Utmaning 1, DONE!

 Förra veckan var den första utmaningsveckan av 50, och den bestod – efter slumpmässigt val – av origami! Vika en för mig ny origamimodell varje dag i en vecka…
 Givetvis ville jag inte göra det för lätt för mig själv, jag har ju ändå hållit på med pappersvikning i flera år, så jag lånade böcker på biblioteket och letade dag för dag upp lagom svåra projekt.

 På måndagen hade vi ju kört från Stockholm, och kom inte hem förrän sent på eftermiddagen varefter jag genast åkte och storhandlade. Så jag tyckte att jag ju kunde förtjäna ett något enklare projekt den första dagen och valde därför Cube Puzzle Part1. Jag har vikt ett antal olika kuber och tänkte att det skulle gå hyfsat fort och inte vara alltför tröttsamt denna dag…
Problemet var att jag misstolkade modellens namn. Hade det stått Puzzle Cube hade det nog varit en vanlig kub, till utseendet liknande ett sorts pussel (tänk: “The Box” i Hellraiser), men nu stod det ju Cube Puzzle… Det var alltså kuben som VAR pusslet!!!
 De sex små enheterna var extremt lätta att vika, och jag hade dem klara på ca 10 minuter – sedan spenderade jag närmare en timme med att försöka få ihop dem till nedanstående kub!


Puzzle Cube, part 1

Papper: 6st – 75x75mm
Design: trad.
Diagram: The Art and Wonder of Origami, av Kunihiko Kasahara

 På tisdagen tog jag mig an en modell jag velat testa ett bra tag. Ett Kaleijdoskop! Man viker ett antal papper som man sedan fogar samman i en ring, som en munk ungefär. Dessa är sedan möjliga att vrida runt sig själv, varpå en läcker kaleijdoskopeffekt uppstår i dess mitt!


Kaleidoscope Flower
Papper: 7st – 75x75mm
Design: Fumino Inoue & Hisa Amimoto
Diagram: The Art of Origami, av Gay Merrill Gross

 Under onsdagen ville jag vika något ur en av de mer udda böckerna jag lånade på bibblan; Sticky Note Origami – en bok helt vigd åt modeller man kan vika av Post-It papper. Alla modellerna utnyttjar det faktum att papprena man ska använda har klister på ena sidan – så även den jag valde. Egentligen skulle man ta två Post-It papper i olika färg och klistra ihop dem baksida mot baksida och sedan vika. Jag har dock ett gäng lyxiga tvåfärgade origamipapper som jag använde istället!🙂


Merlin
Papper: 1st – 150x150mm
Design: Oliver Zachary
Diagram: Sticky Note Origami, av David Mitchell

 Jag valde att decimera mängden ovan nämnda lyxiga tvåfärgade papper (som jag egentligen inte använt så mycket av tidigare) genom att på torsdagen ta mig an ännu en variant av en kub. Det är, då man tittar på bilden, lätt att tro att det är ett sorts papper som använts till själva kuben, och ett annat till “snörena”, men så är alltså inte fallet.


Six Sheet Beniire Cube
Papper: 6st – 150x150mm
Design: trad.
Diagram: The Art and Wonder of Origami, av Kunihiko Kasahara

 På fredagen valde jag att vika en Trana – något jag säkert vikt tusen gångertidigare… Men jag tänkte att jag skulle försöka slå mitt eget mini-rekord (det är ännu så länge tre millimeter från världsrekordstangering) och vek en trana av ett 15x15mm litet papper i tjusigt rött hologrammönster.
 -Och, bara för sakens skull: Inga verktyg har använts, bara fingrar och svordomar!


Crane (Trana)
Papper: 1st – 15x15mm
Design: trad.
Diagram: finns överallt!

 Hade redan på fredagen planerat klart vad jag skulle göra på lördagen – och det blev en sorts kub med lite extratillägg som gör att den ser extra avancerad ut. Vet inte om det nästan ska räknas som fusk eftersom den är så bedrägligt enkel att såväl vika som att sätta ihop, men eftersom den innehåller så pass många papper (och eftersom den blev så förbannat snygg då jag vek den av exklusiva Japanska Geishamönstrade papper) så tycker jag nog att det är godkänt ändå…🙂


Simple Sonobé 6-Unit assembly, plus Alpha
Papper: 12st – 160x160mm
Design: Kunihiko Kasahara
Diagram: Multidimensional Transformations – Unit Origami, av Tomoko Fusè

 Åsså kom då söndagen, utmaningsveckans sista dag…
Jag överdriver inte om jag säger att jag spenderade HELA dagen och kvällen med den modell jag valt att ta mig an… Jag vek så mycket att jag fick ont i fingrarna!!! Det är ett gäng så kallade Bird-Tetrahedon modeller som fogas samman med hjälp av två olika origami-leder (joints). Hade tvättid från 07 på morgonen och jag började vika direkt efter att jag fyllt de första maskinerna – jag gjorde sista vikningen vid 22.30 på kvällen…
 Enligt Tomoko Fusè (Origami-bokens författare) skulle det vara “very simple” att såväl vika som att sätta samman modellen. Lätt att vika? Ja – extremt, men lite tröttsamt. lätt att sätta ihop? NEJ, inte alls!
 -Nåväl, det blev hursomhelst snyggt!

 
Bird Tetrahedon-skulptur
Papper: 60st – 75x75mm, 48st – 37x37mm, 32st – 37x18mm
Design, tetrahedon: Kunihiko Kasahara
Design, skulptur:
egen!
Diagram/inspiration: Multidimensional Transformations – Unit Origami, av Tomoko Fusè

 Den här veckan är det Vinvecka, där jag ska prova ett nytt vin varje dag.
 -Vad f-n har jag gett mig in på!🙂

5 thoughts on “Utmaning 1, DONE!

  1. Shit!!!

    Jag baxnar över minitranan och den sista fågelmojängen.
    Jag är så imponerad att jag knappt vet var jag ska ta vägen.

  2. Jag är impad över mini-tranan!! Gillar trollkarlen Merlin oxå – han såg cool ut!🙂

    Väntar med spänning på recension av alla olika vinsorter efter denna vecka – SKÅL!🙂

  3. …!!! Hakan vilar tungt mot knäna just nu så jag kan inte säga så mycket.
    Vinprovarvecka verkar fan så mycket enklare! Du köper väl småflaskor?!

Leave a Reply

