Valaktivister är dumma i huvudet!

Jag hade tänkt börja med att undra varför man säger “afroamerikan”, när man i Amerika säger african-american? Jag tänkte göra mig rolig över att vi ju inte säger “afrosvensk” om en svennebanan med afrikanskt ursprung… Men så Googlade jag lite och hittade, under rubriken “African-American” att detta ord ersatte de tidigare uttrycken; “negro”, “black” och “afro-american”.
Min fyndiga undran gick sålunda om intet.

Jag tänkte skriva en massa om TV-serien The Wire, som jag fastnade för redan efter första avsnittet, men anser det vara för tidigt att göra nåt större utlägg om den. Så det får vänta.

Jag hade sedan tänkt skriva något om all vintersport (mestadels skidsport) som går på tv just nu, och hur jag faktiskt inte har några större problem att titta på det – jag tycker bara oftast att det är jobbigt med kommentatorerna, och hur skönt det var för någon dag sedan, då det var något fel på ljudet till/från kommentatorsbåset och det därför var ganska tyst under vad för lopp det nu var. Bara ljudet av skidåkarna och publiken.
-Men det räcker ju liksom med att säga det…

Vad jag däremot HAR åsikter om är programmet Whale Wars som går på Discovery Channel.
Om ni inte sett det så är det ett sorts realityprogram där ett antal kamerateam följer aktivister ute på havet i jakt på japanska valfångarfartyg…
Nu är det såhär; jag känner inga djurrättsaktivister överhuvudtaget, men jag har inga problem med att se effektiviteten i aktioner där folk exempelvis lägger sig i en jättelik frigolitform, sätter plast och en prislapp på sig själva och dumpar tre liter fuskblod över alltihop. Jag kan på något vis uppskatta själva “performance art”-grejen i en sådan aktion.
Djurbefriaraktioner har jag däremot ingen som helst förståelse för, inte så mycket för befriandet av djuren, utan för att man där intar någon snedvriden holier than thou-position och förstör för någon annan, bara för att “jag har rätt och du har fel”.
De intressanta pälsaffärdokumentärerna som gått på tv är även de sjuka exempel på aktivister som tror sig inte bara vara ÖVER lagen, de tror sig VARA lagen!
Jag såg en klisterlapp signerad Djurens BefrielseFront som proklamerade att “Vi har alltid rätt. Vi ger oss aldrig. Vi vinner alltid!”. En läskig blandning av sektmentalitet och huligantänkande.

Jag har dock ännu så länge inte lyckats komma fram till ifall Discovery Channel’s Whale Wars är tänkt att visa en positiv bild av Valaktivisterna, eller om den är tänkt att göra precis det jag tycker att den gör; nämligen belysa vilka totala idioter det är som befinner sig på aktivistbåtarna.
Missförstå mig rätt nu, jag är såklart inte FÖR valjakt, och jag är ganska övertygad om att Nissin Maru, och allt vad nu de japanska valfångstfartygen heter, inte för en sekund sysslar med forskning – som de så bestämt hävdar.
Men ska man ge sig ut på havet för att “störa så gott det går” så bör man väl vara åtminstone LITE förberedd, välplanerad eller åtminstone SMART!
Redan i första avsnittet, det enda jag sett från början till slut – eftersom jag tyckte att serien verkade intressant av trailerna att döma – gavs tydliga bevis på vilka puckon man hade att göra med. Aktivistskeppet skulle testa att släppa ner en snabbare, mindre båt i farten, genom att sänka ner den på ena sidan. Jag kan inte ett skit om båtar (babord – styrbord, någon?) men till och med ifrån min degiga position i tv-soffan så gick det inte att INTE se att det skulle gå åt helvete.
“Eh, de skulle nog behöva en stödlina till…” mumlade jag, ett par minuter innan den lilla båten havererade och – eftersom den stora båten körde för full gas – sedan släpades upp och ned i vattnet, med besättningsmedlemmar strödda i vattnet bakom.
“Jävla idioter!”

Kaptenen för hela denna slutna institution är en såndär riktig sektfarbror, som uttryckligen sagt att valarna är det viktigaste, de är de enda som betyder något, och skulle någon dö under kampen han för så räknar han det som “collateral damage”.
På anklagelserna om att de skulle vara så kallade “eko-terrorister” så svarar han att man inte kan föra krig mot föremål (valfångstfartygen), och att “property damage is not violance”.
Jamen ni hör ju!
Läser man andras åsikter om programmet, på exempelvis IMDb, så verkar den generella uppfattningen vara att det är ett riktigt bra program – förutsatt att man tittar på det som en komediserie… Och det säger väl det mesta.
-Jag byter numera kanal när det visas, det är för dumt för att slösa tid på!

 Och apropå något helt annat så undrar jag varför en walkthrough-författare glatt tipsar om att använda ett spels ‘glitch’ för att lösa två uppdrag, men samtidigt leker fin-i-kanten och anser att en annan ‘glitch’ är fusk – eftersom man ska “make it on you own accord”. Känns inkonsekvent… Nåja, det var bara som ett litet ps.

Leave a Reply

