321:365

Har kommit fram till att jag egentligen bara tar mer eller mindre symboliskt
betalt för de julprydnader jag – utöver origamiörhängena – kommer sälja på
marknaderna i december… Jag kom fram till det då jag i förmiddags satte mig
för att tillverka två stycken prydnader, och letade i boken Unit Origami av
Tokome Fuse efter någon lämplig formation…
Hittade en som jag gjort en enda gång tidigare – för över ett år sedan.
Det tog mig ungefär en timme att göra en av de två planerade julgranspynten,
en timme från inget till färdig prydnad. I just den modellen är det är tio papper,
varav åtta ska vikas på ett sätt (arton olika vikningar per papper) och resterande
två ska vikas på ett annat (tretton olika vikningar per papper). Sedan ska de åtta
papprena sammanfogas till två moduler á fyra papper, de två med annorlunda
vikning ska sammanfogas till en ring – och sedan ska 4-pappersmodulerna sättas
ihop med ringen. Genom allt detta skall sedan träs ett snöre, och några dekorativa
pärlor skall såklart adderas.
-En timme…

Nu tar inte alla modellerna på långa vägar lika lång tid att göra, och i grund och
botten gör jag dem bara för att roa mig själv (det är ett skönt avbräck från att vika
origamimodeller som är yttepyttesmå!). Men oavsett hur lång tid det tar att göra
dessa julpynt-figurer så är jag mer än okej med att ta en 50-lapp per styck.
Faktum är att jag länge tyckt att jag varit gniden som tagit en HEL 50-lapp för dem,
men efter att ha tillverkat två pyntfigurer under den två timmar långa sessionen så
känns det just nu faktiskt ganska rimligt.
🙂


Man skulle ganska lätt kunna förutsätta  att att en
sån här figur har ett riktigt invecklat latinskt namn.
Men den heter kort och gott Double Wedges!

One thought on “321:365

Leave a Reply

