50 utmaningar 2011

 Okej, jag behöver hjälp!
…På alla möjliga sätt och vis – jag vet, jag vet.
Men i det här fallet behöver jag eder fantasi!

 Hörde nånstans (vet ej var) om någon (vet ej vem) som skulle ta sig an 12 utmaningar under året. En ny per månad. Och det lät ju ganska skoj. Men eftersom jag delvis är en latmask (och delvis tycker att 12 är för få – men mestadels för att jag är en latmask) så tänkte jag anta 50 utmaningar istället… En ny per vecka, med start vecka 3!

 Jag har hittills (med hjälp av egen och andras fantasi) lyckats fundera ut 44 stycken små uppgifter som känns ganska kul och som varierar mellan “lagom-svårt” till “vi-få-se-om-det-här-funkar”. Vad jag nu behöver är fler förslag – gärna vettiga sådana – om vad de sista 6 utmaningarna ska bestå av!

 För att ni ska ha ett hum om vilka sorts grejer jag tänkt mig så listar jag här nedan de 44 hittills existerande (som nästan alla har någon sorts tilläggs- eller undantagsregel):

  1. Vegetarisk vecka
  2. Ingen TV-vecka
  3. Ingen dator-vecka
  4. Inget bröd-vecka
  5. Ett nytt middagsrecept varje dag-vecka
  6. skriva och skicka ett brev/kort per dag-vecka
  7. Lära mig en ny låt utantill på gitarren-vecka
  8. 5 frukter per dag-vecka (som socialstyrelsen rekommenderar)
  9. Röja på vinden-vecka (antagligen den jobbigaste utmaningen av dem alla!)
  10. Morgonpromenadvecka (45-60 minuter)
  11. Kvällspromenadvecka (45-60 min)
  12. Rensa bland filmerna-vecka
  13. Läsa en bok (på en) vecka
  14. Ingen telefon-vecka
  15. I säng före 22.00-vecka
  16. Skäggvecka (NONE rakhyvel SHALL PASS my face!)
  17. Fisk till middag varje dag-vecka
  18. Baka bröd varje dag-vecka
  19. Efterrättsvecka
  20. Meditationsvecka (minst 30 minuters navelskådning per dag)
  21. Inte svära-vecka (mycket svårt!)
  22. Grönsaker till ALLA måltider-vecka
  23. Sallad till middag varje dag-vecka
  24. Soppa till middag varje dag-vecka
  25. Shoppingvecka (köpa en – bra? -sak varje dag)
  26. Antishoppingvecka (inte köpa något ALLS!)
  27. Filmvecka (en – för mig – ny film per dag) [av: Teluvio]
  28. Svenska Spel-vecka (ATG, Lotto, Triss… En per dag!) [inspirerad av: Danne]
  29. The Wire-vecka (se hela tvserien The Wire!) [av: Danne]
  30. Utforska nya områden (i Umeå)-vecka [av: Danne]
  31. Vika en – för mig – ny origami-figur varje dag-vecka [av: mamma]
  32. En ny sminkning varje dag-vecka [av: Lina]
  33. Stockholmsvecka (besöka huvudstaden under en vecka) [av: Lina]
  34. Spela en – för mig – ny skiva varje dag-vecka
  35. Cykla 25 mil-vecka (totalt, på en vecka alltså)
  36. Juicevecka (en ny sort varje dag)
  37. Thaivecka (nåt thailändskt till middag varje dag)
  38. Ett foto varje timme-vecka [av: Jenny]
  39. Usel film-vecka (se en potentiellt apdålig film varje dag) [av: Lain]
  40. SPA-vecka [av: sys]
  41. Frukostvecka (olika frukostar varje dag)
  42. Filmvecka (samma som #27 fast INGA engelskspråkiga filmer tillåts!)
  43. Vinvecka (prova en ny sort varje dag)
  44. Delta i en nättävling per dag-vecka [av: sys]

Blandad kompott, som synes, och en hel del som involverar matförändringar. Mest för att det är kul, men även för att middagsmaten är en av få rutiner som existerar i mitt liv.
Nåväl, hjälp mig nu att komma på de sista 6 utmaningarna!
 -Helst innan måndagen den 17:e januari. 🙂

15 thoughts on “50 utmaningar 2011

  1. filmvecka?
    kärleksvecka (överasska din kärste en hel vecka)
    alcoholfrivecka
    pysselvecka (en ny sak varje dag)
    Citatveckan

    jag skulle kunna forsätta i evigheter, vilken bra idé micke!
    Lycka till nu och hoppas jag tipsa om nåt bra, personligen gillade jag tips nr 2 🙂 Kram på dig

  2. – Gå på random sporter du egentligen inte är intresserad av-vecka.
    – Låta filmerna stå i oordning-vecka (värre än röja på vinden 😉 )
    – Testa ett nytt trick i bildredigeringsprogrammet varje dag-vecka.
    – Plöja hela The Wire (runt 60 timmar) på en vecka. 😛
    – Hitta gator/områden/stadsdelar du inte har gått på/sett och utforska-vecka.

