48HRS

Kollar klockan…
Två minuter i ett.
Räknar.
Tre timmar och två minuter kvar av dagens åtta timmar långa arbetspass.

Sedan är det bara fyra sådana pass kvar, plus ett sextontimmars nattpass.

48 timmar.

“Börjar du bli nervös inför sista passet?” frågade kollegan jag löste av.
-Nej. Nervositet har liksom aldrig tagit sig in i hjärnan när det gäller det här beslutet. Jag har inte sagt upp mig bara för att jag “kände för det”. Jag avslutar min anställning här för att jag MÅSTE!
Jag tycker att jag är en riktigt bra personlig assistent. Väger sällan eller aldrig in mina egna åsikter i vad brukaren vill göra, kommer i tid (om inte yttre omständigheter hindrar mig från det) och gör oftast mer än plikten kräver för att tillvaron ska bli så dräglig som möjligt – såväl för mig själv som för brukaren.

Men det är inte helt utan ansträngning och – oftast – återhållsamhet som jag gör allt detta, och om jag stannar kvar här kommer jag helt enkelt inte kunna fortsätta vara en BRA assistent. Jag kommer helt enkelt inte kunna vara tyst längre – och i assistansvärlden får man inte ha några egna åsikter kring saker och ting…
Eller nej, vänta lite. Det var en lögn.
Givetvis får jag ha åsikter kring det som i grunden är mina arbetsuppgifter, men – och detta är min egen tolkning av alltihop – om arbetsuppgifterna även är att räknas som brukarens åsikter/beslut så går dennes val före mina nio gånger av tio. Särskilt på en arbetsplats som denna, där brukaren har full funktion när det gäller tal, hörsel och tankeverksamhet.
Ibland har jag – inte utan att skämmas lite – tänkt att det skulle vara så mycket enklare att jobba med “ett paket”, eftersom det antagligen skulle finnas fler rutiner, mer aktiviteter och ett mer systematiskt arbetssätt… -Medan jag här är utelämnad till apati, velighet och egoism.

Och utöver allt detta vill jag inte längre jobba nätter – eftersom nattjobben totalt pajar min skalle, i minst ett dygn efteråt!

Kom även på, för ett tag sedan, att detta är det andra jobbet jag sagt upp mig ifrån, och precis som den tidigare gången har jag jobbat över fem år, trots att jag redan efter ett år kände att det nog inte var riktigt min grej. Skillnaden mellan de två gångerna lär bli att då jag efter fem år och två månader slutade på det första jobb jag sade upp mig från – SL Tunnelbanan AB – så var det verkligen som ett genuint avsked! Visst längtade jag därifrån och vidare till något annat, men samtidigt kändes det vemodigt eftersom jag faktiskt börjat gilla stället och folket där. Det var en väldans massa “hej då” till allt och alla de sista två veckorna. Jag fick helt oväntat en flaska vin från en av spärrvakterna och ett STORT gäng fantastiska kollegor hade gått samman och skrivit på ett kort, som jag fortfarande har kvar, samt köpt mig ett SL-månadskort! (skrattade högt och länge åt det).
Men på det här stället kommer jag, efter att ha jobbat extremt tätt inpå brukaren – som ju alltså är min chef – i fem år och fem månader, bara gå hem, och allt tar slut. Abrupt. Snöpligt. Ynkligt.
Jag försöker intala mig att det är skit samma, att jag inte bryr mig det allra minsta… Och på ett sätt gör jag inte det. Jag vill inte ha en avskedspresent för att jag vill ha en avskedspresent… Jag skulle helt enkelt bara vilja att han chockar mig genom att bevisa att han INTE är en egoistisk femtonåring, utan en 35+ man! Och han kan göra det genom att till exempel uppmärksamma att en av hans heltidsanställda efter över fem år avslutar sin anställning hos honom.

Men oavsett vilket…nu räknar jag i alla fall ner.

One thought on “48HRS

  1. Förutfattade meningar blir besannade om inger händer som ett avsked, speciellt som jag vet att, trots hur du innerst inne känner, så är du så omtänksam och snäll. Det tycker jag ska uppskattas och jag skulle bli ledsen om det vore jag fast jag förstår om du inte blir förvånad.

Leave a Reply

