Origamikalendern, vecka 20-21

Kunde inte riktigt kontrollera mig, så utöver förra veckans grejer
har jag redan vikt mig igenom hela denna veckas origamiuppgifter.
Men jag börjar på måndagen förra veckan – då det skulle vikas en lilja!

¤

På tisdagen skulle man göra en “Slipper Chair”, vilket jag antar är en sorts låg
fåtölj som gamla kräckliga människor kan sitta på när de tar av/på sina tofflor…🙂

¤

På onsdagen blev det ett stående hjärta.

¤

På torsdagen ett flygplan, närmare bestämt en “Bomber”.


Dess flygförmåga var under all kritik, men det ser ju coolt ut i alla fall.

¤

På fredagen skulle man vika en groda!


Detta var en av de första origamimodellerna jag lärde mig, men det var
så länge sedan jag gjorde den att det var riktigt kul att vika den igen.

Det sista man gör när man viker denna modell är att ge grodan sin runda form,
och det var extra kul att se att även Origamikalendern uppmärksammade det
groteska sätt på vilket denna process genomförs.🙂

¤

Till denna vecka sålunda.
På måndagen (idag) skulle man vika ett sorts schackmönster,
som ser lite ut som ett sånt där flätat hjärta som folk brukar hänga i julgranen.

¤

Morgondagens projekt är en “Flaxande Fågel”.


Meningen är att man ska kunna röra nacken och stjärten fram och tillbaka
och då ska vingarna flaxa… Men allt som händer på min fågel, när jag rör nacken
och stjärten fram och tillbaka, är att nacken och stjärten åker fram och tillbaka.
-Fail!

¤

På onsdagen är det ett vik-och-klipp projekt.
Man viker helt enkelt ett papper några gånger och klipper sedan av en
bit i en kvarts-cirkel rund linje. Slutresultatet: en blomma – of sorts…

¤

Torsdagens projekt är så pass avancerat att det även sträcker sig över fredagen.
-Man ska  vika Robert J. Lang’s Papegoja!


Underbart läcker!!!

¤

Den kommande helgens projekt var en så kallad “Pig Base”.


Har aldrig hört talas om denna tidigare…

¤

Men nevermind tråkiga basformer – åter till Papegojan!
Jag blev verkligen totalförälskad i den, och bestämde mig för att lägga den på
minnet! -Och det enda sättet att göra det, är att vika den om och om igen…
Så den första fågeln fick snabbt sällskap, av en massa kompisar!
Och efter ett tag även av såväl mindre som betydligt mindre aror.🙂

Av ren experimentlusta, och såklart för att det är så himla kul, fixade jag
fram en bit tapet (dessvärre i ganska trist färg) och vek en fullstor pippi!

5 thoughts on “Origamikalendern, vecka 20-21

  1. Gillade papegojorna jättemycket!!! Vad fina dom var i “flock”! Ut i naturen och fixa dig ett litet träd att sätta dom i. Vilken cool inredningsdetalj. Och tänk vad fint i din utställningsmonter till vintern? Spraymåla trädet i vitt och fäst färggranna papegojor lite här och var!
    Kram!

    • Hej där!
      Kanonbra idé med riktiga – vitmålade – trädgrenar att sätta papegojorna i! Har funderat en hel del på hur jag ska få till någonstans att sätta dem i montern.🙂
      KRAM på dig med!

  2. Allt är fint men Liljan var finare och papegojorna var ju bara för söta när dom satt på ditt finger!

  3. Jag håller med alla ovanstående – supercoola papegojor!
    Liljan gillade jag också (kul att kunna vika färgranna sådana och sätta på typ grön ståltråd/piprensare eller nåt liknande och ge bort till någon :)).

    Bra idé med vitmålade trädgrenar + färgranna aror i montern!🙂

    Kramis!

Leave a Reply

