“I’m a lead farmer, motherf**ker!”

Kom precis tillbaka från skjutbanan, där jag förutom att tampas med en överpopulation knott och mygg, även gav mig på en papperstavla (med älgstudsaren) samt en hel drös alldeles oskyldiga, neonfärgade lerduvor.

Hade hyfsad träffbild med älgstudsaren – men det var nästan väntat, även om det var ett bra tag (läs: flera herrans år!) sedan jag hanterade den. Jag gillar att prickskjuta, och tycker – osvenskt nog – att jag har viss fallenhet för det. Åtminstone med tanke på att jag gör det i genomsnitt en gång var femte år (och då är jag generös). Studsaren ligger också ganska bra mot övre delen av bröstmuskeln/axeln, och rekylen lämnar inga nämnvärda spår.
Kort sagt, det är ganska bekvämt – nästan avslappnande – att ligga där och känna andningen sakta ner, sikta och försiktigt klämma åt avtryckaren.

Hagelbössan däremot (där jag på de “vilt flygade” lerduvorna faktiskt skrapade ihop hela 50% träffsäkerhet – ja, jag vet, jag är själv förvånad!) är lite svårare att kontrollera. Av ingen annan anledning än att man inte ligger bekvämt, inte siktar på ett stillastående mål och inte har all tid i världen på sig att sikta innan man trycker av.
Där ska man gå från “redo att skjuta (men utan att ha bössan i skjutklart läge)”, via “lyfta bössan”, “lokalisera rörligt mål” och “sikta”, ända fram till “trycka av”, inom loppet av kanske 2 sekunder. Det gör att jag ibland blir lite för ivrig, och bakstycket lämnar den lämpliga placeringen (se ovanstående stycke om älgstudsaren) och förflyttar sig ut till bicep-fästet på min högerarm – som då får ta hela rekylen.
Sådär lite lagom smärtsamt, och prognosen för morgondagen lyder: Kraftiga blåmärken på- och kring höger arms bicepmuskel, samt visst obehag i samma arm.

Provade även att försöka träffa lerduvorna skjutandes från höften.
Helt j*vla omöjligt! (all heder till de som är duktiga på det)

Ett sista experiment innefattade att skjuta med hagelgeväret enbart hållet i en hand. Det är ett jäkla tryck i det, så det kändes i högerhanden vill jag lova – men det är långt ifrån omöjligt. Nu ska jag bara lära mig göra det samtidigt som jag kör motorcykel, så ligger jag bra till inför rolltillsättningen i nästa Terminator-film!

2 thoughts on ““I’m a lead farmer, motherf**ker!”

  1. Härligt självförtoende🙂🙂

    Hoppas dina ömma muskler inte ställer till problem för bilkörningen imorgon.

  2. Cobbenator!😀
    Skytte är ganska kul, provade lite när jag var tonåring, då blev det mycket mitt i prick men sedan dess har man ju blit skakig och glasögonbärare på heltid så jag tvivlar på att jag skulle träffa tavlan ens idag.😉

Leave a Reply

