“I’m in the dark here!!!”

Istidsgatan, Umeå.
3:e december, ca klockan 20.40
-Vi satt bägge i soffan, hade lite tidigare avnjutit tacos med go’dricka till (en öl till Inger, en stor Irländsk cider till mig) och hade nu huggit in på lördagssnasket. På tv’n sprang Tom Cruise för glatta livet i Mission Impossible III.
Plötsligt slocknade tv’n och dvd’spelaren, samt diverse lampor lite varstans i lägenheten.

Jag gick ut i hallen och flippade upp säkringsbrytaren.
Allt återgick till det normala – i två minuter, sedan slocknade allt igen.

Jag gjorde om proceduren, men nu hände ingenting…
Gjorde om igen – ingenting…

Efter lite undersökning av saken insåg vi att bland allt som slutat fungera finns även kylskåpet! -Märkligt nog inte frysen som står precis bredvid.
Nåväl, kylens strömlöshet förvandlade det hela till en något mer akut situation, så jag gick ner i porten och kollade på tavlan där nere…

“Vid allvarliga fel utanför kontorstid, ring sos-alarm på telefonnumer -“
(nej, INTE 112, utan att lokalt 090-nummer)

Jag ringde, och hamnade hos Securitas. Förklarade hela situationen, och kvinnan i andra änden sade “Jag skickar dit väktarna.”
“Eh, ok” sade jag, och undrade tyst för mig själv vad hon tänkt att väktarna ska göra åt våran strömlösa kyl, men okej, visst skicka dem du!

Medan vi väntade började jag kolla runt för att se exakt vad det var som inte fungerade. Jag sträckte mig efter köksfläktens lampknapp, varpå Inger sade att hon redan provat den och att den inte fungerar. Jag sade “har du provat ugnen?” och vred igång den – varpå ALLT började fungera igen. Lampor, tv, video, kylskåp – you name it!
“Eeeööööö… v-va!?” var allt jag fick fram.
Jag vred av ugnen – allt slocknade.
Vred på – allt tändes.
Vred av – allt slockade.

“Men va fan, det här är ju helt sjukt!!!”

En minut efter denna bisarra upptäckt (precis då jag ska till att filma mig själv då jag tänder och släcker i princip hela lägenheten med hjälp av ugnsknappen) ringer det i min mobiltelefon. Det är en Securitas-väktare som efter en stund lyckas guida mig till nåt jäkla elskåp ute i porten, där det visar sig att en huvudsäkring gått.
En huvudsäkring som vi tydligen ska byta själva.

Har vi någon extrasäkring? -Nej.
Vad är klockan? -20.52.
När stänger ICA? -21.00
Ösregnar det ute? -Ja.

-Bring it on!

Jag tog min feta, otränade lekamen och SPRANG hela vägen upp, med resultatet att jag lät som en skadeskjuten säckpipa då jag stapplade in i butiken – i full färd med att förbereda stängning – klockan 20.59.
Tog mig i sakta mak tillbaka genom regnstormen, bytte säkringen, duschade av mig (var lika blöt utanpå kläderna som under dem) och sjönk ner i soffan igen – Cruise hade ju inte sprungit klart ännu.

-Mindre än en halvtimme efter allt detta dog allt igen!

“Men neeej! HELVETE!”

Flippade säkringsbrytaren upp och ner några gånger, men inget tycktes kunna få den att vara igång mer än några få sekunder – om ens det.
Efter telefonsupport från elektrikern ‘Biffen’, som ringde ända uppifrån Kiruna, hade vi gjort vad han kallade “standard felsökning”, och det visade sig att felet troligtvis ligger någonstans mellan säkringsskåpet och kontakterna i lägenheten.
-Jahaja, inte mycket att göra åt den saken en sen lördagkväll…

…och eftersom kylen nu faktiskt fungerar (när en av huvudsäkringarna går kan saker och ting uppföra sig lite märkligt, vilket kan förklara kylens tidigare strömlöshet samt det bisarra faktumet att ugnsvredet fick allt att fungera) så känns läget inte så otroligt akut längre.
Drog en skarvsladd från ett fungerande uttag till modemet – som satt i ett av uttagen som dött – ty har man icke tv och dessutom inte önskar bli förälder de närmaste 9 månaderna så måste man ju roa sig med NÅT!

Det enda som kan bli lite sådär lagom halvjobbigt är att badrummet är strömlöst – men det är inget som inte en kraftig LED-ficklampa kan lösa.

Som genom en mystisk tillfällighet sitter precis ALL julbelysning (fönsterstjärna i sovrummet, ljusstakar i köket och gästrummet, julgransbelysningen, prydnadstjärna i vardagsrummet samt ljusnätet på balkongen) i sådana uttag som INTE påverkats av detta plötsliga avbräck från civilisationen.
Så vad vi är lämnade med är idel stämningsljus!
-Diverse myslampor – kombinerat med levande ljus – tända lite varstans i hela lägenheten, all form av mediautrustning på hela tv-bänken är knäpptyst och becksvart, regnet smattrar mot fönstret – i stark konkurrens med knattrande fingrar mot tangenter – och från de bas-lösa laptop-högtalarna sjunger Sting om formen på sitt hjärta……

-Det känns märkligt fridsamt här hemma, trots allt.🙂

One thought on ““I’m in the dark here!!!”

  1. 🙂 Haha. Vilken grej. Och du kan ju verkligen beskriva händelsen så man inte kan göra annat än skratta åt eländet.

    Hoppas att det är snabbt fixat på måndag.

Leave a Reply

