Origamikalendern, vecka 11-13

Har inte blivit av att uppdatera den här på ett tag, men nu så.
Tre veckor på raken – GO!

På måndagen var det ännu en basform, som jag bisarrt inte minns namnet på
– men det spelar ingen roll, eftersom det här var ett riktigt fuskprojekt! Det är
egentligen bara en så kallad Square Base, som man utelämnat ett veck i, vilket
faktiskt gör den svårare att arbeta med.
Square Base har redan tagits upp i kalendern, vilket är varför den här versionen
kändes mer eller mindre överflödig att ta upp. -Nåja, här är den i alla fall…

¤

På tisdagen förvandlade man måndagens basform till en sorts hatt.

¤

På onsdagen skulle man vika en “star-pot”, som var betydligt krångligare än något
tidigare varit. Den liknar lite en annan, ännu mer avancerad kruka jag vikt tidigare
– men den här varianten var tyvärr ganska bräcklig.

¤

På torsdagen blidde det en pussmun – som kändes lite pervers.

¤

På fredagen blev det en helikopter.


Ja, det här ska vara en helikopter… Fast det visade sig hänvisa mer till dess
funktion än form – vilket är varför jag gjorde ett litet filmklipp av den istället.

¤

På lördagen/söndagen blev det en klart godkänd fisk.

¤

Efterföljande måndag bjöd på en ganska platt och intetsägande hund.

¤

På tisdagen gjorde man två turturduvor av ett fyrkantigt papper.

¤

På onsdagen skulle man göra en fredsduva av en dollarsedel.
Återigen drog jag fram den där dollarsedeln jag använt tidigare,
men det blir sista gången jag använder en riktig dollarsedel –
eftersom den enda sedeln jag har helt enkelt börjar se för taskig ut!🙂

¤

På torsdagen skulle man vika en pelikan…

¤

…och på fredagen en vacker blomma!

¤

Helgprojektet var en basform – motsatsformen till en Square Base.
Vänder man denna ut och in så får man en Square Base, och tvärtom såklart.


Waterbomb Base

¤

I måndags använde man helgens basform till att vika en sorts duva.
Jag tog dock ett nytt papper istället.

¤

På tisdagen blev det en blomma, designad av origamikonstnären Paul Jackson.

¤

På onsdagen blev det en groda.

¤

På torsdagen var det dags för dollarsedelvikning igen – men som jag skrev här
ovan så var det slut med sånt för min del, så det blev ett annat papper istället.
Men oavsett vilket papper jag använde så blev slutresultatet i alla fall en kanin!

¤

Dagens projekt gick ut på att vika ett “dog card”, vilket är ett sorts kort som,
när man viker upp det, visar en hund. Detta kort är vikt av ett 15x15cm papper,
så det blir såklart jättelitet, men större papper = större kort.
Och ja, jag har ritat dit ögonen själv.

¤

Nu till helgen, vars projekt jag tagit mig an en dag i förväg, ska man vika ännu
en basform. Denna har jag aldrig hört talas om – men vet redan nu, utan att fusktitta,
vad för projekt det kommer rendera i till efter helgen…🙂


Organ Base (som i “orgel” inte “organ”)

One thought on “Origamikalendern, vecka 11-13

  1. Hatten var rolig. Turturduvorna var söta och så gillade jag den fina designade blomman. Men allt är för mig fin konst ävene om jag vet och kan förstå att det finns mer avancerad origami.

Leave a Reply