  3. Svårt.
    Kanske läsa en dagstidning varje-dag-vecka.
    Vika en ny origamifigur-varje-dag
    Supersvårt. Ser fram emot att höra om resultaten.

  4. ny sminkning varje dag vecka!!!!!

    Du får gå utbilningen på distans fattaru väl! ;D
    jag kan komma upp & hjälpa
    (eller kanske inte, fick just deltidsjobb i västerås samtidigt som skolan… & PUB… & Scratch…. &…. LEVA ÄR ÖVERSKATTAT!)

    lära Lina windowsmedia vecka!

    komma ner till sthlm vecka! 😉

  5. Oj vad spännande! 🙂 Fota-varje-timme-vecka? 🙂 (EFIT-stuk fast hel vecka alltså?) Musikal-IRL-vecka (sjunga allt som sägs 😀 ) och… tja nej jag kom inte på något annat dumt just nu. Återkommer om hjärnan vaknar. 🙂

  6. Kom på en udda grej, lära dig ett nytt ord varje dag på ett valfritt främmande språk, på en vecka blir det 7 nya ord. Alltid nåt. Kanske en mening om dagen…;)

  7. Och nej, jag hade inte läst här innan jag skickade förslagsmailet. Jäkla människor att hinna före mig med MINA idéer. 😉

  8. En “Spa-vecka” – alltså någon form av “egen spa-aktivitet varje dag
    För att ge tips på några du enkelt kan göra/få hemma utan att behöva spendera hundratals riksdaler på stan så kommer här några:
    – fixa fötterna (fotbad, peeling och pedikyr)
    – massage (här kan en snäll sambo behöva hoppa in;))
    – skumbad/peeling
    – manikyr (jodå det går att smörja och fixa händer/nagelband och så även då man har korta naglar;))
    – ansiktsmask (jag har ett superenkelt recept på en ansiksmask om du vill ha:))
    – “floating” (gåpr egentligen ut på att ligga avslappnad och flyta i en pool – dvs. BADKARET i detta fall – i mörkret med tända ljus och lyssna på avslappnade musik.
    – ……. (kommer inte på fler just nu;))

  9. Punkt 43 verkar vara en semestervecka 😉
    Utmana era redan mycket ekonomiska matkostnader, kanske med att halvera dom en vecka. En vecka med 3-rätters varje dag. Också kanske mer lämpat för en semestervecka.
    Jag tycker att detta verkar mycket kul och utmanande. Ska ta mig en funderare på hur jag ska kunna utmana mig själv under 2011.

  10. Vinveckan verkar skojig… för hälsan. 😉 Vad säg som en ren “ny” matvecka? Där varje måltid/middag måste vara något nytt ur en kokbok, något du inte tillagat förut alls? 🙂
    Bokvecka – ny bok varje dag. 😉 Fördelaktigt kortare pocketböcker så du hinner läsa dem också. Alt bara böcker av en ny författare, ex slumpvis vald i bibliotekets hyllor. 🙂

  11. “Ukulele-vecka” – dvs. lära dig en ny låt på ukulelen varje dag

    “Påskpysselvecka” (lämpligtvis under påskveckan;)) – göra ett nytt påskpyssel varje dag (göra påskpynt, påskgodis å sånt…)

    “äta-ute-vecka” – inta någon av dagens måltider UTE, dvs. på restaurang, eller vid sjön/rastplatser eller på balkongen (lämplig att ta denna på sommaren alltå;))

    Här kommer “receptet” på ansiktsmask förresten (kul att jag kunde bidra med “spaveckan”:)):

    *Häll ca.8 droppar olivolja i handflatan och applicera i hela ansiktet.
    *Blanda “skrubbingrediens” (vilket är ANTINGEN finmalda havregryn eller bordssalt) med några droppar olivolja så att det blir en ‘pasta’ – applicera sedan “skrubbet” i ansiktet och gnugga in den jämt över hela ansiktet/halsen med fingertopparna.
    *Låt sitta några minuter och skölj sedan av blandningen med varmt vatten.
    *Avsluta med att smörja in med fuktighetscreme.

    Du hör ju – det låter ju som rena “föryngringsmasken”;)

    Kramis!!!!

  12. En vecka utan några toner alls, dvs ingen musik alls.
    En vecka där minst ett radioprogram per dag avlyssnas.
    En veckas volontärjobb, tex läsa högt på sjukhus eller på barnavdelningen på bibliotek. Kanske ställa upp på nåt liknande stadsmissionen och laga mat. Eller nåt…

Leave a Reply

