198:365

Dagens bild är en påminnelse om att jag känner några (all the Fredriks in the house say “HOOOOOO!”) som har namnsdag idag, vilket fick mig att fundera över hur många Fredrik jag någonsin känt…

-Har gått i samma klass som en Jens Jendermyr, som senare bytte namn till Fredrik (jag har i ärlighetens namn ingen aning om varför, annat än att Jens kanske inte är världens kuligaste namn).

-I mitt första gymnasieår (Ekonomi) gick jag i samma klass som en tidvis ganska rolig kille som jag tycker mig minnas hette Fredrik, men som allt och alla kallade för “Strumpan” (har ingen aning om varför).

-I mitt andra, tredje och fjärde gymnasieår (Handel/Kontor + Ekonomi) gick jag i samma klass som den långhåriga trummisen Fredrik Jansson, en nikotinberoende kille med hårlösa ben och gumminäsa.

-Efter gymnasiet spelade jag själv trummor i ett band (tack för den inspirationen Jansson), och ett tag hade vi med en gitarrist vid namn Fredrik Persson, en kille som en gång åt en hel rulltårta som mellanmål.

-Då jag i december 2002 blev tillsammans med Inger fick jag ju såklart en helt ny släkt på köpet, däribland hennes yngre bror – en skäggig, Simpsonsknarkande älgjägare – som heter Fredrik.

-I några år jobbade (hrrm, nåja) jag i telefonväxeln på Umeå Universitet, och att det jobbar en kille i växeln är såklart ovanligt, men vi var faktiskt två! Jag och en kille som hette……you know it; Fredrik!

-Ingers systerdotter, en kaxig Kirunabo som heter Marie, var ett tag tillsammans med en lång, smal gruvarbetare med rakad skalle; Fredrik!

-Innan jag flyttade till Umeå hade jag lärt känna en kille som bodde här, Daniel. Efterhand lärde jag även känna hans bror – en kul kille med tung gasfot och piercingar både här och var… Fredrik!

-Min egen syster har även träffat-, förlovat sig med-, gift sig med- och slutligen tillverkat en liten Oliver tillsammans med en kanonkille som…ja, jag gissar att ni vid det här laget fattar hur det går till.

Kort sagt:

GRATTIS PÅ NAMNSDAGEN
ALLA FREDRIK DÄR UTE!


Nej, jag har aldrig känt någon som heter Fritz.

6 thoughts on “198:365

  1. Har känt en Fritz (fast det var när jag var mycket liten) men föredrar de där Fredrikarna. Känner nog inte någon idag tror jag med något av namnen. Väldigt många Mikael dock…😀

  2. Jens bytte namn till Fredrik av den anledningen att vi alla kallade honom “lillJensa” då han var kortare än Jens Kassnert som också förärade oss med deltagande i Monica Nilssons klass.
    Fredrik var hans andranamn….

    • Ser man på… Det kom jag inte ihåg.
      Eller jo, jag har nåt svagt minne av att vi kallade honom för Lill-Jensa, och jag minns att hans val av Fredrik inte bara var taget ur luften… Men jag lade aldrig riktigt ihop dessa saker.
      Skulle kunnat säga att “Aah, det var tider det.” Men ska sanningen fram så avskydde jag de där tre åren. Monica Nilsson gillade aldrig mig, och det märktes tydligt – så känslan blev ömsesidig.

Leave a Reply

