Everything Must Go!

Will Ferrell gör oftast filmer som är renodlade komedier, och i min mening är de för det mesta inte särskilt roliga. Det är en sorts efterbliven humor med osannolika karaktärer och löjeväckande story, och jag har svårt att sitta igenom dem utan att börja skruva på mig, tycka att det är pinsamt och vilja stänga av. Jag brukar försöka undvika komedifilmer där han är med, eftersom jag vet att jag inte kommer gilla dem.
Men för några år sedan bestämde jag mig för att ge en av hans filmer en chans, efter att ha sett en trailer för den och blivit intresserad av storyn – och övriga skådespelare (så som Emma Thompson och Dustin Hoffman).

Det var Stranger Than Fiction, där Ferrell spelar Harold Crick, en man som jobbar för skattemyndigheten och vars hela liv består av siffror. En dag hör Harold plötsligt en berättarröst i sitt huvud, som steg för steg, dag för dag berättar alla detaljer kring allt han gör, och samtidigt klargör att han ovetande går en plötsligt död till mötes.
Inte utan att drabbas av viss panik försöker Harold ändra sitt liv – göra saker han inte brukar göra och vara oväntat spontan – allt för att hindra att den obevekliga berättarrösten får rätt.

Stranger Than Fiction är en helt otrolig film, och den satte – för mig – Will Ferrell i ett helt nytt ljus. Jag gillar fortfarande inte hans fånigaste komedier, men vet nu i alla fall att han “kan om han vill”…typ.

Så efter att ha läst lite om filmen Everything Must go kände jag att det verkade vara dags att gilla Will Ferrell igen!
Han spelar Nick Halsey, en man som i filmens inledning blir av med sitt jobb – ett jobb han är extremt duktig på, men efter att under många år trampat snett ett flertal gånger vill företaget inte längre försöka hjälpa honom med hans alkoholism.
När Nick, chockad och bedrövad, kommer hem har hans fru valt precis detta ögonblick att ge upp på honom hon med, och alla hans saker står ute i villaträdgården. Låset är bytt, garagekoden fungerar inte och ingen är hemma.

Nick tar tillfället i akt att på allvar hänge sig åt sitt alkoholintag.
Han bosätter sig på gräsmattan, bland sina saker, och lever på öl…
Inledningsvis får han problem med polisen, men hans AA-sponsor är en kommissarie inom poliskåren, och hjälper honom med att skaffa tillstånd att hålla en fem dagar lång loppis, det längsta antalet tillåtna dagar.

Nicks trasiga liv, utslängda saker och oförmåga att hantera situationen är egentligen inte komiskt, vilket nästan placerar filmen i ‘tungt-drama’ korgen, men det är något som gör att man ändå sitter där och känner visst hopp mitt i hela den hopplösa situationen…
Och allteftersom Nick lär känna sina grannar och tar avsked av fler och fler av sina saker så växer han, inte utan att då och då bli nedslagen i skoskaften igen, men han tar sig igenom det likförbannat. Måhända berusad och sluddrande, men han rör sig i alla fall framåt.

Nåväl, oerhört bra var den i alla fall, och Will Ferrell får pluspoäng ännu en gång.

¤

En rolig översättnings-grej upptäckte jag dock under filmens gång. Det finns felaktiga översättningar, roliga översättningar och korrekta översättningar…. Åsså finns det egna-anteckningar-översättningar!

I första scenen som Nick’s AA-sponsor, Frank (Michael Peña) är med, vilket även är första gången man blir på det klara med att Nick inte bara har alkoholproblem utan att han faktiskt är med i AA, så säger Nick till honom att: “You’re a good sponsor.”
Av sammanhanget fattade jag ganska snabbt att detta innebar att poliskommissarien Frank är Nick’s sponsor inom AA. Översättaren var kanske inte helt säker på detta – eller i alla fall inledningsvis inte helt säker på hur det engelska “sponsor” skulle översättas (för sakens skull: det översätts rakt av, precis så som han/hon sedermera gjort), och det som jag gissar är egna anteckningar letade sig kvar genom hela processen, och den översättande texraden till “You’re a good sponsor” såg därför ut såhär:

3 thoughts on “Everything Must Go!

  1. Ok då ;9 jag ger honom en chans. Stranger than fiction var ju helt suverän och jag litar på dig.

  2. Har den (“Everything must go”) gått på TV eller är det en film du hyrt? Eller är det t.o.m. så att det är en film som går på bio?? (syster hänger inte med…..;))

Leave a Reply

