Origamikalendern, vecka 9 och 10

Två veckor på raken….
Hi ho – let’s go!

På måndagen (27/2) skulle man vika ett katthuvud.


-Ögonen är ditritade av mig.

¤

På tisdagen fick katten en kropp.

(Detta är en uppföljning på musen man vek under torsdag/fredag veckan innan)
↓ ↓ ↓

¤

På onsdagen skulle man vika en soluppgång/solnedgång…. -Jo, faktiskt.

Jag har gjort sådana här saker tidigare, och är inte jätteförtjust i det.
Kände mig nödgad att trixa lite med färgmättnad och kontrast i bilden,
så att det i alla fall skulle närma sig målet – en soluppgång bakom ett berg.

¤

På torsdagen blidde det ett “Stuntplan”…
…som jag tänkte filma och lägga upp här, men det flög helt enkelt inte så bra som
jag tycker att det borde, så det får bli en stillbild (och ja, det ligger rätt väg upp).

¤

På fredagen skulle man vika en katapult!

Låter spännande, eller hur…
Men icke.
Det blev i slutändan inget annat än en sorts sked/skyffel i papper, som
man skulle hålla mellan fingrarna och flippa iväg pappersbollar med.
-BUUUU!

¤

Förra helgens projekt gick ut på att lära sig två tekniker.

1 – Outside Reverse Fold
2 – Inside Reverse Fold


-Jag kunde dem redan.

¤

I måndags skulle man vika en påfågel, något jag försökt mig på tidigare…


…fast den var lite mer avancerad då.🙂

¤

På tisdagen blidde det “Mrs. Swan”.

¤

Onsdagens, torsdagens och fredagens projekt var…..

En ask, ett asklock samt en avdelare till asken.
Jag kan vika sådana här i sömnen, men det är kul i alla fall!🙂

Det färdiga, sammansatta resultatet:

¤

Helgens projekt var ingen projekt, utan bara lite roliga fakta:

On January 18, 2009, Himanshu Agrawal led his team of students to victory, folding the world’s tallest giraffe from a 35-foot-square (10,6 m²) sheet of paper. The model, by John Montroll, usually takes 10 minutes to fold with standard paper but because of its size, the giraffe took the group 12 hours of folding spread out over two days.
The world’s largest origami giraffe stands 20 feet (6 m) tall!

Leave a Reply

