LMN – the results are in!

Den gångna nattens Luciavaka är över (sedan ett antal timmar tillbaka, men jag har sovit – länge och djupt – så…).

Lyckades somna igår på eftermiddagen också, och sov tungt i fyra hela timmar mellan 14-18, så jag var för ovanlighetens skull inte ett dugg trött när jag gav mig iväg vid 22-tiden. Dagens femton minusgrader hade undan för undan bytts ut mot +/-0 och svagt blasksnöande och marken förvandlades då raskt till något som mer likade en knölig hockeyrink, så nån gång efter middagstid meddelade Ultra (Umeå Lokaltrafik) att de ställt in all trafik i hela stan.
Trodde att det skulle bli en repris av 2008-års Lucia Movie Night, då jag och Danne tog taxi in, eftersom Ultra ställt in alla bussturer pga obarmhärtigt snöande.🙂
Hade till och med bokat en taxi, men när bussarna kom igång igen bokade jag av den.

Det var fortfarande svinigt halt ute, men gled/halkade/hasade till busshållplatsen… Den dödsföraktande extremsportaren Danne CYKLADE ner på stan!

Nåväl, åkte in, köade, gjorde oss hemmastadda.

SF bjussade på en låda popcorn och en halvliterscola, mot uppvisande av oriven biljett, vilket vi raskt hämtade ut och gick sedan ner i salongen och satte oss.

Väldigt lite hände innan första filmen startade, så jag tänker bara skip to the end…
-Film #1:

New Years Eve (sverigepremiär 25 dec 2011)

Olika människors liv och livsöden flätas samman i en ensemblefilm som utspelar sig i New York under nyårsafton 2011, regisserad av Garry ‘Pretty Woman’ Marshall, som förra året gjorde ensemblefilmen Valentines Day – i vilken olika människor liv och livsöden flätas samman.

Precis som andra liknande filmer (Love Actually, The Holiday) är New Years Eve svår att ogilla, trots att den ibland är sockersöt så det förslår. Man får bland annat följa det bittra förhållandet mellan en rockstjärna (Jon Bon Jovi) och det ex han lämnade (Katherine ‘Izzy Stevens’ Heigl) efter att ha friat till henne, man får kort och ytligt följa med på den spirituella resan hos en medelålders kvinna (Michelle Pfieffer) som säger upp sig från sitt jobb och i sällskap av ett cykelbud (Zach Efron) ger sig ut för att uppfylla sin Bucket List under årets sista timmar, man får följa en döende mans (Robert DeNiro) sista timmar, man får se mamma (Sarah Jessica Parker)/dotter (Abigail ‘Zombieland’ Breslin)-förhållandet i den bräckliga ‘jag behöver inte dig längre’-fasen, och i ett infall av vad som måste vara storslagen Hollywood-sentimentalitet serveras man även en helt ogenerad variant av Sleepless In Seattle.
Mellan och runtom alla dessa förhållanden finns fler förhållanden, och fler och fler.
Räknar man dem alla så är det närmare tjugo förhållanden/livsöden som skildras, på ca 120 minuter… Vilket gör ca 6 minuter per styck – alltså inte nog med tid för att gräva särskilt djupt i något av dem, och mot slutet känns det stora paketet – trots sitt digra innehåll – märkligt nog lite tomt.
-Men det är ganska okej trots allt, eftersom det är så snyggt inslaget!

