Dagen efter…

Det är inte många gånger jag stått så nära avgrunden, blickat ner i det där nattsvarta mörkret, till och med dinglat foten ut i intet – med en magvändande, svindlande känsla i hela kroppen – och sedan lyckats sätta mig ner precis på kanten, utan att ramla ner.
De flesta gångerna har jag inte ens varit nära, även om det kanske känts så just för stunden, och de ytterst få gånger jag tagit mig ända fram har jag alltid halkat och fallit handlöst ner i bråddjupet.

Och nu, då jag stått och stirrat ner i mörkret så länge att ögonen vant sig, kan jag tala om att det inte är någon vacker syn där nere. Enögda monster, håriga, svettiga bestar med vassa tänder huserar i de mörka hörnen, och i håligheter i väggarna lurar enorma giftspindlar.
De vet att jag har stått där och tittat på dem. Jag vet att de vet, för jag har sett dem gnugga sina händer och dregla i otämjd förtjusning, förvissade om att jag snart kommer hamna hos dem…
-De är hungriga, utsvultna!

Jag står fortfarande här på kanten, fullt medveten om monstren under mig, men ska nu försöka ignorera dem (ingen lätt uppgift eftersom de oupphörligen vrålar åt mitt håll), och istället känna mig fram längs kanten – och försöka hitta en väg bort härifrån. Bort från avgrunden, fast helst inte tillbaka till dit jag kom ifrån.
Hur det ska gå till vet jag inte, men jag ger mig inte förrän jag undersökt varje liten stig…

Det är nästan fascinerande – makabert fascinerande – att man kan komma bort från någon, gå brutalt vilse, och sedan återfinna denna någon bara för att upptäcka att man nu bägge är vilse!
Tillsammans….fast vilse.

Courage doesn’t always roar
Sometimes courage is the quiet voice
at the end of the day saying,
‘I will try again tomorrow’
[Mary Anne Radmacher]

2 thoughts on “Dagen efter…

Leave a Reply

