356-362:365

Inte bara har det varit julafton, utan denna upplysningens tid har även begåvat mig med den plötsliga insikten att jag någon gång i mitten av juli hoppade över bild nummer 200…och gick direkt från 199 till 201, och om jag fortsätter veckan ut kommer jag alltså landa på 366, trots att det inte är något skottår.
-Jobbar lite på att fixa denna “glitch”…

Nåväl, here we go – julhelgen:

356

På väg norrut på onsdagmorgon/-förmiddag.
Efter lunchstopp i Luleå hann vi ikapp en konvoj “bred last”-långtradare, varav en
del var bredare än andra! Det var mer än bara lite läskigt att försöka köra förbi den
här kolossen, till och med TROTS den extra filen att köra i!

¤

357

Mys-Isa, Fish-Eye style!

¤

358

Lånade Maries I-phone och lekte med en foto-app, vilket räddade bild-torkan!

Jag kallar den:
BRAINIAC!

¤

359

JULAFTON!

Öppnade morgonklapparna, då jag och Inger sent omsider (närmare kl. 10.00 på
förmiddagen) klev ur sängen. Av Inger fick jag filmtidningen Empire, samt en påse
saffran/choklad-te (MYCKET gott!), av SysterYster fick jag tre roliga citat-böcker
och av mamma fick jag Woody Allen-(gröna)filmen Crimes and Misdemeanors.

Dagen gick sedan åt till att ta det lite sådär lagom halvlugnt, tills det var dags för
Kalle Anka (som jag faktiskt mer eller mindre lessnat på, men jag satt där och tittade
på nästan allt i alla fall), och efter det serverades ett dignande julbord!

Griljerad julskinka, prinskorv, hemgjorda köttbullar (av såväl älg- som nötkött),
rökt fårfiol, smördegsknyten fyllda med rökt renfärs, hemgjord senap, den
Karlssonska klassikern Tonfiskröra, älgkorv, sill, lax (gravad och kallrökt),
ugnsbakad leverpastej samt alla möjliga andra saker så som mimosasallad,
rödbetssallad, vörtbröd, hemgjort knäckebröd mm.
Till allt detta dracks Nygårdas Bourbon-fatlagrade julmust (samt två oskyldiga OP).

Efter maten smögs det fram en chokladask (som snabbt tömdes), samt Ewas otroligt
delikata hemgjorda chokladtryfflar med smak av vit choklad och polkagris!

Efter att ha smält maten ett tag så delades julklapparna ut – och det var en hel del!!
Det är minst lika roligt att ge som att få – men jag (och/eller jag&Inger) fick faktiskt
en hel del roliga saker detta år…

Av Lena & Micke fick jag den underbara lilla boken “101 Gangster-filmer man ska
se innan man dör”. Av Gammelstadsfolket fick vi hemgjorda marmelader i smakerna
Morot- och Ingerfära samt Lime- och Passionsfrukt. Av Marie fick vi en kokbok med
Paulúns GI-recept. Av Fredrik fick jag två trisslotter (en av dem gav 150 kronor!).
Av mamma fick vi ett IKEA-presentkort (tillsammans med några små köksprylar
från samma ställe) samt massor av Lush-prylar och ett Lush-presentkort. Av henne
fick jag även två gröna filmer (Murder My Sweet och Manhunter) samt ett
Discshop-presentkort. Av familjen Blomström fick vi ett presentkort på 500 kronor,
tänkt att användas till någon av Systembolagets dryckesupplevelser, alternativt något
riktigt gott och dyrt vin – utifall att datumen/tiderna för det vi väljer inte passar (vi
har tänkt oss en ost- och vinprovning). Sist men långt ifrån minst; av Oliver fick jag en
Origamikalender (instruktioner/papper för att vika en ny sak varje dag, hela 2012)!

Efter allt detta kan man inte göra annat än att bara…….

¤

360

Juldagen spenderades mestadels inomhus…
…och lite grann i bastun, såklart.

Och apropå ingenting, jag kallar denna

SZLOTZKIJ – släggkastare i Polska OS-landslaget!

¤

361

Körde hemåt på Annandagen, och även om det under andra halvan av resan var
mer eller mindre nattmörkt och därför lite svårt att se ordentligt, trots hyrbilens
bländande lyktor – så kompenserades detta under den första halvan, då det brutalt
skoningslösa solljuset var så skarpt att det tidvis var HELT omöjligt att se nåt!

-Detta är för övrigt så långt upp på himlen solen orkar den här tiden på året.

Innanför dörren då vi kom hem låg en vadderad påse innehållande ännu en
julklapp, till mig från mamma. Hon hade beställt den (från Swedisc får jag förmoda)
men de var så pass sena med leveransen av den att hon inte vågade chansa att
skicka den upp till byn. Paketet bestod av en dvd med dokumentärfilmen
Between The Folds, om tio origamikonstnärer och deras fantastiska konst.

¤

362

Det är nu tisdag, vardag, var dag, vilken dag som helst. Hyrbilen är återlämnad,
lunchen bestod av en matlåda och i tvättstugan finns massor av smutstvätt.
-Ordningen är återställd.

2 thoughts on “356-362:365

Leave a Reply