Efter första filmen inleddes en vild jakt på svaren på frågorna i de två olika tipsrundorna som arrangerats. Den ena var en klassisk 16-frågorsrunda, med frågorna upptejpade runt om i foajén. Den andra var en MÄNGD frågor baserade på karaktärer från olika filmer – karaktärer som SF-personalen var utklädda till… Ghost Face (Scream), Darth Vader (Star Wars), Alex (A Clockwork Orange), Dr.Evil (Austin Powers), Cruella DeVille (101 Dalmations) samt den där otäcka dockan på en trehjuling (Saw-filmerna).
Vi gjorde vårt bästa med de många frågorna, och hämtade samtidigt ut en stor ost/skink-sub och en till halvlitersläsk, mackan var inte jättegod – men gratis är alltid godkänt.
På väg tillbaka ner i salongen plockade vi, enligt högtalarinstruktioner, med oss varsitt par 3D-glasögon…

Lite utlottning av grejer och så skedde, men ganska snart var det dags för
-Film #2:

Puss in Boots (sverigepremiär 3 februari 2012)

Om det skulle göras en spinoff från Shrek-filmerna hade jag nog aldrig kunnat gissa att det skulle vara Puss in Boots man fokuserade på, men märkligt nog så funkar det! Extremt underhållande, och Dreamworks kommer nog så småningom kunna räkna denna till samma succé som Shrek, även om den aldrig riktigt hittade den där känsliga balansen mellan skämten avsedda för barn, och de avsedda för vuxna.
Antonio Banderas fortsätter göra rösten till Puss in Boots, precis som han gjort i Shrek-serien, men istället för Mike Myers och Eddie Murphy får han här bland annat sällskap av Salma Hayek och Zach Galifianakis.
Det här är den första 3D-film jag sett där den irriterande och ofta poänglösa effekten var helt In-Your-Face! De första 3-4 minuterna var så 3D-intensiva att det kändes som att ögonen skulle tränga ut från sina hålor! Tacksamt nog mattades det av något efter ett tag, annars hade filmen varit ruskigt svår att se färdigt utan att börja må illa…
Puss in Boots var dock tveklöst kvällens bästa film, och jag skulle definitivt kunna tänka mig att se den igen!

Mellan andra och tredje filmen fortsatte vi den desperata jakten på frågor/svar, och hann mer eller mindre färdigt lagom till det var dags att återigen ta sig ner i salongen – där ÄNNU en quiz var på gång! Jeezus H Christ!
Nåväl, vi svarade på ytterligare tretton filmfrågor, bevittnade hur en i publiken vann ett Playstation3 (!!!) och gjorde oss sedan redo för ännu en film.

Men innan jag avslöjar namnet på den tredje och sista filmen ska jag citera ett av meddelandena jag skickade till Danne, under en sms-konversation vi hade, ungefär en halvtimme innan vi mötte upp utanför biografen…

Om En Gång i Phuket är sista filmen så åker jag, för första gången på 7 år, hem tidigare!

Så,
-Film #3:

En Gång i Phuket (sverigepremiär 3 februari 2012)

Vi var rörande överens om att inte ens möjligheten att någon av oss skulle ha vunnit på tipsrundorna (vars resultat skulle avslöjas efter filmen), gjorde det värt att sitta igenom 105 minuter med Peter Magnusson et al.
-Så vi packade ihop, och åkte hem!

Tack SF för ännu en kanon-Lucia, och tack Danne för schysst biosällskap!

3 thoughts on “LMN – the results are in!

  1. Härligt att 2 av 3 var “tittbara” och tom bra. Tur att den som var den sista verkligen kom sist. Jag hade också gått hem. Hade den kommit som nr 2 av alla filmer hade jag hellre satt mig med en bok på toa.

  2. Synd att det inte blev tre sevärda filmer. (Den sista, det är lite sadistiskt av planerarna tycker jag, tortyr ju.😛 )

  3. Men jag hade nog suttit kvar under sista filmen – bara av nyfikenhet ifall att man KANSKE fått se lite härliga Thailandsscener (för jag ANTAR att filmen på NÅT sätt är liiiite filmad i Thailand??? men man vet ju aldrig…….)

    Filmen “New Years Eve” skulle jag vilja se (älskar “feel-good-filmer” a la “The Holiday”🙂 )

    “Puss in the boots” kommer garanterat att hamna i vår DVD-hylla bredvid “Shrek 1, 2 och 3 samt “Shrek julfilmen”🙂🙂

Leave a Reply

