Cruel and unusual…

 Stoppade i Peter Jacksons King Kong i DVD’n – mest för att den är lång och jag ville ha något som gick i bakgrunden medan jag gjorde annat. Vad som dock slog mig då jag såg den, vilket måste vara typ fjärde eller femte gången om man räknar med de två gånger jag såg den på bio, är att den är FÖR lång!
ALLDELES för lång!!!

 Då jag såg scenen i ravinen, den med alla äckliga kryp (om man nu kan kalla insekter som är över en meter för “kryp”), så kunde jag inte låta bli att tänka på ett Ian Malcolm (Jeff Goldblum) citat från Jurassic Park – modifierat lite för att passa in:

Peter Jackson was so preoccupied with wether or not he could, he never stopped to think if he SHOULD!

 Detta blir så tragiskt tydligt då scenen direkt efteråt är en väldigt vacker scen mellan Ann Darrow och Kong, vilkas förhållande är det som filmen borde ha fokuserats kring. Inte jätteinsekter eller kvartslånga dinosaurjakter.

Känns som att jag skulle kunna skriva en lång blogg om denna film – men det var inte det jag tänkte göra när jag började med det här, så det får vänta…
Hela den extremt groteska scenen – som känns väldigt opassande – ledde mig hursomhelst in på ett annat spår. Schyssta dödsscener! Jag vet, jag är skum… Och lägger därför resten av detta bakom en läs mer-länk.

 Först och främst: SPOILER-VARNING, såklart!

Listade en bunt filmscener jag kunde komma på, off the top of my head – så att säga.
Var tvungen att omedelbart revidera bort två av dem, eftersom personerna i fråga faktiskt inte dör…🙂 Men de är för fabulösa för att ignoreras, så de två är:

Aliens
 Artificiella Personen Bishop (Lance Henriksen) slits i två delar i slutet av filmen (men överlever såklart, eftersom han är artificiell). Mycket snyggt gjort, och nästan ofattbart äckligt.

Bad Taste
 Den Peter Jackson-regisserade äcklagrisfilmen. Detta är scenen då Derek (Peter Jackson) fightas  med en skäggig rymdvarelse (Peter Jackson) och sedan tumlar längs med bergssidan mot sin egen nästan-död.

Resten är som följer…

Dawn Of The Dead
 Ingen kan anklaga zombies för att vara särskilt smarta, och därmed är det alltså inte helt självklart att de borde känna till det olämpliga i att klättra upp på något över markhöjd i närheten av roterande helikopterblad…

Day Of The Dead
 Om någon förtjänade att dö på ett grisigt sätt så var det helt klart Captain Rhodes (Joseph Pilato) i Day Of The dead, eftersom han är en av de mest otrevliga filmkaraktärerna någonsin. Däremot kan man väl diskutera huruvida de kanske var ett oproportionerligt starkt straff att bli sliten itu och kalasad på av hungriga zombies.
 -Rhodes är dock en stenhård jävel in i det sista…🙂

Die Hard
 En skumt grafisk dödsscen, som kanske helt förståeligt var det enda som klipptes bort i den svenska bioversionen, då en av terroristerna i tydlig slow-motion får sina knän sönderskjutna och faller – med huvudet, ansiktet och halsen först – rätt in i en glasskiva.

Jason X
 Man skulle ju kunna tro att Fredagen den 13:e-filmerna skulle vara överrepresenterade i en sån här lista, men jag tycker att man ska bedöma dem utifrån sin egen genre…och i den specifika genren så är Liquid Nitrogen-scenen i den annars så spektakulärt usla tionde(!) delen i serien ganska så speciell.

Hellraiser
 Det är svårt att tänka sig en mörkare skräckfilm än Hellraiser, mest i fråga om den totala avsaknaden av humor. Karaktären Franks dödsscen – fångad i ett nätverk av kedjor och vassa krokar – matchar mycket väl resten av filmens ton, våldsgrad och inställning.

The Hidden
 B-actionfilmen har ett antal dödsscener, men den jag tänker på rör sig en bit bort från det blodiga hållet. Men däremot går det ju inte att förneka det fruktansvärda i att köra över någon som sitter i rullstol!
 -Extra mycket WOW till stuntmannen med glasskivan.

Raiders Of The Lost Arc
 Tror att Total Film uttryckte det bäst då de bredvid en stillbild av nazistsvinet Thot’s död skrev “Only Spielberg & Co could get something like this released on a PG13”.

The Omen
 Vem gillar INTE det här?🙂

Robocop
 Till och med den kortare (USA-censurerade) versionen av denna scen är nästan overkligt grafisk. Jag hittade den inte, men kan meddela att regissören Paul Verhoevens egen version av den blir nästan overkill…

The Stepfather
 Jag vet inte varför jag är så fascinerad av scenen då Jerry Blake (Terry O’Quinn i högform) totalt tappar fattningen och slår ihjäl Dr.Bondurant (Charles Lanyer) med en planka…men det är jag!

The Untouchables
 Gentlemannen Al Capone (Robert DeNiro, såklart) tar hand som några av “företagets” interna problem, vid ett flådigt middagsmöte.

Leave a Reply

