Utmaning 4, DONE!

 Jag vet att det är några timmar kvar av söndagen, men eftersom Inger – som solidariskt nog hängt på i denna veckas utmaning (Ingen TV) – idag, just i denna stund, faktiskt sitter i soffan och tittar på tävlingssåpan Shear Genious, och jag valt att därför istället sätta mig köket med datorn, så innebär detta såklart att jag inte tänker vackla såhär i elfte timmen.

 Det har tidvis varit en fabulöst seg vecka, men ibland har det även varit precis tvärtom – och känts ganska skönt. Det är inte helt omöjligt att jag faktiskt sällar mig till min sambo, som lite halvt och halvt seriöst föreslog en TV-fri kväll i veckan…

 Nåväl, veckan är nu hursomhelst snart slut, och ska jag vara helt ärlig så är det SKÖNT! För även om det i stora drag gått ganska bra, så gillar jag tv’n sällskap, och jag gillar att strötitta. Minns att det var en kväll här för någon dag sedan, då jag satt i vardagsrumssoffan och knappade på datorn, tv’n pliktskyldigt avstängd, och från någon av våra grannars tv plötsligt hörde det där melodiösa “Meeeen” som brukar markera hopp från en scen till en annan i tv-serien “2½ men”, och jag kände ett tydligt sting någonstans i kroppen.
 -Jag vill ju också se!
Men precis som jag skrev tidigare så har jag för det mesta inte saknat själva tv-programmen så mycket som möjligheten att se film! …Imorgon ska jag dock se MINST en film!!!🙂

 Den kommande veckans utmaning är att varje middag skall bestå av hemlagad thaimat! Kanske inte en jätteutmaning, eftersom jag gillar såväl att laga thaikäk som att äta det. Men det brukar inte ta upp en hel veckomeny, och att göra åtminstone NÅGRA nya grejer kändes som ett måste.
 -Eftersom vi storhandlar så har veckans meny redan bestämts:

Måndag:
Phohng Thaam Khaao Mohk Gai
eller: Riskokarkyckling (kort och gott)

Tisdag:
Moo Gratiam Prik Thai
eller: Fläsk med vitlök och peppar

Onsdag:
Tom Kha Gai
eller: Kokosmjölkssoppa med kyckling, lime och champinjoner

Torsdag:
Phohng Bproong Khaao Phat
eller: Stekt ris (med kyckling, räkor och fläsk)

Fredag:
Gai Daeng
eller: Röd kyckling

Lördag:
Goong Kratiem Prik Thai
eller: Heta vitlöksräkor

Söndag:
Saté Special
Har inget thainamn på det, eftersom det är en egen tolkning av den
rätt som serveras på restaurang Hung Fook på Linnégatan i Stockholm.
Den innehåller såväl kyckling som fläskkött, nötkött och räkor.
Min variant av den har en bas av sataysås (jordnötssås).

-Mer ingående beskrivningar och bilder från den kommande veckan lär dyka upp här.

3 thoughts on “Utmaning 4, DONE!

  1. Veckan utan TV, en bedrift. Inte alls för att det är så mycket viktigt att titta på utan för sällskapet den flimrande bilden faltiskt är.

    Mmmm! Väcker minnen till liv, och längtan blir stor. Minns med saknad en del rätter som åts upprepade gånger med stor aptit.

  2. Återigen: strongt att klara veckan utan Tevens……..”sällskap”.

    Mmmmm…..er veckomeny låter MUMS! Kan man beställa hemleverans?😉

    Kramis!

Leave a Reply

