Zombiewalk Umeå – FAIL!

Det var tydligen zombiewalk här i Umeå i helgen…
-Garanterat ett av de mest taskigt annonserade eventen någonsin!

Inte så mycket för att jag inte visste om det, så jäkla om mig och kring mig är jag inte, så även de mest uppenbara saker kan gå mig förbi. Men efter att jag på väg hem från jobbet imorse fick syn på dessa skyltar:

…så började jag söka på nätet för att ta redan på när detta skulle äga rum – det skulle ju nämligen vara synd och skam ifall jag missade en zombiewalk i stan jag bor i! Sökte på “Zombiewalk Umeå”, och på den sjunde sidan (för så envis är jag att jag tjurnackat bläddrade igenom närmare 70 sökresultat) hittade jag en antydan till vad som skulle kunna vara det jag letade efter. Länken gick till ett blogginlägg, och från det kunde jag klicka mig vidare till ett Facebook-event, där det visade sig att walken var i lördags. -Trist!

Men efter att ha sett några foton så verkade det ha varit ungefär lika många (läs: FÅ) som i Röd Snö-walken förra året, och dessutom har helt uppenbarligen en av de viktigaste reglerna inte efterföljts; Man får inte skrämma någon – allra minst barn!
Delvis hittade Inger en ilsken insändare på VK.se, där avsändaren PTSD ondgör sig över zombies som “jagar småtjejer på Åhléns”, och om det känns som en lite väl enkelsidig informationskälla så kan man titta på eventets egen sida på FB, där Isa Lundqvist, på frågan “Hur gick walken?”, svarar att “Det gick bra! Vi fick ett barn att gråta, så mission accomplished!”
Nu är det så enkelt att reglerna främst inte är till för att skydda allmänheten från läskiga zombies, utan för att skydda Zombiewalken som event! Det krävs nämligen inte särskilt många insändare och/eller anmälningar innan polisen börjar dra öronen åt sig och helt enkelt svarar nej, med hänvisning till allmänhetens bästa, nästa gång någon söker tillstånd för att anordna en walk.
Nu gissar jag iofs att vem som än arrangerat den minimala walken i Umeå i lördags inte kollat med polisen först – men även det är faktiskt ett måste! Alla brott mot vanliga demonstrations- och ordningsregler sätter hela fenomenet i riskzonen! Det var inte så många år sedan Sverige låg i fronten vad det gäller förbud mot allehanda våldsinslag på tv och på film, och det krävs inte många steg bakåt för att förbjuda ett event där oskyldiga människor blir ofrivilligt uppskrämda.

Så, min första tanke “Aw man, jag missade en zombiewalk i Umeå!” har förbytts mot ett “Skönt att jag inte var där, det verkar ha varit långt ifrån ett seriöst event.”

5 thoughts on “Zombiewalk Umeå – FAIL!

  1. Jag håller helt med. Skulle rivit upp “himmel & h-vete” om jag varit förälder till något barn som blev skrämt till tårar av någon, i detta fallet, enfaldigt fånigt dum Zombie.

  2. Känns som sagt som att du inte missade något utan tvärtom tursamt nog UNDKOM det🙂

    Kan inte låtabli att fnissa lite åt insändarnamnet “PTSD” när jag sitter här på jobbet……..PTS😉😉

  3. Jag var med i zombiewalken men blev sjukt besviken… ingen planering alls… nästan inga där… kände mig mest dum i huvudet som slösat massor me pengar på utstyrsel för att sen dra ganska fort när jag insåg hur oseriöst det var…

    • Jag förstår det, Toyroy. Jag vet nämligen hur jag själv funkar. Ska det vara så ska det verkligen vara, utstyrsel, smink, en massa klet i ansiktet, läskiga linser… Hela schabraket.
      Och den där zombiewalken verkade mest vara en taffligt ihoprafsad grej.

      Har du varit med på Stockholms Zombiewalk någon gång?
      Där kan man snacka välorganiserat – och VÄLBESÖKT! Var där 2010, jag och säkert 600 andra zombies, omgärdade av tusentals nyfikna turister och proffsfotografer tågade vi genom hela stan.
      Ett stort gäng bröt till och med ut i Thriller-dansen (som i Michael Jacksons Thriller, du vet) mitt utanför Riksdagen!
      -Det var, rent ut sagt, SKITKUL!🙂

Leave a Reply

