Back from the abyss…

När jag rullades in i operationssalen, vid 12.30 på fredagen, var jag så nervös att jag hackade tänder…

Den kvinnliga narkosläkaren kopplade slangar till droppinfarten jag fått satt i min vänsterhand ett par timmar tidigare, sade “nu ska du få sova lite” och strök mig över kinden. Jag låg still ett tag, väntandes på att det skulle sätta igång, och när jag kände att det började svaja i skallen sade jag (eller tänkte i alla fall säga – är inte helt 100 på att jag faktiskt fick fram det) att “såhär skulle det vara varje kväll, man bara lägger sig ner åsså woosh!”

Över fyra timmar senare segnade jag till liv på uppvaket.
Skallen var bara mos, minns inte ens ifall jag kunde öppna ögonen eller inte… Men när jag väl kunde göra det så insåg jag att mina två närsynta synverktyg reducerats till två sipprande fontäner. Min svullna näsa tryckte på tårkanalerna, och all vätska som normalt sett produceras av ögonen och som oftast rinner ner någonstans i skallen hade nu ingen annanstans att ta vägen än ut.
Så jag satt där med rödrosa ögon, omplåstrad näsa och rinnande ögon.
Min näsa var helt blockerad, så varje gång jag svalde pressades luft mot näsan – som svarade med att pumpa ut blod i kompresserna jag hade tejpad över den. Den byttes illa kvickt, och byttes sedan igen efter bara fem minuter.

Jag fick en telefon och skulle ringa den väntande Inger för att säga att jag var klar, men jag kom inte ihåg hennes nummer! Förvirring!
Kom inte ihåg mammas nummer heller!
Men konstigt nog kom jag ihåg min systers mobilnummer, så jag ringde henne – hon visste inte hur hon skulle kolla upp Ingers nummer i sin mobil samtidigt som hon pratade med mig i den, men mammas mobilnummer kunde hon. Så hon upprepade det två gånger, jag lade på och ringde sedan mamma, som fick rabbla Ingers mobilnummer några gånger, och sedan ringde jag Inger!
Och i skrivande stund har jag räknat ut att Inger ju var HEMMA då jag ringde, och jag hade alltså kunnat ringa henne på hemtelefonen istället!

Nåväl, jag fick ju i alla fall tag på henne till sist, och kunde just då bara sluddra fram att jag var vaken, att det verkade ha gått bra och att jag ännu inte visste vilken avdelning jag skulle hamna på – det var nämligen fullt på ÖronNäsaHals.
Hon gav sig iväg hemifrån, och hängde sedan i växeln tills jag visste var jag skulle hamna – vilket blev på Urologavdelningen(!), där de antagligen tyckte att det var ganska spännande att få in någon med bandage i ANSIKTET.😀

Nåväl, jag lades in där, och Inger dök upp ungefär samtidigt som jag fick in min middag.
Hon hängde sedan med mig till nån gång efter 21 på kvällen.

Natten var inte särskilt rolig.
Jag kunde inte ligga på sidan (eftersom då strömmade blodet ut ur min näsa) utan var tvungen att ligga på rygg, och helst i högläge – typ sittande – och då kan jag helt enkelt inte sova! Dessutom snarkade min rumsgranne som ett jäkla sågverk!
Ett par gånger mitt i natten fick jag dessutom ringa på hjälp för att byta förbandet kring min näsa, eftersom det blödde igenom. Vid tvåtiden kom jourläkaren från Öron in för att kolla till mig. Han försåg sig med en sug och försökte suga rent i min näsa…. Underbar nattaktivitet, verkligen.

Jag var mer eller mindre vaken hala natten igenom, och slumrade till först vid fem-halv sex.
Satt sedan i sängen och ömsom kollade tv, ömsom torkade mina rinnande ögon ömsom halvsov.
Inger kom förbis vid 13-tiden, och satt med mig till 14, då en sköterska följde mig upp till ÖronNäsaHals, där kirurgen som opererat mig ville kolla närmare på mig och min näsa.
Men sjukhus är väntans lokaler, så jag och Inger satt en timme, till 15, innan jag fick komma in.

Väl inne i undersökningsrummet fick jag förklarat för mig att jag tydligen varit RIKTIGT dålig i min näsa – och det från killen som gör sånt här varje dag! Han sade att han fått göra en ordentlig rensning! Och förklarade även att han satt in ett plaströr för att…ja, för att nånting. Minns inte varför.
Plaströret skulle i alla fall plockas ut nu, och hurra-hurra det var FASTSYTT!
Så först skulle det klippas stygn (gjorde djävulskt ont) och sedan sade det bara “HUUUÄÄÄÄRK!” så hade jag plötsligt blivit av med ett halvcentimeter tjockt – TVÅ DECIMETER långt plaströr ur näsan!
Horribelt!

Jag skulle stanna kvar och fika, sedan skulle det avgöras om jag fick åka hem eller inte.

Eftersom näsan inte slutat blöda ännu, även om den blöder ganska lite, så var det ett gränsfall huruvida jag skulle få packa och dra iväg. Men efter att ha konfererat med en sjuksköterska bestämde sig läkaren för att göra en specialare. Han skrev inte ut mig, utan gav mig istället permis, så ifall något går fel under kvällen/natten så kan jag bara komma tillbaka in.
Jag ska hursomhelst dit imorgon igen, och visa upp mig och min näsa.
Och på måndag om en vecka ska jag dit för att plocka ut de långa bomullsremsor som just nu är instoppade i mina bihålor.

Läget just nu:
Näsan är öm, svullen och helt igenstoppad.
Ögonen rinner inte lika mycket, men är rosa och fuktiga.
Huden under ögonen är, av tejp och tårar, röd och halvflådd.
Huden kring näsöppningen är mer eller mindre obefintlig.
Varje gång jag sväljer klickar det i öronen.

Men det blir nog bra till sist…….hoppas jag.

2 thoughts on “Back from the abyss…

  1. OMG! Vilke pärs! Jag kan inte ens föreställa mig hur illa och hemskt det var och är. Jag hoppas bara att all denna möda ska ge ett superresultat.

    Massor med kramar!

  2. Jag minns på “den gamla goda tiden” då man hadde filofax med en telefonbok (i PAPPER)……jag saknar den ibland….😉

    Jag är inte gjord för all denna teknik…..🙂

    Hoppas att allt gått/går bra med din näsa och återbesöket igår. Ring mig när du kan/orkar – jag vill inte ringa för jag vet inte om du är “pratbar”.

    Kraaaaaam!❤

Leave a Reply

