Borta bra, hemma…också bra!

Sommaren är i full….blom där ute, och jag har semester. På sätt och vis semester i alla fall – hade inte räknat med att vara ledig alls, eftersom jag precis börjat nytt jobb och förutsatte att jag skulle jobba genom hela sommaren, men företaget stänger i juli och hux flux har jag “semester” i fyra veckor.🙂

Har varit ute och promenerat en hel del (särskilt under mina två första jobbveckor, under vilka Inger hade semester och valde att åka norrut för lite by och lite Kirunafestival), och även om mobilkameran då och då gått varm så har jag raderat de flesta bilder. Den schyssta bilden på Kolbäcksbron – tagen under en promenad som närmade sig (men översteg tyvärr aldrig) 20km – tog det dock emot att radera.
Kommer gå ut och gå en bra bit idag också – förutsatt att vädret samarbetar – och jag ser faktiskt fram emot det! Har blivit så van vid att promenera mer eller mindre varje dag, att kroppen reagerar negativt om jag INTE rör på mig ordentligt under en längre tid. Visst har jag varit ute och gått de senaste dagarna också – trots att vi haft besök av hela familjen Blomström i dagarna fem – men det blev aldrig någon sån där riktig “nu ska jag gå tills jag svettas”-promenad, så det är nåt sånt jag siktar på idag.
Då jag var uppe i byn blev det ju en av dagarna till och med en joggingtur! Visst, inte mer än 3-4km, men det är 3-4km mer än jag lyckats jogga på flera år! Kändes otroligt bra då jag, efter några minuters flåsande och funderande på om jag skulle lägga ner eller bara fortsätta tills hjärtat eller lungorna exploderade, plötsligt insåg att jag lyckats hitta Rytmen! Det där magiska tempot som gör att det känns som att man kan fortsätta hur länge som helst! Det var helt otroligt skönt att känna hur benen rörde sig och kroppen bara valde att följa med. Det var svårt att INTE tänka på det där peppande “klottret” mitt i den väl- (eller kanske ö-) kända cykel och promenadbacken Svingen

Men givetvis bestod inte byavistelsen enbart av friskusbeteende… Det blev en hel del dricka, betydligt mer godis än jag ätit sedan jag drog ner på sånt i mitten av april och – då och då – smaskigt fika.


-Hemgjord smulpaj med rabarber och jordgubbar.

När det gäller godiset så är det helt enkelt jäkligt svårt att så emot det där smaskiga godiset som finns i Finland (ett land som då man befinner sig i byn bara är en fem minuter lång bilresa bort). Köpte därför – och åt, såklart – av favoritgodiset, choklad av märket Royal, ett par gånger. Fotograferade även – men åt av allergiskäl inte – en variant av chokladbiten Tupla. Originalet finns att köpa även här i Sverige, men denna hyfsat oigenomtänkt döpta variant har jag inte sett förut.

Vi åkte tillbaka till Umeå i tisdags förra veckan, var iväg och storhandlade på tisdagkväll och i största allmänhet förberedde för finfrämmat som skulle anlända på onsdagförmiddagen.
Ungefär en timme sent – efter att ha haft problem med ett landningsställ och tvingats byta flygplan – anlände min systeryster Monica, hennes man Fredrik och deras lilla son – som jag är gudfar till – Oliver! Efter att inledningsvis ha varit lite småblyg (vi träffas ju inte varje dag precis, eftersom vi bor 70 mil ifrån varandra) och knappt velat kliva ur hissen så har vi haft superkul. Jag och den lilla fyller-två-år-om-ett-par-månader killen har lekt med tåg, kollat på tågfilmer (några filmer om Tomas Tåget samt en dokumentärfilm(!!) om tåg) och bläddrat i boken “Bolibompadraken åker tåg”… Tåg är verkligen det stora intresset! Nästan det enda intresset!!
Då jag under en av eftermiddagarna satt och tittade på medan han rullade runt det där trätåget så passade jag på att filma lite med mobilkameran. Ljuset var horribelt, men jag tänkte att jag kanske bara kan plocka nån snutt här och där och pillra ihop en liten tågfilm åt Oliver själv… Jag gjorde så och lånade även ett schysst tåg-ljud från en brittisk samplingsida, bildkvalitén blev dock bortom all kritik, men små barn bryr sig inte om det, och den 45 sekunder långa “filmen” spelades – på begäran – om och om och om igen!

