Utmaning 5, DONE!

Det är nästan skam att kalla denna vecka för en “utmaning”, eftersom det har varit genomgående kul och intressant att laga thaimat hela veckan. För att inte tala om hur gott det varit att äta det!🙂

 Nåväl, jag inledde i alla fall med att på måndagförmiddagen blanda ihop fisksås och tunnskivad thailändsk piri-piri. Detta bildar Prik Nam Pla, en thailändsk sås/krydda som alltid finns på bordet i Thailand – och som därför kommer finnas i en skål på köksbordet hela veckan igenom.


 Klicka här under för att se bilder på- och läsa om alla veckans sju thairätter.

Måndag:
Phohng Thaam Khao Mohk Gai
Riskokarkyckling

 Inger och jag köpte ett flertal olika kryddpåsar då vi var i Thailand, några av dem var just den som används till denna rätt. Man börjar med att lägga små kycklingfiléer (eller stora filéer skurna i bitar) i en skål, hälla på pulvret och blanda runt.

 Detta skall sedan stå 15-30 minuter.
Efter det gör man iordning riskokaren (och nej, i den här rätten går det inte att ersätta den med en vanlig kastrull – har man ingen så…köp en!) med så mycket ris man vill ha, lägger kycklingfiléerna ovanpå riset, häller i vatten efter rismängd och sätter igång kokaren.

 Det kändes lite “fattigt” med bara ris och kyckling, och det är ganska standard. Thairecept är nämligen – trots att hela landet kryllar av färska grönsaker – bisarrt torftiga när det gäller just sånt – så jag brukar nästan alltid fylla på med vad än som känns passande. Till dagens rätt verkade wokade grönsaker bra, så Inger skar paprika i bitar…

 …åsså wokade jag dem tillsammans med bambuskott, rostad vitlök, svartpeppar samt en sojabaserad woksås. Jag avslutade med att reda med lite vatten och arrowroot.


-Mycket gott!

¤

Tisdag:
Moo Gratiam Prik Thai
Fläsk med vitlök och peppar

 Dagens middag är en sån där man plockar fram allt som ska vara i, gör klart allt “runtomkringarbete” och börjar tillaga själva maten först när precis ALLT annat är klart – för när man kommer till wokningen ska det gå undan!🙂

 Fläskköttet strimlas – och eftersom jag bara skulle göra två portioner så använde jag givetvis bara en liten del av den 1½ kilo stora biten som syns i bilden här ovanför.

 Och bara för att jag hade tid och kände mig på humör, så roade jag mig med att skära gurka, paprika, sockerärtor och cocktailtomater i lite halvflashiga, men tragiskt klyshiga, former/mönster.🙂

 Själva tillredningen går som i ett enda blurrigt virrvarr, så det blev helt enkelt inget mitt-i-matlagningen-foto. Men efter ca 7 minuters arbete, i en hastighet fullt konkurerbar med The Flash, stod varsin tallrik fläsk med vitlök & peppar, gult ris och intrikat (hmm, nåja) skurna grönsaker på bordet.


Starkt, men riktigt gott!

¤

Onsdag:
Tom Kha Gai
Kokosmjölksoppa med kyckling, lime och champinjoner

 Idag har jag så att säga “fuskat” och använt en köpt soppbas i pulverform. Givetvis skulle jag kunnat göra Tom Kha-soppan från grunden, med citrongräs, galangal, limeblad, chili mm, men jag blev lat (och lite snål) och köpte en påse istället…

 Tillsammans med kokosmjölk, tomater, champinjoner och kycklingfiléer skall detta alltså bli dagens middag.
Men blandar påsens innehåll med en burk kokosmjölk samt en burk vatten, kokar upp, tillsätter kycklingfileerna skurna i bitar och låter småkoka ett par-tre minuter, tillsätter sedan champinjoner skurna i bitar – KLART!
Tomaterna, skurna i bitar, skall egentligen även de läggas i tillsammans med champinjonerna, men jag lade dem istället direkt i soppskålarna och hällde soppan över dem.

 Tom Kha Gai är en extremt enkel soppa, som är såväl mäktig som frisk och väldigt syrlig. Den är även bedrägligt het – man känner från början inte riktigt av den, men så småningom börjar det bränna i halsen.🙂


¤

Torsdag:
Phohng Bproong Khaao Phat
Stekt ris (med kyckling och räkor)

 Det här liknar Nasi Goreng på alla möjliga sätt och vis – och Nasi Goreng är mer eller mindre min specialité, så dagens rätt gick som på räls att tillreda!

 Man börjar med att koka ris i riskokaren.
När den indikerar att riset är klart så steker man ägg (under omrörning) i lite olja.

