Är jag sinnessjuk…? -UPPDATERAD!

Alldeles nyss, som i för ungefär en kvart sedan, fann jag mig ståendes i porten bredvid vår – mitt i trappan som leder upp till första våningsplanet.
Jag stod där och stirrade på lägenhetsdörren som är mitt framför trappan, där bor – enligt lappen tejpad på brevlådan – Ragna.
Lappen såg ganska ny ut, så Ragna har kanske nyligen flyttat in.

Jag stod där och stirrade på hennes dörr i ungefär en minut. Jag lyssnade på det återkommande knackandet (som nu, när jag stod så nära källan, faktiskt lät som ordentligt bankande).

BANG – BANG – BANG

*några sekunders tystnad*

BANG – BANG – BANG

*några sekunders tystnad*

BANG – BANG – BANG

Klockan, när jag stod där utanför Ragna’s dörr, var ungefär 19.20.
Jag vet inte vad klockan var när bankandet började, men jag kollade på David Fincher’s The Game, den är två timmar lång, var slut vid 18-tiden och hela dess speltid ackompanjerades av samma obönhörligt envisa ljud.
Ända över i porten bredvid – alltså den där jag bor – låter det inte på långa vägar lika starkt som precis utanför väsniga Ragna’s boning, men det envetna knack-ljudet BLEV störande när det aldrig – ville – sluta!

Jag bankade tillbaka…
-Värdelöst, jag vet. Inte bara stör jag alla grannar runt omkring mig (utöver Ragna), våra väggar är dessutom gjorda i vad jag antar är kryptonit eller något liknande. Stenhårda, förbannade skitväggar som kan ge sprickor i händerna om man inte lugnar ner sig!

Jag vrålade okvädningsord…
-Säkert mer effektivt sett ur ett rent budskapet-når-mottagaren perspektiv.

-Jag höjde volymen på tv’n till max…
-Även det idiotiskt, eftersom jag troligtvis stör de under mig mer än någon annan.

Till sist bytte jag kläder från trevliga soff-mysar stassen, till jeans, tjock-jacka och kängor, och gick ut. Jag gick ungefär femton meter från huset och tittade mot fönstrena – i förhoppningen att kunna se nån som svingade en hammare där inne någonstans… Men nej.
Däremot fann jag att det bankande ljudet var starkare utomhus! Så jag gick mot det – vilket innebar att jag gick mot porten bredvid. Precis utanför porten var ljudet riktigt starkt, så jag gick in.
Där inne var det ingen tvekan om att någon hade hittat en hammare och antagligen använde den till att skulptera Venus de Milo av sin egen köksvägg eller nåt… Jag övervägde att bara gå tillbaka, jag menar vad fan har jag att gnälla på – jag ska nog bara vara glad att jag inte bor i samma port!
Men jag följde i alla fall ljudet uppåt, en halv trappa… och där var det. Ekandes från Ragna’s dörr.

BANG – BANG – BANG

Jag stod där och stirrade.
Inte helt säker på vad jag hade tänkt göra. Jag tror att jag egentligen bara tänkt ringa på och fråga vad det var hon/han/den/det spikade för något… För jag menar, trots all irritation (och jag VAR definitivt irriterad) så var jag även lite nyfiken på vad exakt som kräver 3-4 hammarslag om och om och om och om igen, tills all vett och sans packat väskorna, checkat in och flugit iväg på en två veckor lång charter till Maldiverna.

Men efter att ha stirrat på dörren och lyssnat på bankandet i en minut, gav jag upp och gick tillbaka igen. Det kändes liksom inte värt att hetsa upp sig mer än nödvändigt, för i ärlighetens namn finns det en mer än påtaglig risk att Ragna skulle blivit snorilsken om jag ringde på och – med forcerat lugn i rösten – frågat vad i hela friden hon pysslar med.

Men när jag stod där ute på gårdsplanen, med händerna i fickan och huvan uppdragen, stirrandes mot alla fönster – letandes efter ljudförorenaren, så undrade jag ifall jag kanske inte gått och blivit sinnessjuk ändå…?
Eller så har jag, ve och fasa, förvandlats till Mr.Heckles!
Men han var ju i och för sig ganska sinnessjuk…

Den enda frågan som kvarstår är:
Varför har inte någon i Ragna’s egen port brutit sig in och slagit ihjäl henne ännu?

¤¤¤
¤¤¤
¤¤¤

UPPDATERING (after the fact):
Internet gör världen så otroligt liten!
Efter en sökning på Google alldeles nyss, mindre än två timmar efter jag skrev allt ovanstående, hittade jag detta:

KLICKA HÄR FÖR ATT SE VAD ALLT BANKANDE VAR!

Jag var helt enkelt tvungen att kommentera den – och är just nu betydligt mindre irriterad än tidigare. Funderar till och med på att fråga Ragna om sakerna hon gör är till salu… 🙂

5 thoughts on “Är jag sinnessjuk…? -UPPDATERAD!

  1. Hon kanske låg inne i lägenheten och var sjuk eller skadad och, försökte genom bankade, påkalla någons uppmärksamhet?!
    […]
    (kommentar redigerad i efterhand av Admin)

  2. Svar nej. Men det är, situationen till trots, så humoristiskt skrivet att det nästan blir som ett kåseri. 🙂

  3. Haha, gu vad jag kände mig dum då jag hörde hur irriterad du blev. Men jag kanske kan glädja dig med att jag avr minst lika irriterad på detta fruktansvärda oväsen som jag förde och satte på mig hörselkåpor och tänkte att jag bankar på till senast 8, sedan får grannarna lugn och ro igen. Och bältet är till min kära mamma, så jag vill ju ändå göra klart det. “Förbannade skitlägenhet” svor jag många gånger.

    Så höll jag bara på att skratta ihäl mig då jag läste ditt blogginlägg och jag kan inte annat än be om ursäkt för mitt oväsen. Ska dock flytta tillbaks ut på landet om ett par månader, så då får du helt lugn och ro igen. Tills dess ska jag försöka att inte väsnas allt för mycket…

  4. Lustigt hur världen motsäger ens fördomar. När jag läste ‘Ragna’ tänkte jag mig en vithårig polsk tant.

  5. Hahaha, vad kul! “Bloggvärlden” är bra liten (kanske…. ;))

    Skönt att nyfikenheten blev stillad och kul att få se en bild av resultatet av allt bankande 🙂

Leave a Reply

