Origamiörhängen!

För ett tag sedan skrev jag om Designmarknaden den 29:e maj, som jag ska delta i för att ställa ut (och förhoppningsvis försöka sälja) några av mina egentillverkade origamiörhängen.

De senaste veckorna har jag suttit och pillrat ihop 24 helt nya par, och sammanlagt med de jag har kvar från tidigare kommer jag ha med mig minst 74 par till marknaden. För några dagar sedan tog jag foton på ett hänge från varje par – och tänker nu dela med mig av flertalet av dessa bilder (en del visade sig ha blivit riktigt dåliga, och jag orkar inte ta om dem).

Klicka för att se större bilder – enjoy!

Modell:
Bird Tetrahedron
Namnet “Bird” kommer av att det flätade pappersmönstret bilder något som liknar kantiga fågelhuvuden – detta syns dock tydligast om man använder enfärgade papper i olika färger. Tetrahedron innebär en form bestående av fyra triangulära sidor.
-Ett par av dessa kräver sex stycken papper.

 

Modell:
Dual Triangle Octahedron
Det första delen av namnet är från en serie modeller som ser ut som två trianglar/pyramider som ligger bas mot bas. Octahedron innebär en åttasidig modell.
-Ett par av dessa kräver åtta stycken papper, och en hel del pillrande!

  
  

Modell:
Dual Triangle Tetrahedron
Samma som ovan, fast med 3×2 sidor iställer för 4×2.
-Ett par av dessa kräver sex stycken papper.

  
  

Modell:
Fluted Diamond
En extremt populär modell designad av origamikonstnären Molly Kahn. Lika lätt som den ser ut, lika intrikat är den – och kan vikas av nästan vilka papper som helst!
-Ett par av dessa kräver fyra stycken papper.

  
  

Modell:
Gyro
Namnet kommer såklart av likheten mellan denna modell och ett gyroskop. De är krångliga och tidskrävande, så jag gör numera oftast bara dessa på beställning.
-Ett par av dessa kräver 24 stycken papper.

 

Modell:
Pinwheel Cube
En kub vars namn kommer av det ekermönster som oftast uppstår då man viker dem (har dock använt ett för det ändamålet mindre lyckat papper här, men det tänkta resultatet kan ses tydligt i modellen Pinwheel Tetrahedron, som finns under denna).
-Ett par av dessa kräver tolv stycken papper.

Modell:
Pinwheel Tetrahedron
En tetrahedron med det läckra ekermönstret i full blås!
-Ett par av dessa kräver sex stycken papper.

  

Modell:
Regular Tetrahedron
En enkel tetrahedron, med tre olika fält (i olika färger om man så vill). Alla tetrahedronmodellerna kan vikas nästan kusligt små – om man orkar och har ett överflöd tålamod!
-Ett par av dessa kräver sex stycken papper.

  
  

Modell:
Simple Sonobé Cube
En kub med läckert Bow-Tie mönster, är ganska enkel att såväl vika som att sätta ihop – men tar sin lilla tid mycket på grund av antalet papper.
-Ett par av dessa kräver tolv stycken papper.

Modell:
Stellated Octahedron
En boll, som egentligen är en åttasidig modell med sidorna kollapsade inåt för att bilda ett sorts stjärnmönster. Varje “boll” består bara av ett enda papper, men innan den är färdig har man vikt det enda pappret hela 37 gånger, bara för att sedan blåsa upp modellen (ja, faktiskt!).
-Ett par av dessa kräver två stycken papper.

  
  
  

Modell:
Tranan
En av de mest klassiska och välkända japanska origamimodellerna, med rötter så långt tillbaka i tiden att det helt seriöst är svårt att hitta någon exakt ursprungsperiod. Vackra, lättigenkännliga och som symbol väldigt signifikativa (de står ursprungligen för lycka och tur, men har på senare tid även kommit att symbolisera fred). Om man viker tusen origami-tranor sägs det att ens önskningar slår in – och jag börjar undra ifall jag vid det här laget kanske närmar mig den magiska siffran?
-Ett par av dessa kräver två stycken papper.

  
  
  

¤¤¤

Åsså några andra modeller, som jag av olika anledningar inte gör så ofta:

Tetrahedronvariant
Har glömt var någonstans jag hittade beskrivningen till denna modell, och tills jag lyckas återfinna den finns bara detta par!
-Ett par av dessa kräver gissningsvis sex stycken papper, men jag kan ha fel.🙂

Triple Bird Tetrahedron
Samma modell som den längst upp – fast riktigt små och tre per hänge!
-Ett par av dessa kräver arton stycken (pyttesmå) papper.

Bird Pattern 9-Unit Assembly
Har bara gjort ett par av dessa, och gör troligtvis aldrig fler, delvis för att de blir lite väl stora – men mest för att de tar en evighet att sätta ihop!
-Ett par av dessa kräver arton stycken papper.

Non Square Assembly
Inte bara är dessa läckra små saker jobbiga att vika och sätta ihop, papprena man viker av ska dessutom inte vara fyrkantiga! (So what, säger ni – men tro mig, det förvärrar!)
-Ett par av dessa kräver 24 stycken papper (i storlek A10).

 

Simple Sonobé “TubenKuben”
En Simple Sonobé Cube-modell, vikt av en karta för Stockholms spårbundna lokaltrafik.
-Ett par av dessa kräver en stor spårtrafikkarta, delad i tolv delar.

¤¤¤

GLÖM INTE BORT DESIGNMARKNADEN NU PÅ SÖNDAG!

VÄLKOMNA!!!

3 thoughts on “Origamiörhängen!

  1. Fy Faaaaan vad snygga!!!!
    Du är så sjukt duktig.

    Jag vill beställa Triple Bird Tetrahedron
    bums!! På riktigt alltså. Name your price.

  2. Vad fina! Mina favoriter är Fluted Diamond. Gillade dom riktigt gröna! Men nu måste du på nåt sätt göra reklam för utställningen! Dra ut en bild på nåt/några par örhängen och skriv var och när dom kommer att säljas – sätt sen upp lappar ÖVERALLT! Har ni nåt annonsblad – sätt in en annons! Sök stora kartongbitar och gör en “magpratare” och ge dig ut på stan!
    Lycka till och låt mig veta hur det gick. Kram!

Leave a Reply