¤ ¤ ¤

Vi var såklart också ute och gick en hel del, bland annat var vi på den stora äventyrslekplatsen vid Tomtebo, där spännande nya möjligheter utforskades. Bisarra gungor, stora klätterställningar och rutschkanor i parti och minut. De senare är helt klart bland de roligaste inslagen på lekplatsen… Och det är viktigt att morbror Micke står nedanför och tar emot! Jag har ju ingen större erfarenhet av barn – så detta kanske är fullt normalt – men jag kan inte låta bli att fascineras av att man kan hjälpa den där lilla plutten upp till lekställningen, och sedan klättrar han själv runt där på sin väg mot rutschkanan, han sätter sig i toppen av den, kontrollerar NOGA att någon han känner igen står där nere och tar emot och sedan hasar han sig framåt och glider ner. -Han är ju liksom inte ens två år gammal. Det är så imponerande i mina ögon…

Det var även riktigt kul att gunga med mamma och pappa i den stora “gungbrädan”. Försökte under en kort stund ersätta mamma med mig, men morbror är helt enkelt för tjock – och lilla Oliver kilades fast mellan mig och metallstången på brädan. Det var kul i ungefär 15 sekunder, så han fick hoppa av, men det gjorde verkligen ingenting eftersom han under de 15 sekunderna hade sina – tacksamt nog ganska få – kilon placerade rakt på den del man som kille ogärna vill ha i kläm.

I torsdags var vi iväg till Myrorna en sväng (skulle ha varit på Kupan också, men de har så pass ogenerösa öppettider – hör ni det Kupan, varför kan ni inte öppna kl.10 som alla andra?), och där köpte jag och Inger en kundvagn!

Lördagen bestod av en långpromenad (10km) följt av bastu och sedan det som gjorde att söndagen blev en enda lång bakisdag… Delikat Tapas-middag kombinerat med på TOK för mycket vin!
Sent igår kväll flög Blomströmarna hemåt igen. Vi säckade ihop i soffan, kollade på ‘Work of art’ på SVT2 och gick sedan och lade oss.
-Har sovit som en stock hela natten!

Sist men inte minst:

1)
Lupinerna håller på att ta över Umeå!
Men det gör ingenting, eftersom de är så vackra.

2)
En “deleted scene” från min sverigesminkning på nationaldagen.
Valde ut en annan bild då jag tyckte det såg så läskigt ut när jag greppade mitt eget
ansikte, det kändes som att gränsen mellan hand och ansikte nästan helt försvann.
-Men här är i alla fall den bild jag för 1½ månad sedan valde bort.

4 thoughts on “Borta bra, hemma…också bra!

  1. Wow! Jag gillade ändå den sista bilden!
    Härliga bilder & filmer på Oliver❤. jag förstår att det varit rikigt skönt med en ordentlig "svett-promenad" idag. Själv funderar jag på om crosstrainern ska få sig en "omgång" nu ikväll….får se….(semestern kan verkligen få mig SLAPP….suck!)

    Stoooort TACK för härliga dagar uppe hos er!

    Kraaaaaaam!

  2. KANONbilder! Och tågfilmen, så “OLIVER”😉
    Den svar-vita bilden på Oliver är fantastisk och hans BRUUUNA hand!
    Jag gillar din bild på Svenska flaggan och att du “håller” i dig.

    Kundvagnen, den var så söt, hur gullig som helst.

Leave a Reply

