Fishy Fincher

David Fincher (Se7en, The Game, Fight Club) ligger bakom den amerikanska filmversionen av Män som hatar kvinnor, döpt efter titeln på den engelska översättningen av Stieg Larssons bok; The girl with the dragon tattoo.

Personligen har jag inget emot en amerikansk version av den filmen (den kommer troligtvis aldrig lyckas toppa den svenska förlagan i alla fall), för det är klart att andra ska ha full rätt att göra sin egen tolkning av en populär film.
Men jag ställer mig frågande till ifall det ens ÄR en egen tolkning? Varför har i sådana fall Fincher inte flyttat handlingen till ett engelskspråkigt land, eller gett karaktärerna en anledning att prata “normal” engelska? För det har han inte gjort. Mikael Blomqvist heter Mikael Blomqvist (även om Daniel Craig presenterar sig som “Mickl Blamkvist”), historien utspelar sig precis som i förlagan i varat alldeles egna lilla Sverige och alla karaktärerna tycks ha en märklig dialekt, som antagligen ska vara en sorts svensk brytning… Varför?!

Vad Fincher (till vad som borde vara hans stora skam) tycks ha gjort är inget mer än en stor, påkostad kopia – specialinriktad till de miljoner och åter miljoner lata amerikanska biobesökare som inte lärt sig läsa undertexter och därför vägrat se det fantastiska originalet.

Ja, jag vet, jag dömer den i förväg och det är kanske fel av mig. Men jag tycker att den långa trailern talar ett ganska tydligt språk, och jag kommer se denna först när jag kan göra det utan att betala för den!

2 thoughts on “Fishy Fincher

  1. Jag brukar inte ofta “protestera” men här tänker jag göra det. Den kommer jag INTE att titta på. Varför kunde “dom” inte dubba den svenska filmen? Dög den inte åt “dom”?

Leave a Reply

