Årets lista (2011)

Har ingen större inspiration, men traditionen kräver det, så…

2011 ÅRS…

…bästa bioupplevelse #1:
Helt omöjligt att ignorera den Steven Spielberg-producerade och J.J.Abrams-regisserade Super8, som gav mig så många sköna Gammal-Hederlig-Spielberg-Rulle vibbar att jag fick en okuvlig lust att bara rusa hem och kolla på alla Skäggets 80-talsklassiker, back-2-back!

…bästa bioupplevelse #2:
Känns även skönt att gammal är äldst – eller vad det nu heter – eftersom Skäggets (producent)insatser letar sig in TVÅ gånger! Det jag faktiskt befarade skulle bli en av årets största besvikelser, blev istället en av årets mest positiva överraskningar; den Peter ‘LOTR’ Jackson-regisserade Tintin.
Läckert animerad/motion caption’ad, spännande som fan och riktigt, riktigt bra!

…bästa bioupplevelse #3:
Kan inte heller låta bli att inkludera årets största biohändelse – vilket ju Harry Potter-seriens avslutande del måste räknas som. Efter så mycket väsen så var det kanske lite av ett antiklimax när bioduken INTE fattade eld under själva uppgörelsen (efter över 16 timmar Potter innan denna sista film så var förväntningarna liksom uppbyggda åt det hållet). Men det kändes hursomhelst som ett RIKTIGT avslut, på en sjukt konsekvent serie filmer!

…bästa 3D-bio upplevelse:
Hatar egentligen 3D-effekten, eftersom den känns så fantastiskt onödig! Dyrare biobiljett, sämre skärpa och färgmättnad i bilden (ja, faktiskt) och jobbigt för ögonen.
Men de första 5-6 minuterna av Lucia Movie Night-förhandsvisningen av Puss in Boots var så 3D-intensiva att mina ögon höll på att vändas ut-och-in! Jobbigt, javisst! Men samtidigt extremt fascinerande!
Gillar fortfarande inte 3D dock.

…mest miserabla bioupplevelse:
Var på så fantastiskt överjävligt dåligt humör då jag och Inger var och såg True Grit, att då maskinisten missade en bildinställning bestämde jag mig för att kuta ut, skälla ut biografpersonalen, och sedan gå tillbaka bara för att sitta och skaka av ilska i en kvart-tjugo minuter.
Måste se den igen, för jag minns ingenting av den första halvan.

…bästa dvd-upplevelse #1:
Tveklöst och utan omsvep…The Wrestler!
Hade jag suttit ensam hemma hade jag nog börjat lipa i slutet.
Fantastiskt, Mickey Rourke! Helt fantastiskt!

…bästa dvd-upplevelse #2:
Danne lånade schangtilt nog ut alla fem säsonger av tv-serien The Wire, och jag fastnade som tuggummi på skon en varm sommardag! En helt otrolig serie som jag har svårt att begripa att jag tidigare aldrig sett!

…sämsta dvd-upplevelse:
The Other Guys, Descent 2, Saw part whatever, Hobo with a shotgun, Infestation … The list goes ever on!

…mest irriterande grej:
Ett Foto Om Dagen!
Höll tidvis på att bli galen av att behöva lägga upp ett foto varje dag, fast egentligen ännu mer tokig på att behöva uppdatera bloggen så otroligt ofta! Jag menar inte att varenda text jag skriver har något större värde och/eller djupare mening (det här inlägget är ju ett Case-In-Point), men det kändes som att hela grejen bara tappade i värde när jag petade ut nya, ofta helt värdelösa, grejer varenda dag!
Nåväl, jag slutförde ju det hela i alla fall (ska lägga upp bild #365 senare ikväll), och har till och med gått så långt att jag försökt rätta de fel jag begått, som till exempel att missa bild #200….

…roligaste foto:
Med ovanstående sagt så måste ju nämnas att inte varje foto varit skit, och av de 365 fotografierna finns ett antal pärlor, och bland dem tycker jag att bilderna #055, #112, #147, #208, #236, #309 och #349 är extra bra!

…julklapp:
Med över 50 par origami-örhängen sålda på tre dagar måste jag ju räkna mina vackra små kreationer till en av årets julklappar! Hoppas att alla som fick dem i sitt paket blev glada över dem, och att de faktiskt använder dem – utan rädsla för att de ska gå sönder – ty de är mer hållbara än man skulle kunna tro!

…nyårsmeny!
-Vi tänkte först gå ut på restaurang och äta på nyårsafton.
-Sedan lade vi till biobesök vid sjutiden följt av senare middag på restaurang.
-Restaurangen föll efter ett tag bort, men bion bestod.
-Då tänkte vi att vi kunde gå på en sjubio och sedan åka hem och göra go’middag.
-Biograferna i hela landet stänger efter 15-föreställningen, så där blev det torsk!
-Så årets nyårsafton kommer bestå av hemlagad go’middag följt av nån film i soffan.

Menyn är dock långt ifrån fy skam.

Huvudrätt:
Lokalproducerad, hängmörad entrecôt med potatisgratäng.

Dessert:
Ostbricka, ihopplockad av DUÅ‘s experter!
-Rossini Blåmögel m. Passito
(Italiensk ost gjord på komjölk och druvrester från vinproduktion)
-Monte Enebro
(Spansk getost)
-Fiore Sardo, extra lagrad
(Italiensk hårdost gjord på fårmjölk)
-Comte, lagrad 16 månader
(Fransk hårdost gjord på komjölk)

Till dessa (såväl huvudrätten som ostbrickan) kommer vi dricka ett fylligt Amarone!

Senare på kvällen finns det lite godis att njuta av, samt en eventuell Kaffe Karlsson.
På tolvslaget blir det såklart (billigt fusk-)bubbel.

…no more:
Mycket som skett under 2011 tänker jag försöka sopa undan i det kommande året (och åren framöver såklart). Det har varit för mycket negativt skit, och inte tillräckligt med positiva vibbar. Såväl i min blogg som i min skalle (vilket ju bara är min blogg igen – fast i mindre organiserad form).
Så: NO MORE NEGATIVE BULLSHIT!

Sist men inte minst:

GOTT NYTT 2012
ALLA NI SOM LÄSER
MIN BLUDDRIGA BLOGG

3 thoughts on “Årets lista (2011)

  1. Jag önskar dig ett bra och roligt 2012 med “bara” positiva tankar och händelser. Nyårskram!

  2. Härligt att läsa sista stycket. Det finns många som gillar Micke Karlsson, försök minnas det när neggovibbarna går inåt och fräter.

  3. Meen, True grit som var så bra! 🙂 Och Potter håller jag med dig om (även om jag fick vänta på dvd’n under granen). Det är bra – behövs positiva vibbar nu, 2011 var ett skitår så nu kan det bara bli bättre, visst? 🙂

Leave a Reply

