(the) Twilight (zone)

Lite tankar, medan jag kollar på första Twilight-filmen…

Jag tycker att jag oftast är en ganska öppen person, som i öppen för nya idéer och nya sätt att se på saker och ting. Jag drar mig sällan för att se-, lyssna på- eller läsa nya saker… Men ibland tar det stopp i hjärnan, ibland är dessa “nya idéer” helt enkelt lite FÖR uppfinningsrika för att det ska vara bekvämt.

Nu har jag inte läst Stephenie Meyers Twilight-böcker, och har enbart sett den första av filmerna baserade på dem. Men om filmerna är någorlunda trogna sina förlagor är det inte det allra minsta konstigt att böckerna blivit storsäljare… De är som Harlekin-noveller för EMO-generationen! Och filmerna (eller i alla fall den första filmen) känns som en klassisk High-School film, återigen – för EMO-generationen.
Men det är ju i och för sig bra, att alla “mörka och besynnerliga” personer där ute nu fått något alldeles eget, jag menar det var ju flera herrans år sedan The Cure gjorde nåt anmärkningsvärt.

Nåväl, till sak.
Jag läste ganska nyligen The Strain, den första boken i en trilogi av Guillermo DelToro och Chuck Hogan. I den boken presenteras en annorlunda sorts vampyr än den man är van vid. Författarna låter antyda att den klassiska, distingerade Bela Lugosi/Christopher Lee-vampyren, med den svarta manteln och huggtänderna, den som inte tål vitlök, vigvatten och krucifix, är en romantiserad kvarleva av vad vampyren egentligen är. DelToros och Hogans vampyrer är mer lika zombies, odöda, ruttnande människor. Istället för huggtänder har de en pulserande, grotesk taggförsedd svulst inuti halsen, som på ett ögonblick kan svälla upp och skjuta ut ur munnen, likt en skorpions svans, över en meter i längd, och effektivt hugga/infektera det tilltänkta målet.
Mycket otrevligt, men trots den totala distansen till allt vad man lärt sig att vampyrer är, så känns denna monstrositet trovärdig, oftast till och med MER trolig än den klassiska versionen.

Så, Twilight alltså… som jag precis alldeles nyss sett klart.
Det var egentligen inget fel på den som film. Välgjord, bitvis ganska spännande och ibland riktigt rolig (även om jag skulle kunna tänka mig att några av de saker jag skrattade åt kanske inte riktigt är tänkta att vara roliga – som att vampyrfamiljen bara kan spela baseboll när det åskar, för då är det ingen som hör smällarna från deras superslag *hahaha*).
Som typisk tjej-film (och tro mig, jag hatar det ordet, men inget annat tycks passa) betraktat är den mer än okej. Det är lite fart, lite fajt, lite pussegull och lite trånande. Schysst blandning… Inte riktigt min grej, men det är absolut inte dåligt.

Som sagt, öppet sinne.
Redo att emotta nya idéer…

As ready as I’ll ever be!

-Åsså ställde sig den där vampyren i solen…..och glittrade?!?

Visste inte om jag skulle skratta eller gråta, men efter en snabb sökning på “sparkling vampire” på Google, så insåg jag snabbt att jag inte är ensam om att ha reagerat på de glittrande blodsugarna…

2 thoughts on “(the) Twilight (zone)

  1. Her inte heller varken läst “Twilight”-böckerna eller sett filmerna. Trodde att jag var typ helt ensam om detta eftersom jag fått för mig att det är en serie filmer som ALLA sett (som typ “Sagan om ringen”)….. men kanske hade jag fel….

    Hursomhelst så känns det bra nu efter att jag läst din blogg – känns som att jag inte behöver bekymra mig om dessa filmer🙂

  2. Vampyrfilmer för tjejer som vuxit upp med glittrande My Little Pony. Det ska vara bad-boys som är snälla innerst inne, skulle kunna spöa på alla andra killar i skolan men gör det inte, fejklider så att det ursäktar allt de gör och sist av allt… De glittrar. Jag känner inget annat än förakt för såna här filmer.

Leave a Reply

