Take ’em both, doc! I don’t fuckin’ need ’em!

Ok, då var det klart då. Jag ska opereras!

I över ett år har jag haft dyngsnuva (nyst och snorat mer eller mindre oupphörligen), jag har sovit med munnen öppen (eftersom näsan varit helt igenstoppad) och jag har varit mer eller mindre utan luktsinne nästan hela tiden samt haft ett försämrat smaksinne.

Men nu, efter att ha varit till läkaren en sista gång i förmiddags så blev det äntligen bestämt. Mina svullna polyper skall opereras bort!

Det kommer inte vara en särskilt rolig period de 2-3 veckorna EFTER operationen, och jag kommer vara tvungen att fortsätta ta kortison-nässpray resten av livet… Men jag kommer i alla fall med allra största sannolikhet kunna andas normalt, ha ett fungerande lukt och smaksinne samt sluta använda ett paket näsdukar om dagen.

Fick nedanstående infobrev:

Information till dig som skall genomgå FESS-operation

FESS står för funktionell endoskopisk bihålekirurgi och är ett ingrepp där man med titthålskirurgi via näsborrarna öppnar bihålorna för att åstadkomma luftning och naturligt dränage. Operationsmetoden har använts i över 20 år och resultaten är goda och indikationerna för operation är oftast återkommande eller kroniska bihåleinflammationer. Även näspolyper och andra sjukdomar kan dock behandlas med denna operationsmetod.

Ingreppet:
Sker oftast under narkos och tar från 1-3 timmar beroende på sjukdomens utbredning.

Förberedelser:
Alla patienter skall ha genomgått en datorröntgen av bihålorna före ingreppet. En enklare ögonundersökning skall också ske.
Blodförtunnande medel som Waran och Trombyl skall utsättas i god tid före ingreppet.

Efter operationen:
Patienten har i opererad näsa ett bomullsband som skall kvarsitta i 10-14 dagar för att förhindra blödning och igenväxning av det skrapade dränaget. Detta band tas ut på ett uppföljande mottagningsbesök. Sjukskrivning varierar med vad man har för arbete men vanligen 10 dagar – 3 veckor. Tunga lyft, krystning samt snytning bör undvikas 2-3 veckor efter operation.
När banden är tagna kommer ofta rikligt med sekret ur näsan och vi rekommenderar dagliga saltvattensköljningar av näsa-bihålor med särskild spolspruta.
Många behöver dessutom kortisonspray några månader efter operationen.
Näsans slemhinnor behöver 2-4 mån för att helt läka ut och bli normala i sin funktion.

Risker:
Alla operationer har risker. Över 20.000 patienter har följts under tio år i Sverige och antal komplikationer var lågt. Bestående men efter ingreppet är ytterligt ovanligt. Vanligaste komplikationerna är blödning och sammanväxningar i näsan. Dessa problem kan lösas. Ögat och hjärnan ligger i nära anslutning till bihålorna och det finns beskrivet skador härvidlag i mycket låg frekvens.

Att man behöver kortisonspray “några månader” gäller bara för de som opererar sig för bihåleinflammation, för polyp-Micke gäller tillsvidareanvändning.

Som sagt, det verkar inte bli någon rolig period veckorna efter operationen, men med tanke på mitt jobb så lär jag i alla fall vara sjukskriven. Operation kommer antagligen ske inom tre månader, men jag ska se om jag kan flytta det till efter jul, annars bara VET jag att det kommer ske en vecka innan – och jag kommer spendera hela julen med hela näsan full av bomullsremsor.

Kort sagt: Jag ska äntligen få min näsa opererad – och trots de uppenbara
otäckheterna med en operation i näsan så kan jag inte låta bli att säga…

FUCKIN’ VICTORY!

One thought on “Take ’em both, doc! I don’t fuckin’ need ’em!

  1. Härligt! Ska bli så skönt för dig att kunna prata utan att låta som om du var kanonförkyld och att kunna känna lukter/dofter av alla slag både trevliga och mindre trevliga. Detta borde gjorts för länge sedan.

Leave a Reply

