Hot Stone Massage

För ett bra tag sedan fick jag ett presentkort av Inger, på en 60 minuters Hot Stone-massage. Det skulle tydligen vara “lindrigare” än vanlig massage, något som passar mig eftersom jag helt enkelt inte är så förtjust i alltför mycket knådande på mina muskler.


Då jag letade efter en passande bild för att representera själva Hot Stone-massagen,
så insåg jag att alla massagebilder var av vackra kvinnor med svarta stenar utlagda
över hela ryggtavlad – och det fanns inte en enda, mer välrepresenterande, bild på
en fet, hårig kille som får sin rygg knådad med oljiga stenar…
Så ni får överleva med en generisk bild på Hot Stone-massagestenar i en korg!

Nåväl, presentkortet har blivit liggande ett tag, men så för några veckor sedan fick jag för mig att ringa och boka tid – vilket resulterade i att jag idag, klockan 14.45 klädde av mig på överkroppen och lade mig tillrätta på ett massagebord i ett stillsamt litet rum på Nygatan 21.

Först fick jag en varm sten – en MYCKET varm sten – att hålla i varje hand. Sedan smordes ryggen in med någon sorts massageolja, och efter det startade den långsamma massagen med varma stenar. Från ryggrad ut åt ena sidan, ut åt andra sidan, nere i ländryggen, uppe vid nacken och skulderbladen samt ut på överarmarna, med alldeles precis lagom mycket tryck.
Varje gång svalnande stenar byttes mot nyvarma genomgick kroppen ett par sekunder med “fight or flight”-traume, då de extremt varma, släta stenarna lades mot ryggen – men man vande sig snabbt vid hettan och slappnade återigen av.
Ett par gånger märkte jag hur jag frustade lite in i handduken som låg under mitt ansikte, sådär som jag brukar göra när jag är på väg att somna.

Då Linda Nilsson (Hot Stone-terapeuten) lade undan stenarna och sade att “nu är jag klar med behandlingen, men ligg kvar en stund du och kom ut sen när du känner dig ordentligt vaken”, så var min första tanke att det inte fanns en CHANS att det gått en timme, och att hon måste ha sett fel på presentkortet och att jag fått en halvtimmes massage… Men tamejfan om inte en hel timme hade passerat!
Så jag klev upp, klädde på mig, svajade ut i receptionen tackade för mig och gick ut i den gassande solen. Var dock tvungen att omedelbums köpa mig något att äta, jag kände mig mer eller mindre urlakad!

Det var så fantastiskt skönt, och jag kan UTAN TVEKAN tänka mig att boka en ny tid nån gång då jag känner att jag vill bli ordentligt avslappnad.

STORT TACK INGER

4 thoughts on “Hot Stone Massage

  1. Det lät skönt! Vilken bra present. Själv gillar jag ju när massagen känns… Och jag kan lova dig att DET KÄNNS när min massör Jenny går loss på mig!

  2. Mmmmmm………jag ÄLSKAR massage i ALLA former. Har aldrig testat detta dock – men det låter sååå skönt (ryser bara jag läser det;))

    Jag erkänner det: jag ÄR massage-beroende (och jag är STOLT över det!) ;D ;D

    Smart present av Inger (första gången är alltid gratis, hahahaha).

    Skämt åsido: det lät verkligen som en topp-present. Enligt mig den bästa typen av presenter:)

    Kraaaaam!

Leave a Reply