 När ägget stannat av (ja, det heter tydligen så) i små bitar, så tar man ur det ur woken (lägg äggbitarna i en skål eller nåt, de ska användas senare). Häll på lite mer olja i woken, lägg i kyckling skuren i småbitar och rör runt. Häll sedan i det kokta riset, en massa ärtor/majs/paprika (sån där frysblandning, ni vet), rostad vitlök, lite ljus soja, fisksås, lite strösocker samt smulad torkad chili (se bilden nedan) och rör runt ordentligt.

 Blanda sedan i ägget som plockades ur tidigare samt en generös portion tigerräkor (är räkorna råa – lägg i dem tillsammans med kycklingen). Rör runt i ett par minuter, smaka av och tillsätt eventuellt mer fisksås.

 Stänk över lime och lite Prik Nam Pla – KLART!


…och SÅÅÅ gott!!!

¤

Fredag:
Gai Daeng
Röd kyckling

 Det här är den första riktiga thairätten jag någonsin lagade, och jag gjorde så efter att ha hittat en hemsida med hundratals detaljerade, välskrivna thairecept – på svenska! Jag skrev ut dem allihop…precis vartenda ett…och satte dem i en pärm. När jag sedan letade efter något att tillaga, så var många av ingredienserna (på den tiden) sådana som jag knappt ens hört talas om!
Men “Röd Kyckling” kunde jag åtminstone se slutet på, utan att bli kallsvettig.🙂

 Till detta bör man ha: kycklingfiléer, kokosmjölk, röd currypasta, fisksås, socker och kaffir limeblad (färska är allra bäst, men torkade går också bra, och de är dessutom lättare att hitta). Vill man fylla ut så kan man – mer än gärna – blanda i en massa grönsaker, som t.ex bambuskott, färsk broccoli och morötter.

 Man häller kokosmjölk i en wok och klickar i currypasta efter behag (men var medveten om att det är ganska starkt – ett par matskedar gör utan tvekan fyra riktigt starka portioner).
Man rör tills currypastan löst sig i kokosmjölken, och har sedan i tärnad kycklingfilé, 1-2 msk fisksås samt ca ½msk socker. Låt småkoka i ett par minuter, addera alla grönsaker samt generöst med finhackade limebad (de torkade är redan i smulor).

 Låt puttra ytterligare ett par minuter – servera med jasminris, Prik Nam Pla och en limeklyfta.


¤

Lördag:
Goong Kratiem Prik Thai
Heta vitlöksräkor

 Var inte på fotohumör – eller för att vara mer ärlig, jag glömde bort att fotografera under själva matlagningen. Hade glömt att ta en bild på resultatet också, om inte Inger påmint mig!

 Nåväl, det hela består av tigerräkor frästa i olja och vitlök, mixade med små buketter färsk broccoli och hackade färska champinjoner. Addera till detta fisksås, lite chili samt en såsbas med smak av ingefära och citrongräs. Serveras med nudlar smaksatta med sesamolja och ljus soja.


¤

Söndag:
Saté Special
Kyckling, fläsk och räkor i jordnötsås

 Det blev inga bilder under tillredningen idag heller.
Jag är helt enkelt för “inne” i själva matlagningen för att komma ihåg, eller ens känna att det är värt att avbryta sig för att ta nåt fotografi mitt i processen, på något som dessutom bara är halvfärdigt.

 Det är hursomhelst krämig kokosmjölk, Satay-kryddor, fisksås, kycklingfilé, fläskkött och tigerräkor. Till detta adderade jag strimlade bambuskott, tärnade färska champinjoner samt tärnad gul paprika (den sistnämnda skulle jag en andra gång inte ha med, då den bara var okej – men inte mer).
-Serveras med jasminris och med en handfull rostade jordnötter strött över.


Hade jag totalt grävt ner mig i det här så hade jag såklart kunnat välja ett antal betydligt mer avancerade thairätter, eller fler “lokala” rätter – som antagligen känts mer “äkta”. Men jag är på det stora hela ganska nöjd med veckan som sådan.
Däremot ska vi imorgon äta köttbullar och potatismos med stekt lök och rårörda lingon till middag – lite som en sorts husmanskostreaktion mot all kyckling och allt ris vi ätit denna vecka.🙂

 Då Inger i onsdags drog nästa veckas utmaning kände jag mig lite less, och hoppades innerligt på något som inte skulle kräva alltför stor ansträngning…och slumpens gudinna – Fortuna (romersk mytologi), Tyche (grekisk mytologi) – hör tydligen bön, eftersom den kommande veckans utmaning inte kommer innebära någon som helst ansträngning… Snarare tvärtom.

Den kommande veckan ska jag nämligen ha:

SKÄGGVECKA!
[inte raka mig på en vecka]

-Simpelt, eller hur!🙂

2 thoughts on “Utmaning 5, DONE!

Leave a Reply

