Mycket nöje för hundra spänn!

Var på Hemmakväll idag – och fixade lite…hemmakväll.🙂

Hyrde fem något äldre filmer, för 100kr, och får ha dem i en vecka.

Bestämde mig för att försöka variera mig så gott det gick, och inte bara plocka det Inger kallar för “splatter-splatter filmer”, så valen föll på:

1) En bit Oscar®nominerad kultur:

The Wrestler, 2008
med
Mickey Rourke (nominerad för bästa manliga huvudroll)
Marissa Tomei
Evan Rachel Wood
¤
regisserad av
Darren Aronofsky

 Handlar om fribrottaren Randy “The Ram” Robinson, som tjugo år efter att ha peakat i fribrottarvärlden försöker bestämma sig för vad han ska satsa på, då hans kropp inte längre orkar med den påfrestande sporten.

 Ville se denna redan då den gick på bio, mest för Mickey Rourkes skull (är övertygad om att han hade vunnit Oscar®statyetten, om han inte haft oturen att vara på samma lista som den postumt nominerade Heath Ledger). Jag menar, Rourke må se ut som en trafikolycka, och han må ha gjort ett antal bisarra val under sin karriär, men det har väl aldrig varit någon tvekan om att där finns talang?


Förutom de två Oscarnomineringarna har The Wrestler även vunnit 30
andra priser runt om i världen, samt varit nominerad för ytterligare 28.

2) En skopa bloddrypande skräckuppföljare:

The Descent: part 2, 2009
med
Shauna Macdonald
Michael J Reynolds
Douglas Hodge
¤
regisserad av
Jon Harris

 En direktfortsättning på Neil Marshalls succéskräckis från 2005, i vilken Sarah och fem andra tjejer klättrar runt i outforskade grottor och faller offer för bisarra blodtörstiga varelser – med resultatet att bara Sarah lyckas överleva.
 Nu återvänder hon till grottorna, efter att en tveksam sheriff tror att hennes förvirrade historia gömmer mörkare hemligheter.

 Visste inte ens om att det gjorts en uppföljare förrän jag såg den i hyrbutiken, och det säger väl egentligen det mesta. Valde den enbart med Neil Marshalls lysande original som grund – har dock inga större förhoppningar…eller förväntningar.


The Descent: Part 2 har föga förvånande varken varit nominerad
till- eller vunnit några priser överhuvudtaget.

3) Ett redigt actionspektakel:

Gamer, 2009
med
Gerard Butler
Amber Valletta
Michael C Hall
¤
regisserad av
Mark Neveldine & Brian Taylor

 En “nära framtid” story, där spelare kontrollerar dödsdömda fångar i det makabra live-rollspelet Slayers. Skulle spelfiguren/fången överleva 30 spelomgångar så vinner han sin frihet – men då den morddömde Kable närmar sig den magiska gränsen visar det sig att spelets skapare har anledningar att se till att han inte når dit.

 Såg trailers för denna då den gick på bio, men det blev aldrig av att jag såg den. Verkar som att den åtminstone kommer stå pall för mina lågt ställda förväntningar; vilket helt enkelt består av Lite Schysst Action.


Hade jag sett den på bio (och den varit dålig) så hade jag nu känt
mig lurad då jag upptäcker att den faktiskt vunnit priset:
Bästa Trailer – Utan Färdig Film.

4) Lite vacker animation:

Ponyo [Gake no ue no Ponyo], 2008
med röster av
Yuria Nara
Hiroki Doi
Jôji Tokoro
¤
regisserad av
Hayao Miyazaki

 Jag har ingen som helst aning om vad Ponyo handlar om, men det spelar egentligen ingen som helst roll. Hayao Miyazakis filmer är enligt mina erfarenheter sevärda no matter what! De är vackra, färgsprakande, spännande och sjukt vältecknade berättelser som man bara SKA se!


Ponyos sexton priser (sex vunna och tio nomineringar), varav åtta är för
bästa film eller bästa regi, vittnar om att jag antagligen gjort ett smart val.

5) En osedd klassiker:

The Dirty Dozen, 1967
med
Lee Marvin
Ernest Borgnine
Charles Bronson
John Cassavetes
George Kennedy
Telly Savalas
Donald Sutherland
¤
regisserad av
Robert Aldrich

 Den stentuffa majoren Lee Marvin leder en grupp straffångar i ett självmordsuppdrag mot nazistofficerare under andra världskriget.
 Svårt, gränsande till omöjligt, att tro att jag aldrig sett denna regelrätta klassiker – men det har jag alltså inte! Och det ska det nu bli ändring på!


En Oscar™statyett (bästa ljudeffekter) och de tre nomineringar
sällskapar med tre andra vunna priser samt åtta nomineringar.

2 thoughts on “Mycket nöje för hundra spänn!

  1. Bara sett the Gamer av de där. Bra men sjukt jobbig. Man mår dåligt av att se den… Den är bitvis psykiskt jobbig, förutom blodig, äcklig och helt snurrig.🙂 Men bra!

Leave a Reply

