Origamikalendern, vecka 22-29

Det har varit mycket annat som tagit fokus från origamikalendern nu. Nytt jobb, semester och sjuttioelva andra saker… Så därför blir det denna gång hela åtta veckor på en och samma gång – och jag har redan rensat bort de modeller som inte var roliga för fem öre.

Dessutom har jag inte denna gång någon som som helst ordning på modellerna, utan lägger bara upp dem en och en här – utan att bry mig så mycket om vilken vecka och vilken dag jag vikt den.

Enjoy!

Hav + skepp

-Dessa veks som två separata modeller under två dagar…

¤

Reptilhuvud

-Passande nog var det reptilmönstrat papper till utmaningen som gick ut på
att vika ett reptilhuvud…men det är dessvärre bara det mönstrade pappret
som gör den någorlunda läcker – och jag fortsätter att ogilla modeller som
kräver att man ritar på dem för att få till ett någorlunda godkänt slutresultat.

¤

“Proud Hen”

-Kunde inte låta bli att tänka på mamma. 🙂

¤

“Collapsable Shape”

-En form som egentligen är kul bara för att den inte riktigt ser ut att vara gjord
av ett fyrkantigt papper. Designad av en matematiker på Cambridge University
(därav loggan inuti modellen).

¤

Baby Body

-Jag undrar vilken baby som har en body med krage?

¤

Rovfågel

-Stilren och snygg!

¤

Födelsedagstårta

-Om man vill använda denna som en scrap-booking grej på ett
födelsedagskort så kan man såklart rita dit tårtljus på toppen.

¤

BH

-Kort å gott! 🙂

¤

Kungakrona

-Sådär lagom stadig, men lite halvtrist…

¤

Fjäril

-Stilren och snygg, precis som rovfågeln ovan.

¤

“Angel Fish”

-Min absoluta favorit av allt jag vikit de senaste 8 veckorna.
Fisken flätas samman av två papper som vikts till avlånga remsor med
spetsiga kanter. Den blir kompakt, extremt hållbar och jäkligt snygg!
Den är redan nu ganska liten, men jag har tänkt att jag ska försöka göra
den betydligt mindre, och se om den lämpar sig för ett par örhängen. 🙂

¤

Gris

-Simpel och halvsöt – men så skulle man rita dit ögon och mun…

¤

“Frog Man”

-Gissar att det inte ska vara en dykare, utan snarare någon sorts bisarr
hybrid mellan en människa och en groda… Fast jag vet inte det jag.

¤

Tvillingbåtar

-Ett papper blev till två segelbåtar – på mindre än en minut. 🙂

¤

Groda

-Var totalt oimponerad när jag höll på att vika denna, mycket för att
man skulle klippa pappret till en annan storlek och måttinstruktionerna
var extremt knapphänta, så jag hade hunnit lessnat på figuren innan jag
ens börjat med den. Men det måste sägas: i sin enkelhet är den riktigt söt!

¤

“Lazy Susan”

-Den här blev såklart relativt liten (jag vek den av ett 15x15cm-papper),
men jag antar att om man vek en sån här – lite noggrannare och av ett
jättestort och stadigt papper – så skulle man ha en ganska läcker sorterings-
bricka. Fem separata fack för….ja, för vad man än vill sortera. 🙂

¤

“Angel Fish”

-Den überlätta barnvarianten av den där betydligt mer invecklade
(och såklart mycket snyggare) “ängelfisken” längre upp på sidan.

¤

Donationslåda

-Kanske nåt man borde vika, ställa upp och sedan hoppas på det bästa…?

¤

“Mr.Kimono”

-Av namnet att döma så gissar jag att detta ska vara en kimono för män.

¤

Armband

-Supersnyggt, om jag får säga det själv, och helt klart något jag ska försöka
vidareutveckla till något mer hållbart (än armband gjort av just papper).

2 thoughts on “Origamikalendern, vecka 22-29

  1. Ahh, jag älskar “Lazy-Susan” (varifrån/vemifrån den har fått sitt namn undrar jag dock!!??) – supersmart, om man gör den i större variant, som “snacksskål” till olika sorters snacks/godisar. Åsså älskar jag BH:n 🙂 – lite Madonna över den.

    Å förresten……eftersom jag är en “modelejoninna” så måste min son vara ett “modelejon”…..för…..han har ägt inte bara en utan ETT PAR bodys med krage, hahahaha ;D

    Kraaaaaaam!

    • Ska man ha “Lazy Susan” till snacks så bör den nog vikas av något som tål fettet i snacksen… 🙂 Skulle kunna tänka mig att en vaxduk kan funka, men kan inte riktigt se hur den skulle hålla ihop vikningarna.
      Men för att sortera sånt som inte är täckt av olja o.dyl borde en större och stadigare “Lazy Susan” funka kanonbra! 🙂

Leave a Reply

