver bli bättre på”
 -Jag satt mest i ett sorts bedövat chocktillstånd. Vad fan var det frågan om?! Vågar hon tala om vad jag behöver bli bättre på?!? Det är hennes jobb att göra det, och det är ju för fan precis det hon gjort de senaste tre-fyra månaderna!?

 De ville att jag skulle lova att “det aldrig skulle hända igen” – men VAD undrar jag. VAD ska aldrig hända igen?! Det faktum att jag höjde rösten, eller att jag kritiserade lärarens i mina ögon opedagogiska undervisning?
 -Jag gissar att kombinationen av de två gjorde att hon såg det som en personlig attack.

 Hursomhelst så kände jag under mötets gång att jag skulle få det svårt att fortsätta en utbildning där:
 1) Jag inte vågar öppna munnen utifall att det tolkas som orättvis kritik.
 2) Jag inte kan lita på att lärarens kommentarer är sanningsenliga eller bara sagda för att hon “inte vågar annat”.
 3) Jag tycks betraktas som ett olösligt problem…

 Läraren sade att “jag kanske kan lita på dig igen om två-tre månader”, men jag hade nog redan stängt av då – för jag reagerade knappt på det.
Däremot kände jag TYDLIGT den verbala örfilen som inträffade då den administrationsansvarige flera gånger sade att jag inte skulle bestämma mig där och då, utan att hon skulle ringa mig under den kommande veckan – och läraren AVBRÖT HENNE och sade: “Försök inte övertala Micke nu…”

 Det var liksom droppen…
Hon vill inte ha mig i klassrummet, och även om jag faktiskt VILL fortsätta och trots att jag verkligen GILLAR alla mina elva klasskompisar så finns det ju såklart ingen chans att jag kan gå kvar – när läraren inte vill ha mig där.

 Så jag har inte varit där sedan jag lämnade lektionen förra onsdagen, och från och med terminsslutet nu på onsdag kommer jag ha avslutat min utbildning.

 Så nu vet ni det och ni har fått veta hur hela denna sorgliga, skrattretande och patetiska historia utvecklade sig. Hur det faktiskt kunde bli såhär jävla illa kan jag dock inte riktigt svara på, eftersom det svaret nog bara finns inne i min före detta lärares bräckliga psyke.
 -Frågar någon om det så lär jag svara…men fråga helst inte.

Är det avslutat på eget begär?
 -Ja, absolut. Ingen har sparkat ut mig, men som det ser ut nu finns det ingen möjlighet för mig att fortsätta.

Är jag bitter?
 -Jag skulle vilja säga nej, men det skulle vara en lögn. Jag älskar masker, makeup-effekter och förklädnader. Jag är en teaterapa och att gå den här utbildningen var min dröm. Så det är svårt att inte känna viss bitterhet över att det tagit slut på detta sätt.

 Jag var ett rövhål på omsdagen, men mitt överreagerande den dagen kan på intet sätt mäta sig med lärarens minst sagt skumma överreaktion under de efterföljande dagarna.
 -Men jag antar att hon kommer känna sig lugnare nu, när jag inte är där längre.

¤


Makeup gjord på torsdagen, “dagen efter”, av fabulösa Lina.

4 thoughts on “Maskörskolan – ett sista inlägg.

  1. Huga! 1. Tror det skulle mycket till innan jag skulle få en “offentlig meltdown” – jag är behärskningens moder – i alla fall utåt!
    2. Skulle det dock ha gått så långt så att jag fått en sådan och personer uppträtt på samma sätt som dom verkar ha gjort mot dig, trots ursäkter – då skulle nog jag också ha packat ihop, sagt hej då och dragit.
    MEN – det känns inte kul att du inte ska få fullfölja din utbildning som du ändå verkar vilja gå klart!! Styrkekram på dig!

  2. Det finns stollar och stollar. Det logiska hade ju att vara och sitta ned och prata om _varför_ du blev så arg. Med tanke på vad du skrivit tidigare under hösten om vissa aspekter på utbildningen så var det föga förvånande. Alla har en gräns för hur mycket man tål. Den där läraren låter som en feg sak i mina öron, och på intet sätt pedagog. Hoppas att du ändå känner att du fått något för dina slantar. Ha nu en fin födelsedag och jul med damen istället.

  3. Tråkigt Micke, du som är så duktig. Förstår att det känns surt men tycker du agerat rätt. Sure, det är väl aldrig bra för nån att brusa upp men läraren i sin tur kunde ha struntat i att överreagera så jävulskt samt kallat till möte för en sån sak. Nåväl, jag ställer gärna upp som modell om du får återfall på hemmaplan🙂 Vi vet ju alla att du är kanonduktig men som sagt, trist att läraren beter sig sådär när du hade velat fortsätta men man har verkligen all förståelse, speciellt jag som kan brusa upp rätt bra jag med. Hoppas du får en härlig jul hemma i alla fall, synd att ni inte kan komma till byn. Kramar till dig!

Leave a Reply

