Real Steel

Det vräker ner snö ute, temperaturen ligger på nån tiondels grad under noll – vilket innebär att snön är ganska blöt och tung. Inne är det varmt och mysigt, i dvd’n sitter den åttonde säsongen av Red Dwarf och vattenkokaren är redo att koka en rykande het kopp te….
….så vad gör jag?
-Jag klär på mig, sätter mig på bussen och drar in till stan för att gå på bio och se Real Steel med Hugh Jackman.

Det första som slog mig, när filmen – efter vad som kändes som en UPPSJÖ värdelösa reklamfilmer för allt från bredband till chips – äntligen började, var att bland producentnamnen fanns Steven Spielberg och Robert Zemeckis!
Kändes lovande redan där och då… Jag menar Spielberg ffs!

Det andra som slog mig var att filmens manus var baserad på en story av Richard Matheson (som bland MYCKET annat även skrivit storyn till en av mina favoriter – tillika ovan nämnda Spielbergs debut; Duel).

Nåväl, det här kommer bli short ‘n sweet.

Hade tänkt göra en lita över PLUS och MINUS, men när jag började såg det bara ut såhär:

PLUSTECKEN:
-Schyssta effekter.
-………

Jag kunde inte riktigt komma på nåt mer!

För den var inte särskilt spännande, musiken (trots Danny Elfmans music-credit) var inget som stack ut och storyn var varken originell eller en förbättring av något som gjorts tidigare. De ska-antagligen-vara hjärtskärande familjedrama-bitarna känns som något hämtat ur billiga Disney tv-filmer, och en hel del av de extremt grovt utmejslade karaktärerna känns även de jäkligt mycket Disney.

Faktum är att helhetsintrycket är Disney!
Föga förvånande ÄR Disney filmens huvuddistributör!

Men Real Steel, om en före detta boxare som i en inte alltför avlägsen framtid försöker göra karriär som Robotboxare (en sportform där gigantiska robotar – kontrollerade via radiostyrning – boxas i organiserad form), är trots allt inte särskilt DÅLIG…  Den är bara inte bra.

Den är alldeles-för-lättsamt-familjedrama. Den är skithög-lär-sig-bli-snäll. Den är underdog-fights-back. Och i slutfighten är den, utan att ens tveka en endaste sekund, skamlös-Rocky-kopia.
-Framförallt är den förutsägbar och lättglömd.

Jag smet iväg på bio för att försöka minska antalet Hyresgästförening-företagsbiljetter vi köpt upp oss på, som går ut den 25 januari nästa år, så biobesöket var mer av nödvändighet än något annat. Men egentligen är det nog så simpelt att Real Steel antagligen funkar bättre som hyr-dvd.

Leave a Reply

