Pixar’s Brave (recension)

Ju mer jag tänker på det, desto bättre känns faktumet att ‘Cars 2’ – enligt den höga standard Pixar själv satt – var undermålig. Perfektion må vara eftersträvansvärt, men det är inte särskilt intressant. Så, vad det dittills prickfria Pixar behövde var alltså en skönhetsfläck – i form av den helt onödiga, ovan nämnda uppföljaren!

‘Brave’ styr dock allt tillbaka till business as usual. där “usual” betyder makalösa vyer, kraftfulla karaktärer och…perfektion, ner till minsta lilla pixel – allt sammanbundet av en fängslande, personlig och emotionell story, författad av Pixar-novisen Brenda Chapman, som även delar regi-credit med Mark Andrews (som i sin tur är en av manusförfattarna efter Chapmans story). Andrews tidigare Pixar-samarbete representeras av regi-credit för kortfilmen ‘One Man Band’.
-Så, nu kan ni glömma detta virrvarr ett tag!

‘Brave’ handlar om Mérida, den äventyrslystna dottern till en skotsk klanledare, som plötsligt finner sig föremål för uppvaktning inför sitt eget stundande bröllop – något hon inte ALLS är intresserad av (varken uppvaktningen eller bröllopet), och spjärnar emot så mycket hon bara kan!
Det är en film om mognad och uppväxt, om föräldrarevolt och personlig utveckling… Ja, jag vet, det här låter som en riktig gäspfest, men tro mig, Pixar – till skillnad från Disney – kan vara, och är oftast, subtila. Vilket är varför ‘Brave’ skickligt kombinerar de ytterst allvarliga bitarna med lättsam men ändå snabb och vass humor.
Och apropå humor, stora delar av filmens behållning ligger i karaktärernas kraftiga skotska dialekter, något som – såklart – går förlorat i en dubbningsprocess. Så om ni tänker se den och har möjlighet, se den på originalspråk!

Så, ska man se ‘Brave’?
-Ja, absolut! För att den är precis lika bra som Pixars filmer brukar vara. För att den är sanslöst rolig. För att den är oväntat allvarlig! Och, givetvis, för att den är fantastiskt vacker! Jag vet dock att jag “bara” kände mig nöjd då jag lämnade biosalongen, och att det i sin tur kändes som lite av en besvikelse (ty så höga är förväntningarna på Pixars filmer), men jag misstänker – nej, jag är övertygad om att ‘Brave’ är den sortens film som kommer växa ju fler gånger man ser den, precis som Pixars andra två, mer “vuxna”, filmer; ‘The Incredibles’ och ‘Wall-E’.

-Så se den gärna. Och se den sedan igen!


“I am Mérida, firstborn descendant of Clan DunBroch,
and I’ll be shooting for my 
own hand!”

One thought on “Pixar’s Brave (recension)

  1. Har nog bara sett Wall-E en gång, men the Incredibles kan jag i princip dialogerna utantill… hehe. så jag förstår vad du menar. Värd att se, värd att vänta på (blir ju dvd eftersom den bara går i 3d här). 🙂

Leave a Reply

