Blod…blod…bloooood!

Inger har åkt iväg till Luleå, och kommer vara borta ett tag.
När jag lämnas ensam hemma brukar det bära av till hyrfilmsbutiken – och denna gång är inget undantag, däremot tänkte jag att filmvalet skulle se lite annorlunda ut. …På sätt och vis i alla fall.

Varje gång Inger åker iväg frågar hon vad jag ska hitta på när hon är borta, jag svarar oftast att jag antagligen kommer hyra några filmer, varpå hon nästan ALLTID kontrar med “ska du passa på att hyra några splatter-splatter filmer* nu när jag är borta?”

* - "splatter-splatter filmer" är egentligen vilken film
som helst där blod och våld förekommer mer frekvent än
dialoger, som t.ex 'Saw'-serien, diverse mördardjur-filmer
eller varför inte lite old school horror, som 'Friday the 13th'
eller 'Nightmare on Elm Street' (även om de två sistnämnda
vore ganska lönlösa att hyra, eftersom jag har dem alla!).

Jag vet egentligen inte varför denna fråga ställs… Eller jo, givetvis vet jag det (sneglar mot dvd-skåpen och dess över 40 “splatter-splatter filmer”) men faktum är att jag inte brukar hyra särskilt många sådana då hon är borta. Det brukar vara extremt blandade titlar, plockade från såväl komedi och drama som action, sci-fi och skräck. Ibland till och med från barnfilmshyllorna! Men jag tänkte att denna gång – tamejfan – ska jag inte göra någon besviken, utan enbart plocka “splatter-splatter filmer”!!

Sagt och gjort!
Följande filmer har jag hyrt, och ska se under de kommande sju dagarna:

Boogeyman (2005)

Handlar om Tim, en till synes helt vanlig kille i 20-årsåldern, som har ett hemskt barndomstrauma bakom sig. Av någon anledning ska nu Tim återvända till sitt barndomshem och konfrontera sina egna mardrömmar… Men tänk, står det på baksidan av omslaget, om det var mer än bara en dröm. Om det kanske var något under sängen? Eller i garderoben? Något som fortfarande finns där.

Omslagskritikerna säger:

This is the scariest movie – ever!
[The Movie Reporter]

Mest kända feja:
Emily Deschanel – ni vet, hon som spelar huvudrollen i ‘Bones’ på tv.


Hittade verkligen ingen äckligare bild, hur mycket jag än letade.
Den kanske inte är så mycket “splatter-splatter” i alla fall…

¤¤¤

Bug (2006)

Handlar om Agnes (som är på flykt undan sin våldsamma ex-man) och hennes nya pojkvän (en mentalt instabil krigsveteran som är på flykt från insekterna han hävdar håller på att ta över sin kropp). Men när de tillsammans gömmer sig på ett slitet motell långt från allting, så börjar insekts-infesteringen öka i styrka.

Omslagskritikerna säger:

En av de äckligaste skräckfilmerna någonsin.
[Boston Herald]

Mest kända feja:
Ashley Judd (man vet vem det är när man ser henne) samt Harry Connick Jr (läbbig mördare i Sigourney Weaver-rullen ‘Copycat’).


Svårt att hitta äckliga bilder även från denna.
Vad har jag valt för mes-filmer egentligen??!

¤¤¤

Amusement (2008)

Handlar om ett stört mentalfall som ska hämnas på några kvinnor han för länge sedan gick i samma skola som. Baksidestexten berättar att de tre kvinnorna och några andra personer är instängda i en fängelsehåla med stenväggar och domedagsinstrument, och de får kämpa för att överleva, alltmedan hämnaren för sitt eget höga nöjes skull bestämmer vem som ska leva och vem som ska dö.

Omslagskritikerna säger:

Ingenting, det finns inga kritikercitat. –ALDRIG ett bra tecken!

Mest kända feja:
Ska väl vara Marco Beltrami då, som gjort musiken i filmen. Han har gjort musik till ett 80-tal olika filmer och tv-serier, bland annat ‘Scream’, ‘Resident Evil’, ‘Terminator 3’, ‘Die Hard 4.0’, ‘The Hurt Locker’ m.fl. Så jag antar att det åtminstone kommer vara bra musik i filmen.


Okej, så det är inget blod och våld…
Men clowner är ju SJUKT läskiga!!!

¤¤¤

Are you scared? (2006)

Den innovativa handlingen är så nära Saw-filmerna det går att komma… Sex personer vaknar i en okänd byggnad. De finner sig vara deltagare i dokusåpan “Are you scared”, som helt enkelt verkar gå ut på att de ska överleva mordiska fällor i stil med riggade hagelgevär och syrabad.

Omslagskritikerna säger:

Wow, bara wow!
[Dreadcentral]

Jag njöt! Du kommer inte bli besviken!
[Horror Theatre Video]

Mycket mer uppfinningsrika dödsscener än i Saw 2, med en helt oväntad sluttwist!
[Slasherpool]

Mest kända feja:
Hur jag än letar – bland hela filmbesättningen – så hittar jag ingen!


Äntligen lite äckel! -Syrabad FTW!!!

¤¤¤

Hatchet (2006)

Ett gäng ungdomar (-NÄÄÄ!) på fylleresa i Mardi Gras får nog av ståhejet och åker ut till ett träsk känt för att en ihjälbränd pojkes kvarvarande ande har smak för att lemlästa turister! …För det låter ju betydligt roligare än drinkar, musik och lättklädda tjejer, eller hur?!
Men skämt åsido, ‘Hatchet’ har faktiskt vunnit pris för bästa skådespelare, bästa specialeffekter samt bästa film på Austin Fantastic Fest, så förväntningarna ligger åtminstone över “pissdålig”.

Omslagskritikerna säger:

Mycket sevärd!
[New York Times]

Bland tidernas bästa skräckfilmer!
[Bloody Disgusting.com]

Den bästa skräckfilmen på 20 år!
[Pit of horror]

En ikon är född.
[Ain’t It Cool News]

Mest kända feja:
Här blir det lite bisarrt, eftersom de mest kända fejorna i denna film tillhör Kane ‘Jason Voorhees’ Hodder, Tony ‘Candyman’ Todd och Robert ‘Freddy Krueger’ Englund. Förväntningar = ännu högre!


Now THAT’S what I’m talking about!
Förväntningar = skyhöga!!!

5 thoughts on “Blod…blod…bloooood!

  1. Boogeyman är bara snäppet bättre än “House of the Dead”. Börjar bra men på slutet får man se monstret rakt på och… tja… tänk dataspelsgrafik á tidigt 90-tal. Som Sean Banan skulle säga: “Boogeyman: inte så bra!”

  2. Hur kan du sova efter sånna filmer????
    JAg har jättesvårt att se filmer som “Saw” och liknande. Ska dom ses så ska det helst vara dag/ljust ute och ett bra tag innan sängdags och absolut inte (jag säger det igen: ABSOLUT INTE) ensam….huuuuuu!!!

    • Inga problem… Oftast tycker jag inte att de är så läskiga…
      Fast jag måste erkänna att jag stirrade ett bra tag på den där clownbilden från Amusement igårkväll, och sedan var det lite jobbigt att vandra genom den nedsläckta lägenheten in till sovrummet.😉

Leave a Reply

