Kära hyrestagare!

Vad gör du med dvd-skivorna du hyr egentligen?!

Jag vet att jag oftast kommer hem med de hyrda filmerna och lägger dem någonstans kring tv’n. När jag ska se en film så öppnar jag fodralet, plockar ut skivan och stoppar den i min dvd-spelare. När filmen är slut tar jag ut skivan ur spelaren och lägger tillbaka den i fodralet.

Ingenstans under ovanstående process använder jag skivan som glasunderlägg, frisbee, sandpapper eller tuggleksak. Jag behandlar filmerna jag hyr på samma sätt som de filmer jag har i min egen hylla – vilket är varför jag kan plocka fram den äldsta dvd-filmen i skåpet (inköpt för ca 13-14 år sedan), och den ser helt nyköpt ut!

Personligen bryr jag mig oftast inte om ifall någon annan förstör en uthyrares produkter, men i det här fallet resulterar ditt oförklariga bajsbeteende i att JAG står i köket med en bit hushållspapper och desperat försöker göra rent en hyrd dvd-skiva, för att kunna se klart den film jag börjat titta på – helst innan jag drabbas av raseri-inducerad hjärtinfarkt.

Så, för att göra saker och ting lättare för MIG gäller följande 10 regler för DIG:

  1. En hyrd dvd-skiva får befinna sig utanför det medföljande fodralet enbart då den lyfts till/från den dvd-spelare som den skall spelas upp i.
  2. Skivan får på intet sätt placeras någon annanstans än i det medföljande fodralet, eller i dvd-spelaren.
  3. När man plockar fram en dvd-skiva använder man händerna, enbart händerna och inget annat än händerna! Otillåtna metoder för att plocka upp dvd-skivor inkluderar att använda fötterna eller munnen, samt att be hunden hämta dem.
  4. Att använda händerna innebär INTE att man lägger hela handflatan över den blanka spelytan, utan man lyfter ute i kanterna och – vid behov – kan man ha ett finger placerat i mittenhålet. Och, bara för att det finns vrålpuckon överallt: Det spelar ingen roll hur korrekt du plockar upp skivorna om du kommer direkt in från motorbytet på Volvon och har kolsvarta oljiga händer.
  5. En dvd-skiva är INTE ett serveringsfat!
  6. Ej heller är den ett glasunderlägg!
  7. Utifall att du inte visste det; om du lägger en dvd-skiva på ett bord, med spelsidan nedåt, och drar den fram och tillbaka – så kommer det bli repor på skivan!
  8. Familjens stapplande 1½-åring har med 100% säkerhet klibbiga händer samt en oerhörd svårighet att skilja på vad som är- och inte är ätbart, och han/hon är därför INTE en pålitlig hanterare av hyrda DVD-skivor.
  9. Skulle olyckan vara framme och du tappar skivan i golvet, i en blomkruka, i en tallrik mat eller i en stor skål full med coca-cola…så visst, det må vara hänt – men då gör man rent skivan! Metoden är enkel; vatten (eller fönsterputs vid hårt smutsad skiva) & hushållspapper – torka sedan från mittenhålet och utåt kanterna, INTE runt-runt-runt.
  10. Om du hyrt en skiva där bild/ljud är defekta – SÄG TILL i butiken, så att den (förhoppningsvis) inte hyrs ut igen!

Av de senaste fem filmerna jag hyrde tvingades jag göra rent tre av dem för att kunna se klart dem. En av dessa tre körde jag i tre olika spelare – tills jag slutligen testade att sätta den i laptopen (som jag då motvilligt tvingades byta regionskod på) och först DÅ kunde jag se klart skiten!

4 thoughts on “Kära hyrestagare!

  1. Suck! Känner igen fenomenet dock. 😦 Har en egen skiva, en HP, som har ett jack i sig. Jag borde ha reklammerat den men den låg å andra sidan inplastad i hyllan i två månader innan den sågs, så det var lite sent påtänkt att hävda då att jacket inte orsakats av handhavandefel här hemma.
    Man tycker att allt ovan borde vara en självklarhet, men det är det tyvärr inte.

  2. Allt är självklart, det du skriver. Måste dock erkänna att ett av “tipsen” visste jag inte, att man inte skall rengöra genom att torka runt, så tack för det.

  3. Surt!

    Det här får mig också att minnas de “regler för biobesökare” som du skrev en gång….minns inte när? Kanske finns dom här i bloggen till och med??

    Får mig också att fundera över hur och OM DVD-uthyrningsstället (“videobutiken” som jag fortfarande säger av gammal vana;)) ens kollar igenom alla skivor de får tillbaka?? Jag tror INTE det – trots att jag tycker att dom på nåt sätt BORDE göra det (det borde finns någon enkel “scanning-maskin” eller nåt). Jag minns då jag jobbade på videobutiken Maritime i Trångsund – det enda vi gjorde när vi fick tillbaka uthyrda VHS-kassetter var att spola tillbaka dem om de inte var tillbakaspolande….

    • Minns inte om Biografreglerna finns här i bloggen…
      Ska leta lite. 🙂

      Tror dessvärre att sedan de flesta butiker (av fullt förklarliga skäl) bytt från att förvara discarna separat, till att helt enkelt låsa fodralen med discarna kvar inuti – så tror jag att de flesta bara öppnar fodralen för att kolla att skivorna ligger i. 😦

Leave a Reply

