Nattsudd…

Klockan är elva minuter över ett.
Är trött – men ids inte gå och lägga mig, jag känner liksom på mig att om jag gör det så kommer jag ändå bara ligga och stirra ut i det nattsvarta mörkret*¹. Så jag sitter kvar här i soffan, låter komediserierna på TV6 rulla på tv’n, samtidigt som jag försöker spela ut New Super Mario Brothers en andra gång, uppdaterar min status på Facebook med kryptiska dissningar av Nietzche samt funderar över ifall jag ska spela över filmerna jag bandade under helgen – de är ändå inte bra nog för att jag ska orka se dem med den taskiga kvallan som videoinspelningen lämnar en med.

*¹ – Nattsvart mörker är en sanning med modifikation. Igår var sommarsolståndet och jag bor i Umeå, you do the math!

Om elva dagar ska jag börja jobba igen – efter en ettårig tjänstledighet. En tjänstledighet som varit inte bara av ondo, även om det är lätt att tro det efter all skit som varit.
Delvis känns det som att det var bra att jag åkte iväg, det var nog nödvändigt – såväl för Inger som för mig – att vara ifrån varandra ett tag. Det känns även som att det var bra att jag kom bort från jobbet, om så bara för en begränsad tid. Det fick mig att inse hur extremt lite jag önskar mig tillbaka dit. Inte ens lönen lockar längre… Vill bara bort!
Så, jag gissar att mitt stressinducerade höga blodtryck och mina 3-4 månader av nära nog oöverstiglig depression (resulterande i ett groteskt överätande samt humörsvängningar som sträckte sig från tystnad och mild nedstämdhet till okontrollerbara skrikande raseriutbrott) är priset jag fått betala för att ha kommit fram till vad jag inte vill göra, och samtidigt insett att det är okej att pröva på något, upptäcka att det inte är rätt och då välja att faktiskt sluta. Ibland krävs det mer styrka att säga “stopp” än det krävs att bara plöja vidare med något som inte känns bra.
Kanske lurar jag mig själv – men det är okej, jag tar det.

Sneglar på tv’n. Det är den där OREO-reklamen, där den lilla krullhåriga ungen picklar ett kex från bordet medan pappa sover, sätter sig bakom armstödet och äter upp det – alltmedan han själv i voice-over viskar “Vriiid – slicka – doppa”. Jag vet inte vad det är, och det här kanske säger mer om mig än om reklamen, men det är något extremt otrevligt, pedofil-indikerande med att höra ungen väsa det där in i mikrofonen… Kanske är jag som är knäpp, vem vet. Fast hela 12.696 Facebookanvändare gillar gruppen “Vi som misstolkar Oreo’s reklam: Vrid, slicka, doppa!”, så helt ute och cyklar är jag ju inte.

Funderar över vad jag ska äta till frukost imorgon. Ägghack*² känns rätt just nu, men det kan ändra sig. I synnerhet om jag inte sovit så mycket, eller om jag vaknar sent som f-n imorgon (vilket just nu är det som är mest troligt).

*² – 100g skinka, två hårdkoka ägg, 1msk majonäs, 1tsk dijonsenap, salt, peppar. Hacka och blanda ihop. Riktigt gott – faktiskt! Sköljes ned med ett glas c-vitaminblandning samt ½liter vatten. Mätt som $¤@&§#! efteråt!

Fått nog av mitt värdelösa babblande nu…? Ja, jag gissade väl det. Hade jag bara haft en pava rödtjut också så hade Svante Grundberg varit stolt!

Klockan har nu hux flux blivit elva minuter över två.
Är fortfarande inte trött – men vad fan ska man göra!

2 thoughts on “Nattsudd…

  1. Gomorron….eller kanske “Goförmidda”… 😉

    Hoppas du lyckades somna. Oftast kommer de klokaste tankarna när man sitter och bara……TÄNKER…. Vad jag vill säga är alltså: inte alls du som är knäpp (på någon av alla punkter) utan tvärtom bara sunt “nattsudderi” 🙂

    Ägghack låter faktiskt ganska gott (och mättande kan jag förstå)

    Å du – det är INTE du som är konstig när det gäller Oreo-reklamen. Dessutom är det märkligt att ungen först vrider av ena halvan av kexet (för att “slicka”….huuuuu!!!) och sedan doppa ett HELT kex i mjölken….???? Vad hände där??!!!

    Kramis!

Leave a Reply

