3D är ‘The Darkest Hour’…

Jag förstår mig inte på 3D-effekten…
Inte i dagens teknisk-fulländning-inriktade samhälle i alla fall.

I hemmet ska man ha en gigantisk tv, 6.1 ljud (plötsligt räckte det inte ens med fem högtalare) och ljudet ska givetvis vara satt till filmer i högkvalitativ überdefinierad BluRay, med bilder så klara och tydliga att man kan räkna porerna i ansiktet på folk!
-och det är okej, jag köper det! Inte bokstavligt såklart, jag är inte gjord av pengar – och har ju dessutom nyss sagt upp mig från jobbet – men rent bildligt så förstår jag tjusningen i de glasklara bilderna och det öronbedövande ljudet.
Hade jag råd…och allt det där.

Men på bio, där man kanske visserligen serveras ett ofta mer än bastant ljud, ska man nu titt som tätt plötsligt nöja sig med SÄMRE bild än den man kan få på tv’n hemma! -och för ett högre-än-standard biljettpris dessutom!
För det ÄR störande med de försämringar man påtvingas då den extra dimensionen ska klämmas in på duken och filtreras genom de billiga plastglasögonen – som jag måste ha liggandes UTANPÅ mina befintliga glasögon. -Försök inte påstå något annat.

3D hör hemma i en tid då biograferna lockade kunder som inte hade något alternativ till storduksfilm, och som på sin höjd kunde trycka in en sliten videokassett i en dammig VHS-spelare, och se film på en flimrig tjock-tv.
DÅ funkade 3D’n som lockemedel, till och med trots faktumet att hela filmen var suddig och var tvungen att ses genom glasögon med röda/gröna linser. Men 1980-talets 3D självdog, fullt förklarligt, och när den nu återuppväckts – i förnyad form – kan jag inte låta bli att önska att den återigen, och gärna SNART, ska dö ut igen!

När man nu kan se 3D i hemmet, så tycker jag att den tekniken kan förpassas dit, och låt bioduken vara ifred!
Förr eller senare kommer nog ALLA att inse att en usel film inte räddas av den extra dimensionen, och en bra film behöver den inte!

…Och apropå usla filmer som inte blir mindre usla i 3D:
Jag såg ‘The Darkest Hour’ igår, och den var inte särskilt bra.


Är redan bäst, behöver inte 3D.

2 thoughts on “3D är ‘The Darkest Hour’…

  1. “Förr eller senare kommer nog ALLA att inse att en usel film inte räddas av den extra dimensionen, och en bra film behöver den inte!”

    Håller med!

  2. I Solna Centrum har dom öppnat en “Drop-in-biograf” – som är i 5D (!!!!!). Jag vet inte alls vad det innebär??? ett besök kostar 50 kronor (för övrigt ett pris som jag tycker att ALLA biografer borde hålla!).

    Är lite nyfiken på att testa….men är rädd att bli besviken…..😦

    vet du vad 5D-bio är?

Leave a Reply

