Jag borde få guldkort…

…hos Umeås filmuthyrar! -Eller nåt sånt i alla fall.

Det är den slutsatsen jag drar då jag letar bakåt och räknar hur många filmer jag hyrt i Umeås hyrfilmsbutiker det senaste halvåret. Till och med nu – i skrivande stund – har jag tre filmer liggandes här hemma. Actionkomedin This means war, superhjältefilmen (typ) Chronicle samt Dreamworks spinoff på sin egen succéserie Shrek, Puss in Boots (en film jag redan sett under förra årets Lucia Movie Night, men inte varit helt säker på om jag vill köpa eller inte – så jag hyrde den…och kom fram till att nej, den vill jag inte köpa).
Innan dessa tre hyrde jag skitskräckisarna Carny, Gag, The Cavern, They Nest samt Piranha (2010) – respektive film handlar om dödliga tivolin, dödliga lekar, dödliga grottor, dödliga kackerlackor och dödliga pirayor…den gemensamma slutsatsen är att de alla var mer eller mindre dödligt dåliga.
Innan den bunten var det fler skräckfilmer – av varierande kvalitet; Boogeyman, Bug, Amusement, Are you scared och Hatchet, där den senare var den minst dåliga. Man skulle ju kunna tro att det räcker så, men icke, jag har faktiskt bara arbetat mig tillbaka till första halvan av maj.
Nån gång innan det var det lite av varje – G.I Joe The Rise of Cobra (cgi-förstärkt action), The Collector (beesch Saw-kopia), The Deaths of Ian Stone (förvirrande actionthriller), The Cave (inte lika bra som Descent) och Splice (tänkvärd, spännande åsså lite äcklig också).
I mitten på mars (för så långt tillbaka har vi nu lyckats ta oss) valde jag att hyra film på Nattöppet istället för Hemmakväll, och där får man hyra SJU filmer för samma summa som på Hemmakväll bara genererar fem. De sju blev Jonah Hex, Soul Men, Red Hill, Big Stan, F, Hachiko och Luftslottet som sprängdes. Men jag hyr sällan filmer på Nattöppet – trots att det är billigare – eftersom hela den butiken känns så äckligt sunkig. Detta bevisas av att jag bara fyra dagar innan jag var på Nattöppet hade hyrt ytterligare fem filmer från Hemmakväll; Clash of the titans, Four Lions, Syriana, Sanctum och Son of Rambow (filmer jag inte är helt säker på att jag ens hunnit se klart när jag hyrde de sju från Nattöppet).
De fem senast nämnda filmerna hyrde jag då jag lämnade tillbaka de fem jag hyrt veckan innan: Day of the dead (2008), Resident Evil: Afterlife, Tucker & Dale vs. evil, Green Zone och Machete.
I slutet av februari hyrde jag den extremt underhållande trion bestående av Attack the block, Captain America och Everything must go, och jag vet inte varför jag inte hyrt några filmer under årets första 6-7 veckor – men det har jag i alla fall inte gjort.
Totalt blir detta alltså 38 hyrda dvd-filmer på 21 veckor, vilket gör nästan två filmer i veckan sedan slutet av februari.

Lustigt nog har jag trots allt ovanstående fortfarande haft tid att gå på bio och se Drive, Sherlock Holmes: A Game of shadows, The Darkest Hour, Tinker Tailor Soldier Spy, Mission Impossible Ghost Protocol (2 gånger) samt The Avengers (även den två gånger).
Det är nästan oförklarligt…

Och apropå andra saker som är nästan oförklarliga; Om man har ett träd växande på gården som ställer till det som på nedanstående bild…varför hugger man inte ner det?!

En sista liten grej, för att det var länge sedan:

The LOO!

7 thoughts on “Jag borde få guldkort…

  1. HAHAHAHA!!! Du har lyckats få texten i “napp-läge” – precis så låter det när man (eller förlåt – HAN) försöker prata med proppen i 😉

    Jösses vad många filmer du hunnit med!!! Jag tycker oxå att du borde få guldkort – eller åtminstone ett par gratis filmhyror! 🙂

    Av nyfikenhet: har du någon av alla dessa gånger missat att lämna tillbaka din film/dina filmer i tid?

    Kraaaaaamis!!!

    • Det är fanimej inte lätt att skriva i “nappläge” och jag tänker inte skämmas för att erkänna att jag körde in halva tummen i munnen och upprepade den där meningen om och om igen, så att jag skulle höra hur det lät. 🙂
      Under detta halvår har jag aldrig missat att lämna tillbaka hyrfilmer i tid – men det HAR hänt, EN gång tidigare: https://cobb.wordpress.com/2011/04/15/105365/

  2. MINST :0!

    Vad är det för träd? ser ju inte klokt ut…

    Han är ju så tuff, lilla terminatorn ;0

Leave a Reply

