Origamikalendern, vecka 4 och 5

Ibland har man inte tid att fixa varje vecka…
Så då får man lägga på hög till senare.

Nu är det senare.

Förra måndagen (alltså för 2½ vecka sedan) skulle Fish-base formen, man vek
under helgen innan, användas till att vika vad som tydligen ska vara en hylla.


Typ…kanske…eller nåt…

¤

På tisdagen skulle man vika en bok


…som jag tycker mer liknar en tidning.
Dessutom kan jag redan vika en betydligt snyggare bok!
*snörper på munnen*

¤

På onsdagen skulle ett 15x15cm stort papper bli ett set färgpennor.


-Och det blidde ju ganska kul, tycker jag.🙂

¤

Torsdagens projekt ska vara en koalabjörn.
Eller åtminstone ett koalabjörnshuvud.


…men jag vet inte det jag.

¤

Fredagens projekt var en vattenfågel av något slag.

¤

Förra helgens projekt gick ut på att göra en fyrkant av ett rektangulärt papper.
Detta kan jag redan sedan 30 år tillbaka (ja, verkligen), så jag hoppade över det,
och gick direkt på måndagens projekt (vi är nu alltså framme vid den 30 januari).

Den dagens projekt skulle vara en kaninmask, och ja – på sätt och vis kan jag se det.
Men avsaknaden av anletsdrag i kombination med den kantiga formen och de
spetsiga öronen tycker jag får den att se ganska kuslig ut!
Nu är denna lilla modell bara 5-6 centimeter stor, men jag kan lugnt tänka mig att
ifall jag såg någon med en sådan här mask över ansiktet så skulle jag hålla mig borta!

¤

På tisdagen skulle man vika en 5-step-butterfly.


Jag har tagit mig an “fåstegsmodeller” tidigare, och gemensamt för nästan alla
sådana är att man måste ha ett öppet sinne när man betraktar slutresultatet.
Nej, det liknar inte en livs levande fjäril – men vad begär man egentligen efter
en simpel instruktion som bara innehåller fem ynka steg?!

¤

Onsdagen gick åt till att vika en sorts fisk.


…och den ser ju inte fy skam ut.

¤

På torsdagen blidde det en båt, som veks nästan på samma sätt som den båtmodell
jag redan kan (och som är ansvarig för att ha fått mig intresserad av origami).
Den här hoppar dock över några steg, vilket gör den lättare att vika, men gör
samtidigt slutresultatet mindre stabilt.

¤

På fredagen följde jag instruktionerna utan att riktigt
fatta vad man skulle göra med den färdiga modellen…
Men efter ett tag insåg jag att det antagligen ska vara en sorts snurr-leksak.
Om den är rolig eller inte får någon annan avgöra. -Min åsikt: Inte särskilt!

¤

Helgens projekt var att vika ännu en bas-form
(till den efterföljande måndagens vik-projekt).


Blintz Base

¤

Projekten den här veckan (alltså den vecka som pågår nu) har genomgående
varit mer underhållande, och även snäppet högre upp på skalan vad det gäller
svårighetsgrad – och kanske är det därför jag gillar dem mer.
Pandan, som jag vek igår, är något av en favorit hittills.
-Men den får ni se en annan gång!
🙂

One thought on “Origamikalendern, vecka 4 och 5

  1. Kul att det verkar som att det gradvis blir lite, lite mer avancerade grejer att vika🙂

    Snurrleksaken….NEJ! (no fun)

    Kaninmasken – HUUUU!!

    ….den där livs levande fjärilen kunde jag inte heller se ????? (men med ett öppet sinne och en stor gnutta fantasi så… ;))

    Nu är jag nyfiken på pandan!🙂

Leave a Reply

