Origamikalendern, vecka 14-16

Påsken kom i vägen för uppdaterandet av det här…och lathet och allt annat.

Nåväl, på påskveckans måndag skulle man vika en “dust pan”.


Jag använde den senare till att lägga lite snacks i medan vi kollade på tv.🙂

¤

På tisdagen blidde det en sorts stjärna.

¤

På onsdagen (kanske lagom till påskens middagar) var det servettvikningsdags.
-En Bishop’s Hat.


Jag vek den av en servett, men tyckte inte att det blev särskilt bra,
så det här är en minivariant vikt av ett vanligt origamipapper.

¤

Skärtorsdagens projekt var ett sorts pappersställ.


Jag använde den till att visa upp påskens meny för våra gäster!

¤

På långfredagen skulle man vika en kanin (eller kanske en påskhare).

¤

På måndagen veckan efter vek man en hyfsat läcker tulpan,
och på tisdagen skulle man (såklart) vika en stjälk till den.

¤

Onsdagens projekt skulle bli en kyrka…


…men jag tycker mer att det liknar en rymdraket.🙂

¤

Det skulle bli en kyrka även på torsdag.
Eller snarare en Alp-kyrka, vad nu det är!


Man skulle vika pappret tre ynka gånger,
och slutresultatet blir givetvis därefter.

¤

Jag har antingen räknat fel – eller så har jag tappat bort någon bild/modell,
för jag har ingen som helst aning om varför denna vecka bara innehåller fyra
origamimodeller. Men i fotomappen har jag bara den sista veckan kvar…
Kanske får jag lov att börja ta bilderna direkt när jag vikt färdigt, istället för att
samla modellerna på hög och fotografera efter en vecka…eller två, eller tre.

Nåväl, i måndags (förra veckan) skulle man inleda ett femdagarsprojekt där
slutresultatet skulle bli en fem våningar hög Pagoda. Man vek av ett fullstort
papper på måndagen, kapade 1/8 av tisdagens papper, 1/4 av onsdagens,
3/8 av torsdagens och 1/2 av fredagens.
Man viker alltihop och fäster sedan de mindre ovanpå de större…

¤

Nu i helgen som var blev det ÄNNU en basform.


Denna gång den användbara Bird Base, som jag – efter att ha vikt
hundratals- om inte tusentals tranor – faktiskt redan kunde!🙂

8 thoughts on “Origamikalendern, vecka 14-16

    • Det var en strikt rosa tallrik (bortsett från att våra mattallrikar från Indiska är blåa såklart) innehållande en bit ugnsstekt lax, en sås gjord bland annat på creme fraiche och röd caviar samt blandad sallad som till exempel innehöll rosésallat och granatäpplekärnor. Till denna rosaröda tallrik serverades såklart ett glas rosévin.😀

  1. ….eler det är förstås ingen RIKTIG alp-kyrka utan en bra modell av en riktig alp-kyrka🙂

    • Men visst är den!
      Av de hittills snart 100 grejer jag vikt så har jag bara sparat instruktionerna till fem av dem – menystället är en av de fem.🙂

  2. Menystället var smart, menyn lät god.
    Pagodan såg verkligen ut som en pagoda. Ialla fall liknade den dom jag sett. Blomman var fin.

Leave a Reply

