12 filmrecensioner…

Ja, jag hyrde ytterligare fem filmer, ovanpå de sju jag redan hyrt.
Och här kommer – väldigt kortfattat – mina åsikter kring alla tolv:

House Of 1000 Corpses

-Snygg, på det där trashiga sättet som Rob Zombie-regisserade filmer brukar vara, och i fortsatt enighet med de filmerna är den även fylld till bredden med färgstarka, skruvade karaktärer, märkliga miljöer….och en story som dessvärre inte tycks spela någon större roll.
Inte ens våldet – vilket Rob Zombie som vanligt generöst delar med sig av – är tillräckligt för att hålla mitt intresse uppe.

¤

Rush Hour 3

-Fukken hell! Vem gav Chris Tucker, Jackie Chan och Brent Ratner (regi) grönt ljus för den här? Och varför var det ingen som efteråt sade att “Den här kan vi ju för fasen inte släppa ut! Den SUGER ju!”. Tucker lyckes fantastiskt nog vara mer jobbig än vanligt och Chan’s rollfigur har plötsligt blivit märkligt passiv. Delar av filmens storypunkter tycks vara lånade från den första filmen, och slutet är något av det mest patetiska jag sett på mycket länge!

¤

Law Abiding Citizen

-Oväntat våldsam och spännande film, som kanske inte utmanar intellektet hela vägen igenom, men som definitivt har popcornvärde!
Upplösningen kanske inte är fullt så tillfredsställande som man skulle önska, men spänningen – som kvarstår fram till de sista fem minuterna – gör att det inte spelar någon större roll (det fanns för övrigt inte många andra trovärdiga sätt den kunnat sluta på).

¤

Survival Of The Dead

-Jag har kanske sett mig mätt på zombiefilmer… Eller är det så att kvalitén på de zombiefilmer jag hyrt den senaste tiden är brutalt skitusel?
Filmen är ett aptrist drama med plastiga skådespelare, som handlar om en fejd mellan två släkter på en liten ö. Lojalitet ifrågasätts och de två äldste träter som de två gamla gubbjävlar de är. Att zombies invaderat ön och att man tvingas skjuta ihjäl dem verkar bara vara en irriterande bisak.

¤

Sucker Punch

-Inleder lovande… Babydoll tvångsintas på mentalsjukhus. Hennes tillvaro där förvandlas efter tio minuters speltid till en allegori där sjukhuset är en illegal sexklubb och de inspärrade tjejerna är dansande sexslavar – och varje gång Babydoll dansar förvandlas hennes dans till ytterligare en allegori, med maffiga fajter, monster, krig och drakar. Det är intressant, men lite för rörigt för att man ska orka engagera sig i de inspärrade tjejernas öden.

¤

Shutter (Amerikansk version)

-Ja, den är hyfsat välgjord, och ja, den är hyfsat spännande. Men jag kommer aldrig tycka att det är okej att USA insisterar på att göra egna versioner av varenda lysande asiatisk skräckfilm som någonsin släppts! Det är så lite som skiljer denna från sitt Thailändska original – att jag bara kan anta att den enda anledningen den här filmen existerar är för att de lata amerikaner den riktar sig till inte orkar läsa undertexterna på icke engelskspråkiga filmer.

¤

Babylon A.D

-Ganska schysst action med lagom mycket story att fokusera på. Inte världsbäst, men inte urdålig heller. Sedan är ju jag sån att jag favoriserar huvudrollsinnehavaren Vin Diesel, och tycker att hans filmer tenderar att vara åtminstone godkända (ja, till och med den ganska löjeväckande ‘The Pacifier’). Första halvan av filmen var tveklöst mest intressant, antagligen för att handlingen då inte hunnit trasslat ihop sig så mycket ännu.

¤

The Tale Of Desperaux

-En ganska söt saga om en liten mus som föds med jättestora öron och minst lika stort mod! Hans skygga artfränder delar inte hans passion för äventyr och fara – och när han konverserar med en människa blir han bannlyst från “Mouseworld” ner i kloakerna, där råttorna bor. Bra röstarbete av bland annat Mattew Broderick, Dustin Hoffman och Sigourney Weaver. Enda minuset: Den är lite VÄL söt, och riktar sig nog mest till de yngre barnen.

¤

Shoot ‘Em Up

-I John Woo’s ‘Hard-Boiled’ finns en actionscen i vilken skådisen Chow Yun-Fat rusar runt och skjuter elakingar med ett vapen i ena handen och en bebis i den andra. “Bra idé till en hel film” tänkte Michael Davies, och skrev den här filmen! -Det är en bra idé. En MYCKET bra idé! Man måste bara inse humorn i att en kille bär runt på ett spädbarn medan han hoppar genom glasrutor, kraschar bilar, drar klatschiga oneliners och skjuter ihjäl närmare 100 personer.

¤

The Greatest Movie Ever Sold

-Morgan ‘Super Size Me’ Spurlock tar sig an produktplacering i film och på tv, i en dokumentär om det – helt finansierad av produktplaceringar! Den här är inte lika publikfriande som Spurlocks tidigare dokumentärliknande filmer,  men det är intressant att se precis hur mycket av våra liv som är infesterade av medvetna produktplaceringar. “Hur ska jag göra för att undvika reklam?” frågar Spurlock konsumentrådgivaren Ralph Nader, som svarar: “Sov!”

¤

Devil

-Den första i vad som är tänkt att bli en serie fristående filmer i samma stuk som ‘Twilight Zone’, alla skrivna och producerade av M. Night ‘Sixth Sense’ Shyamalan. Tidvis sjukt spännande, om fem personer som sitter fast i en hiss och som gradvis börjar inse att en av dem är djävulen själv i mänsklig form. Den korta speltiden (75 min) gjorde det möjligt att faktiskt sitta igenom den utan att en enda gång titta på klockan. Klart godkänd spänning för stunden.

¤

Fantastic Mr. Fox

-Wes Anderson gör skruvade filmer med lågmäld, sylvass vuxenhumor. Detta gör hans Oscarnominerade stop-motion film, baserad på boken av Roald Dahl, extra bisarr, menden är fortfarande sjukt underhållande! Skådespelarna tycks slåss om att få vara med i hans filmer, eftersom rösterna görs av bland annat Clooney, Streep och Murray. Är för skruvad och snäv för att lyckas – och floppade mycket riktigt på bio, men den är extremt sevärd!

4 thoughts on “12 filmrecensioner…

1. Heh… blir mycket stryka där. Ang Rush Hour 3 – kan den mannen vara annat än högljudd och irriterande? Han är verkligen helusel!

2. Kul att filmen vi rekommenderade ändå var sevärd 🙂
    Vi har fortfarande inte sett “Tinker tailor solider spy” som vi köpte. Eller….rättare sagt: vi HAR börjat se den, men insåg att vi valt fel tillfälle (vi var båda lite sega) och därmed inte hängde med/fattade början av filmen riktigt. Vi stängde helt enkelt av och kommer att vänta tills vi båda är pigga och alerta och ge den ett nytt försök 🙂