Fem skitfilmer…

Fem skitkorta recensioner av fem skitfilmer:

Carny (2009)

En B-film… Och vad värre är, en B tv-film.
Men den får fanimej godkänt ändå, trots tidvis halvtaskigt skådespeleri, en del halvtaskiga effekter samt ganska förutsägbar handling.
Kanske är det för att jag gillar Lou Diamond “Chavez Chavez” Phillips, eller så är det för att jag fascineras av filmens många cirkus-freaks… Men jag tycker i alla fall att ‘Carny‘ var lagom underhållande – även om den aldrig lyckades skaka bort känslan av att man satt och kollade på ett avsnitt av ‘Tales from the crypt’.

¤ ¤ ¤

Gag (2006)

Jag tror att det var länge sedan jag såg en film som var så totalt jävla apdålig!
På fullast allvar nu: ‘Gag’ är inte ens en riktigt film, det är en usel amatörrulle, gjord av usla amatörer och med usla amatörskådespelare i alla roller. Den har vare sig produktionsvärde, story eller några som helst förlåtande egenskaper.
Den var bara 78 minuter lång, men jag kan garantera att hade den pågått om så bara tio minuter längre hade jag börjat snabbspola!

¤ ¤ ¤

The Cavern (2005)

Det är något speciellt med filmer som utspelar sig i grottor – och INTE belyser dem som vore de placerade utomhus en solig dag.
Likt filmen ‘Buried’ (2010) använder sig ‘The Cavern’ av extremt sparsmakad – realistisk – ljussättning, lägg därtill schysst musik (av Bryan Galvez) och godkända skådespelarinsatser så spelar det ingen större roll att den har ett överflöd skakig kamera samt ett osannolikt och väldigt framstressat slut – den funkar faktiskt ändå.
-Oväntat spännande.

¤ ¤ ¤

They nest/Creepy Crawlers/Kackerlackorna (2000)

Ibland hyr man en film…. Eller, nej, kanske inte ändå. Låt mig omformulera: Ibland hyr jag en film som det visar sig att jag redan sett. Så är antagligen fallet med ‘They Nest’. Jag skriver antagligen för att jag i ärlighetens namn inte är helt säker på om jag sett den eller inte, och det säger väl egentligen det mesta…
De enstaka riktigt uggiga kackerlacks-sekvenserna drunknar i de betydligt fler usla datoranimerade kackerlackorna. Även om skådespelarinsatserna inte var helt värdelösa så var de flesta karaktärer så patetiskt endimensionella att det aldrig blev otäckt eller äckligt, än mindre intressant.

¤ ¤ ¤

Piranha (2010)

Skrattade gott åt filmens öppningsscen, i vilken Richard Dreyfuss spelar en smått berusad fiskare i en eka mitt ute i en sjö. Han nynnar med till radion – som naturligtvis spelar ‘Show me the way to go home’.
-Och efter tre minuter dör han, och filmen fortsätter som förväntat, med en massa – MASSA – bikiniklädda tjejer kombinerat med puckat beteende och ond bråd död.
Två saker hade jag dock inte räknat med:
1) Mängden naket… Jag är inte pryd på något vis – men ofta var det bara en massa naket för att det är det – förutom blod – som denna films tilltänkta publik ska vilja ha…och efter ett tag blev det mest tröttsamt.
2) De sunkiga effekterna! Jag menar WTF!! ‘Jurassic Park’ hade premiär för snart 20 år sedan, borde man inte i dagens läge kunna göra datoranimerade pirayor som ser bättre ut än det skräp som simmar runt i den här filmen?? Och ja, jag är fullt medveten om att de hårt färgsatta och artificiellt belysta, plastiga dödsscenerna ser ut som de gör enbart för att filmen på bio var i 3D – men jag tycker inte att det ska behöva vara så, och jag kunde inte få bort känslan av jag tittade på borttagna scener från ‘Jaws 3D’ (1983), gjord i den gamla värdelösa röd/gröna 3D’n.
Var tvungen att stänga av efter ungefär en timme – för jag skulle se ett program på tv (‘Work of art’ på SVT2), och medan jag tittade på det var det svårt att bygga upp ork nog att se klart den sista halvtimmen av ‘Piranha’… Jag såg givetvis klart den – men inte blev jag lyckligare för det.

