Told ya!

Nej, jag ställde mig inte upp och högljutt proklamerade att Oscarsgalan skulle förstöras av de svenska kommentatorerna, Filip och Fredrik. Men jag önskar såklart att jag fått tillfälle att varna allmänheten – typ genom att starta flyglarmet eller nåt.

Inledningsvis ska jag säga att jag inte på något sätt förstår varför det ens BEHÖVS kommentatorer till den direktsända Oscarsgalan – i synnerhet inte eftersom deras uppgift inte är att översätta den otextade galan åt de tittare som inte förstår engelska, utan de ska helt enkelt kommentera det som sker på scenen…och jag förstår inte varför!
Under ett sportevenemang, visst, då pågår det oftast ingenting man måste höra, utan kommentatorernas rabblande blir då som ett tillägg till det man SER.
-Men under ett evenemang som i mångt och mycket består av presentationstal, tacktal och musikframträdanden med mera, så finns det fanimej inget BEHOV av kommentatorer!

Nåväl, med det sagt så drog jag en vild gissning – då jag såg att 9:an skulle visa Oscargalan – att den sjukt irriterande Felix Herngren, i sin allra bästa Wipeout-form, skulle leda galan…och jag trodde att det var det värsta jag kunde komma på. Men nej, det blev såklart Filip & Fredrik som intog kommentarsbåset.
“Underbart”, tänkte jag, och bestämde mig direkt för att inte se skiten, eftersom “de bara kommer babbla sig igenom skiten och förstöra allting i alla fall”. Önskar jag hade bloggat om allt detta innan, eftersom alla tidningsrubriker hade gett mig ett ypperligt tillfälle att rättmätigen säga I TOLD YA!!!

Oscarpubliken rasar mot Filip och Fredrik (DN)

TV-tittarna sågar Filip och Fredrik (Expressen)

Tittare rasar: “Idioterna förstörde min Oscarsgala” (Aftonbladet)

Jag verkar inte ha varit särskilt fel ute, eller hur?
Det värsta är dock att “humor”duon själva svarar med ett ignorant: “Oscargalan är skittråkig och måste förnyas för att bli uthärdlig”, samt “…att vi skämtade om deltagare är givet. Det är klart att det är roligt när de rullar in en 92-årik Kirk Douglas på scenen”.
Lägg därtill att Kanal 9’s presschef, Dan Panas, som svar på all kritik säger att de är mycket nöjda med sändningen, eftersom “Filip och Fredrik väcker känslor”…och för att “…det var dubbelt så många som såg galan som förra året”.

Jamen va fan!!! Är det verkligen DÄR vi vill lägga ribban?
Är det verkligen så vi vill ha det – fullt ut alltså?
Ja, det är klart att jag är medveten om att det i mångt och mycket redan är så – att “all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet” – men MÅSTE vi verkligen anamma det till fullo??!

Okej, visst. Gör så då…
NÄSTA Oscargala tycker jag att vi tar in Börje Ahlsted, Tommy Körberg och Thorsten Flinck i kommentatorsbåset, ställer nio helrör på bordet, adderar en påse Colombianskt Snö som tilltugg och ser till att alla deras mikrofoner är påslagna.
Jag är ganska säker på att tittarsiffrorna kommer skjuta i höjden ungefär samtidigt som Börje Ahlstedt i ett skrikande fyllesludder kallar någon (vem som helst) av de kvinnliga pristagarna för ett “djävla luder”, ackompanjerad av det omisskännliga fläpp-fläpp-fläpp ljudet av Thorsten Flick som runkar bulle med Tommy Körberg.
Kom igen Kanal 9 – upp till bevis nu!
Ni vet att ni vill, ni är ju minst lika mycket hor-tv som alla andra!

Få se nu, vilka har jag kastat skit på hittills?
Filip & Fredrik
Felix herngren
Börje Ahlstedt
Tommy Körberg
Thorsten Flinck
Dan Panas
Kanal 9

Det är för få.
För vekt.
För trist…

2 thoughts on “Told ya!

  1. Om dom nu tycker att O-galan är så tråkig borde dom haft den goda smaken att tacka nej till jobbet. Och efter dessa reaktioner borde dom aldrig bli erbjudna jobb igen, kanal 9 kan behålla dom.

  2. Usch! Jag är glad att jag inte satt uppe och tittade, kikade på lite repriser på nätet sedan, dock utan svenska pratande gubbar…🙂

Leave a Reply

