Origamikalendern, vecka 1

Jag fick en origamikalender i julklapp av mina lilla gudson.
Kalendern funkar så att den innehåller 314 stycken 15x15cm tjusigt mönstrade papper och lika många vik-instruktioner, och man viker alltså en ny grej varje dag hela året!🙂 (lördag/söndag = 1)

Det är ganska enkla grejer – åtminstone om man jämför med de modeller jag i normala fall tar mig an – och många av dem är tvådimensionella (alltså sådana som är platta och oftast bara kan ses från ett håll) men det spelar ingen roll alls. -Det är ju så kul att vika!

Veckans projekt (med start på söndagen den 1:a januari) var:

1
En segelbåt.

2
En fågel.
(enligt beskrivningen ska det vara en näktergal, men “fågel” räcker tycker jag)

3
En nyckelpiga

4
Ett fotoställ, vikt av ett A4-papper
(bara för sig självt ser det såklart värdelöst ut, men med ett foto i….)

5
En fjäril som rör på vingarna
(när man trycker ihop modellen på ett visst sätt ska fjärilens
vingar tydligen röra sig – men det fungerade inte på min figur)

6
En båt, vikt av “Svepet” (Postens reklam-omslag)

7
En Diamond-Base
(en av grundformer som används inom origami-vikning, detta var helgens
projekt…och en tjuvtitt avslöjar att den ska användas till måndagens projekt)

För den som är intresserad av lite mer avancerad origami, kolla in Origamismyckesidan – där jag lagt upp elva nya örhängespar och även introducerar en, för mig, helt ny form; Japansk Brokad!


Klicka på bilden för att komma till Origamismycken’s startsida!

2 thoughts on “Origamikalendern, vecka 1

  1. Fina modeller, fotostället verkar som en bra praktisk pryl. Givaren av kalendern är ju bara för söt🙂

  2. Håller med – fotostället verkar superpraktiskt!:)

    Det verkar som att (hoppas jag) det blir mer och mer avancerade grejer att vika ju längre fram på 2012 man kommer i kalendern?

    Kul att se bilder på alla grejer!:)

Leave a Reply