¤ ¤ ¤

NU

HAR JAG

SEMESTER!

10 thoughts on “Fem skitfilmer…

  1. Mina favoriter i fiskfilmen är ändå dels bikinitjejen i hang-glidern (går igång på tjejen och gillar kontrasten “sex turns gore”, förhöjer gore-effekten) och pretty-boys kommentar när han dör. Men allt som allt visst, kanske inte en film till klassikerhyllan. Milt sagt.

    • Ja, para-sail grejen var åtminstone riktigt bra gjort..🙂
      Och jag gissar att du med “pretty boy” menar den bindgalna porrfilmsregissören, och även där håller jag med. Jerry O’Connell har fan aldrig varit roligare!😀

  2. Vi RÅKADE hamna mitt i filmen “Lake placid 3” i fredags kväll.
    Till och med JAG, som annars (numera) är ganska lättskrämd vad gäller skräckfilmer och allmännt äckliga filmer, tänkte “WTF!!???!!”
    Sämre film var det nog länge sedan jag såg. Än värre blev det när jag fick reda på att filmen inte alls är särskilt gammal – “HALLÅÅÅ!!??? borde man inte i dagens läge kunna göra lite bättre effekter?? Man behöver ju inte ha en stor budget – bara en bra dator….hrmfff!!!!”

    Trevlig semester! (akta dig för myggen!!)

    Se you soooooooon!🙂

    KRAAAAAAAMISAR!

    • Ah… Underbara underbara Lake Placid-uppföljarna… HORRIBLA!!!
      …MEN – låt inte detta fördunkla det briljanta originalet! Bättre effekter, härligt cheesy, hysteriskt rolig ibland och tidvis riktigt spännande.
      -Rekommenderas!

      • Mmmm….jag skulle vilja se vilken budget man har för den uppföljaren…. (för skådespelarinsatserna kändes rätt lama också). Det kanske oftast (inte alltid) är så att originalet/första filmen alltid är bäst🙂
        Undantag från ovanstående enligt mig är t.ex. Mission Impossible-filmerna – älskar 3:an och tyckte 4:an också var riktigt bra (fast 1:an är ju kanon den oxå) och Die Hard-filmerna – där jag även där tycker att 3:an och 4:an är riktigt bra (men 1:an är såklart bäst:))

        Kramis!

        • Åååh! Nostalgi! Den eviga – olösliga – debatten kring huruvida en uppföljare någonsin är bättre än sitt original.
          ‘Mission:Impossible’, som du nämnde, är ett bra exempel. Brian De Palmas första film i serien ÄR bra (om än något rörig), men J.J Abrams tredje film är helt klart vassast (hittills)!
          Jag skulle även vilja hävda att James Camerons ‘Aliens’ är bättre än Ridley Scotts ‘Alien’, samt att Sam Raimis ‘Evil Dead II – Dead by dawn’ är många gånger bättre än ‘The Evil Dead’ – även den gjord av Raimi.
          Många (och ett tag var jag en av dem) hävdar att den andra ‘Terminator’-filmen är bättre än den första, men det är såklart fel!😉
          //Broder Allvetaren

  3. Haha, det är alltså the Cavern man ska orka se, om någon.🙂
    Förresten, jag vet, jag har glömt att recenssera Dawn of the dragonslayer, du kanske minns? Jag hade inte speciellt höga förväntningar på den men jag var positivt överraskad. Vissa skådisar… mja, Men effekter och story är faktiskt helt ok – dessutom är det ju en lokal film, ingen stor Hollywoodrulle, utan mer i stuk med någon småsvensk fantasyfilm (finns det ens några?!). Om du vill kan jag skriva ihop något mer… seriöst, för det finns en del att säga om den egentligen.🙂

Leave a Reply

