FILMFRÅGESPORT 2 – Återkomsten!

20 frågor till med en poäng per fråga.
Ytterligare fem skrytpoäng finns att tjäna.

Kör hårt nu, om igen!
-Å inget fuskande!🙂

¤

Fråga 1:
Vad är det för bilmärke på “Jack Cates” (Nick Nolte) fläskiga åk i ’48HRS’ (1982)?
Skrytpoäng: Specifik färgnyans på bilen.

¤

Fråga 2:
Vem regisserade den första filmen där karaktären “Hannibal Lecter” är med?

¤

Fråga 3:
Neill Blomkamps fantastiska ‘District 9’ (2009) är baserad på en kortfilm han regisserade 2006. Vad heter den?

¤

Fråga 4:
Vilken färg tror inte på att ge dricks?

¤

Fråga 5:
‘Land’, ‘Dawn’, ‘Night’ och ‘Day’ – sätt George Romeros ‘…of the dead’-filmer i rätt kronologisk ordning.

¤

Fråga 6:
Vad heter den nya James Bond-filmen, som har svensk premiär 26 oktober 2012?

¤

Fråga 7:
Vad kallar sig bankrånarligan i ‘Point Break’ (1991)?

¤

Fråga 8:
I vilken film konverserar “Clarence” (Christian Slater) med Elvis inne på en toalett?
Skrytpoäng: Skådespelaren i guldlamé-jackan.

¤

Fråga 9:
Vad heter båten som körs av “Janne”, “Lena” och “Sigurd” i ‘Göta Kanal’ (1981)?

¤

Fråga 10:
I Cohenbrödernas bisarra universum finns en porrskådespelare med artistnamnet “Karl Hungus”, vilken skådespelare gör den rollen?

¤

Fråga 11:
Queen-klassikern ‘Who wants to live forever’ specialskrevs till vilken film?

¤

Fråga 12:
Vem spelade titelkaraktären i 1999-års ‘The Mummy’?
Skrytpoäng: Skådespelarens hemland.

¤

Fråga 13:
Vad heter “Mr.Incredible” då han är “civil” (för- och efternamn, tack)?

¤

Fråga 14:
John Travolta spelar “Vic Deakins” i en film vars titel är en kod som betyder “Borttappad Kärnvapenspets”. Vad heter filmen?

¤

Fråga 15:
Vilken känd kostymdesigner ligger bakom många av de läckra 30-talskostymerna i ‘The Untouchables’ (1987)?

¤

Fråga 16:
Hur många gånger bör man absolut inte säga “Candyman” – medan man tittar in i spegeln – i filmen med samma namn från 1992?
Skrytpoäng: Författaren till boken som filmen bygger på.

¤

Fråga 17:
Mellan 2002-2012 har han spelat datoranimerade karaktärer i sex olika filmer – fem av dem regisserade av Peter Jackson. Vem är han?

¤

Fråga 18:
Vad har Jim Carrey, Liam Neeson, Uma Thurman och Jack Nicholson gemensamt?

¤

Fråga 19:
Vem har rösten till datorn “Gerty”, “Sam Bells” (Sam Rockwell) enda sällskap, i filmen ‘Moon’ (2009)?
Skrytpoäng: Filmens regissör.

¤

Fråga 20:
Hur många personer skjuter “John McClaine” (Bruce Willis) ihjäl i ‘Die Hard’ (1988)?

¤

12 thoughts on “FILMFRÅGESPORT 2 – Återkomsten!

  1. Har längtat många år att få svara “anderssons Carina” på en fråga… *skratt* Skämt och sido, måste fundera lite på några här, jag vet svaret, nånstans därinne i degklumpen.🙂

  2. Highlander… oh, den ska jag nog se ikväll…😀 Eller Mumienfilmerna.. men just nu kommer jag inte ihåg varifrån Arnold V är, får fundera på den över natten… (jag vet, jag spammar din blogg, men scrollar ju upp och ned och hinner trycka enter mellan varven… :-D) Och herregud, jag kan inte minnas namnet på nya Bond, pinsamt när jag har alla andra filmer och sett dem x antal gånger… :S

  3. Jag har inte räknat hur många han skjuter… eh… får nog se om den och räkna. Hm. Nej, resten av frågorna får jag fundera vidare på, de som jag borde veta/har sett iaf.

      • hehe, btw på fråga 17 svarar jag Andy Serkis, eller hur det nu stavas. Och Moon… såg 5 minuter av den på tv härom veckan, inte tillräckligt för att minnas rösten dock. Så den blir rejäl bom.

  4. Och Land of the dawn etc, har bara sett en av dem så det blir bom där med, likaså Candyman, inte sett.

  5. Skyfall är iaf Bond, kostymdesignern passar jag på, (sånt fastnar inte i mitt huvud) Bob Parr, Piont Break – alltså nej jag kan inte komma på det, jag vet ju att de har presidentmasker o så, men utan att slå upp det eller titta på filmen kan jag inte komma på det. Undrar om du tänker på Michael Manns röda drake från… 80 talet nån gång? har för mig att det var en av de första Hannibal Lecter… ? Passar på resten, hjärnan vill inte komma på mer. Hejs!

    • Jag räknar till totalt åtta rätt hittills. Inte alls illa!🙂
      Har schemalagt inlägget med de rätta svaren, men minns inte vilken dag jag satte det till… Men det lär nog dyka upp när som helst.

      • Klart som fn det är illa, borde ju iaf ha rätt på alla rullar jag sett😉 men minnet och det där du vet. det gick utför nån gång efter 25…😉

        • Fast till skillnad från mig så minns du då istället kanske andra – betydligt viktigare – grejer än vad nåt bankrånargäng kallade sig i en snart 20 år gammal film.🙂

Leave a Reply

