Skräck-advent

Inger är ledig i helgen som kommer, och tar då tillfället i akt att överge mig, till förmån för ett besök hos sin kompis fårodlaren i Kalix. Men det är okej, jag överlever. Vi tog ju trots allt hand om det allra tråkigaste och jobbigaste – julstädningen – med gemensamma krafter idag.
Jag kommer därför spendera helgen med att julpynta samt fixa instruktionsvideor till origamikursen jag ska hålla i. Åsså ska jag kolla på film! Det kommer bli ett stycke nattsvart komedi samt en hel drös beesha skräckfilmer!

Ska såklart även försöka laga en hel del god – och NYTTIG – mat.
Blir nog en hel del thaimat, med en massa grönsaker!

Nåväl, gissar att jag inte är helt fel ute om jag förutsätter att de flesta är nyfikna på vilka ovan nämnda filmer är…
Eller så skiter ni i det.
Either way…here goes:

Den nattsvarta komedin är The World’s Greatest Dad, skriven och regisserad av Bob Goldthwait och med Robin Williams i huvudrollen som Lance Clayton, en ensamstående pappa och misslyckad författare. Har sett en trailer för den, och den verkar ha avancerat ett antal pinnhål längre upp på humorstegen jämfört med några av Williams andra alster. Med mer verklighetsbaserad, bitter och mörk humor.
Och efter att ha sett några ståupp-shower med filmens skapare, Goldthwait, så ser jag fram emot att se hans bisarra, skarpa humorsinne lysa igenom från bakom kameran.

Till de beesha skräckisarna sålunda…

A Nightmare On Elm Street
Undvek ju producenten Michael Bay’s påstådda slakt av Wes Cravens klassiker när den gick på bio. Undvek den till och med när den var en nyhet på dvd-hyllorna – eftersom det kändes för mycket att lägga 40-50kr på den. Men nu, då den letat sig in bland äldre/billigare filmer (20kr för en vecka) så slog jag alltså till!
Krueger, komplett med verklighetstroga brännskador, spelas av Jackie Earle Haley, producent är som sagt Michael Bay (som verkar vara besatt av att omskapa – kanske till och med förstöra – varenda klassisk skräckfilm som någonsin gjorts; förutom denna har han nämligen även producerat remakes av The Texas Chainsaw Massacre, The Amityville Horror, The Hitcher och Friday The 13th). För regi står Samuel Bayer – vars cv innan denna består av ett tjugotal musikvideos (hans ännu ej färdigställda filmprojekt efter denna heter olycksbådande nog Fiasco Heights).
Men visst, jag har ett öppet sinne!🙂

Saw – The Final Chapter
Egentligen har jag ingen som helst lust att se denna SJUNDE del i Saw-serien. Var inte jätteimponerad av den första filmen – eftersom jag tyckte att huvudrollsinnehavaren Cary Elwes – samt en krystad upplösning – förstörde vad som kunnat bli en riktigt spännande film. Men de groteska effekterna, som jag så långt tillbaka jag kan minnas alltid varit fascinerad av, fick mig att trots besvikelsen hyra de andra delarna så fort de dök upp på dvd (vägrade dock spendera pengar för att se dem på bio). Men nån gång kring del fem började det kännas tradigt…
Nu är jag framme vid den sjunde delen, och enligt egen utsago ska det alltså vara “the final chapter”, men det tror jag vad jag vill om. Även den tio delar långa Friday The 13th-serien har haft ett “final chapter”….det var del fyra!

La Horde
Tror inte jag hade valt denna franska skräckis, som utspelar sig i en skyskrapa där ett gäng människor måste samarbeta för att överleva en zombiekatastrof, och som av en kritiker beskrivits som “zombiefilmernas Die Hard”……OM det inte vore för att någon (var för berusad för att minnas vem) tipsade mig om den under Pygméteaterns Skräckfest tidigare denna månad.
Det pratades så varmt om den då, så jag tänker inte döma ut den i förväg.

Infestation
På framsidan ser man en beesh bild föreställande en white-trash tjej som håller ett stort bullrigt vapen samt en mesig kille som håller ett tennisracket. Bägge håller sina attiraljer som försvar mot stora ditritade insekter som surrar runt dem.
På baksidan ser man, allra tydligast, en tjej som ser ut att vara på väg att bli biten av vad som liknar en zombie.
Handlingsbeskrivningen lyder:

Cooper är en kille som misslyckas med det mesta han försöker sig på. Men när han vaknar upp på sin allra första arbetsdag, invävd i spindelnät, öga mot öga med en tvåmeters kackerlacka – då har det faktiskt gått för långt.
Plötsligt är hela planeten invaderad av gigantiska insekter. De krälar. De flyger. De ger inte upp förrän varenda människa blivit infekterad, muterad eller uppäten. Och den enda som kan rädda världen – och få drömtjejen – är Cooper.

Den här filmen stod där på hyllan och fullkomligen SKREK åt mig att hyra den!

Jamen ni hör ju.
Min adventshelg är räddad!

2 thoughts on “Skräck-advent

  1. La horde låter som en del ur spelet Left 4 dead, rysligt bra spel (spec tvåan) för övrigt.🙂 hur som… remaken på Amityville Horror är så brutalt skitdålig (och jag gillar den första ja) så jag hoppas att du inte blir besviken. Jag ogillar remakes överlag och iom att jag är rysligt kinkig med skräckisar så skulle jag nog inte vilja se Elm Street remaken heller. Hoppas du blir nöjd med din skräckhelg.🙂

  2. Jag beundrar dig och dina starka nerver! Hoppas att du har åtminstone en liiiiten kudde att krypa in bakom när det blir som allra läskigast?😉

    Rekommendera gärna (min man) om någon av filmerna är värd att se. Jag kommer att se den med honom i så fall – BAKOM MIN KUDDE!😉
    (han försöker fortfarande få mig att se Hostel 2 och nya Motorsågsmasakern…..stackarn)

    Kraaaam!

Leave a Reply

