House of the dead… WTF?!

Lånade en bunt filmer av min syster och hennes man.
En av dem var House of the Dead (2003).

Såg den nu imorse, och jag anade oråd redan i början.
Hade ingen aning om att den var regisserad av Uwe Boll – de 25 släppta filmer han hittills regisserat har på IMDb snittbetyget 3,3 av 10 (två av dem innehar plats 54 och 78 på listan “The Bottom 100”) – och de “stora” namnen, som antagligen ska locka folk att se filmen, är Clint Howard och Jürgen Prochnov.

Redan efter 10 minuter hade minst tre av filmens kvinnliga “skådespelare” tagit av sig topless (ett gott tecken på att en film inte har mycket annat att erbjuda), och en sjukt oinspirerad voiceover hade presenterat alla karaktärer – antagligen för att jag skulle börja bry mig om dem. Men det fungerade inte – mycket för att jag var så upptagen med att förundras över hur fantastiskt billig hela filmen såg ut…
Precis ALLT kändes som att det var inspelat i en studio, och det är fanimej en bedrift, i synnerhet eftersom filmen tydligen är gjord “on location” i Vancouver. Zombieeffekterna (för det är en sorts zombies vi har att göra med här) är gjorda av otroliga 31 personer från WCT Productions, och de håller extremt ojämn kvalitet! Ett par-tre grejer var snyggt, men för det mesta satt jag och undrade ifall detta kanske inte bara var en färgsatt Ed Wood-rulle!

Skådespeleriet, i den mån man kan kalla det så, var horribelt, scenografin var som hämtad ur nån tafflig komediseries halloween-specialavsnitt och allt däremellan dränktes i de “lysande” musikvalen – 25% hiphop, 75% ravetechno.

House of the Dead ska tydligen vara baserad på ett gammal datorspel från 1997, och Uwe Boll har därför valt att då och då klippa in flashar från det, i synnerhet under de många, långa, utdragna och fantastiskt tråkiga fajterna mellan (de som ska vara) hjältar och (det som ska se ut som) zombies. Skotten viner till höger och vänster och ungefär var femte-sjätte träff ackompanjeras av en pixlig liten flash från spelet. Hur pass oengagerat det hela är syns som mest då man i en av flasharna klart och tydligt ser texten “Please press start” blinka över hela skärmen.

På fullaste allvar nu – ty det är ingen tvekan om saken; Det här är helt klart en av de sämsta skitfilmer jag sett – och jag har sett ett antal skitfilmer! Jag satt helt ärligt och suckade högt, och mumlade saker i stil med “Men för helvete, menar ni allvar?!” och “Nu får det fan vara nog!”.
Så; om någon frågar ifall ni vill se ‘House of the Dead’, slå dem på käften, skrik “ALDRIG I LIVET!” och spring sedan så långt därifrån som möjligt!!!

9 thoughts on “House of the dead… WTF?!

    • Verkligen blä!
      I ungefär en kvart satt jag och väntade på att det skulle komma nåt avslöjande om att det var en film i filmen (du vet, som ‘Stab’-filmerna i ‘Scream’-filmerna), och att det då skulle förklara varför allting var så horribelt cheesy och urbota skitdumt… Men det kom aldrig.

  1. Hahaha….varken jag eller Fredrik hade en aning om att den stod i vår DVD-hylla🙂🙂
    Jag har iaf inte sett den (och kommer inte heller att göra det efter att ha läst detta :))

    • Men håll med om att det känns liiite frestande att se vad det är för skit nu i alla fall!
      Lite som en trafikolycka – man ska inte titta, men kan inte låta bli.😉

      • HAHAHA!!🙂

        Joooo, lite så kanske…..

        Det värsta är att JAG säkert kommer att tycka att den är “kommer-inte-kunna-somna-ikväll-läskig” ändå😉

Leave a Reply

