LÅNGpromenad

-Vädret var kanonfint i morse.
-Jag hade en massa saker att uträtta lite varstans runt omkring i Umeå.
=2 bra anledningar att snöra på sig skorna och börja GÅ!

Bra väder…

¤

Inte så långt hemifrån finns den mytomspunna kyrkogård dit brutalt
sönderarbetade vinterhjältar lämnas för att somna in i den sista vilan.

¤

Ume Älv!

¤

“Den där trä-cykelbron från Teg till stan”…

¤

Då jag närmade mig Ersboda – och var någonstans kring den trettonde
promenadkilometern – fick man plötsligt inte ha skorna på sig längre!


Jag rebellade dock, och behöll dem på hela vägen hem!

Allt som allt blev den 20 kilometer.
Jag var så sjukt trött i fötterna när jag kom hem att hälften hade varit nog.🙂

8 thoughts on “LÅNGpromenad

  1. Verkligt härligt väder med fina sommarbilder. Du har bestämt dig för att hålla rejält avstånd😉 Jag ska nu räkna ut mina, i sammanhanget, futtiga kilometrar🙂

  2. …åsså den där eviga diskussionen:

    – varför heter den inte UME-Å??
    😉😉

    Imopnerande promenad!!🙂

    • För att en å är “ett vattendrag som i allmänhet är mindre än en flod eller älv men större än en bäck” (Wikipedia).
      Umeå Älv är helt enkelt för stor för att vara en å.🙂

      Dessutom – en flod/älv definieras på följande sätt:
      “Ett större vattendrag som med större eller mindre hastighet rinner från högre till lägre höjd och vanligen mynnar ut i havet eller en insjö” (Wikipedia, igen) och det stämmer väl in på Umeå Älv.

      Faaaast: “Huruvida ett vattendrag är en stor å eller liten flod eller älv är det oftast namnet som avgör.” (Wikipedia, ännu en gång).

      Så, anything goes!😀

Leave a Reply

